%0 Journal Article %T ارائه مدلی برای ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول (مطالعه موردی: آموزش پرورش شهر تهران) %J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2423-5261 %A شریفی, منیره %A زمانی مقدم, افسانه %A جمالی, اختر %A رشادت جو, حمیده %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 15 %N 2 %P 113-142 %! ارائه مدلی برای ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول (مطالعه موردی: آموزش پرورش شهر تهران) %K آموزش پرورش تهران %K صلاحیت حرفه‌ای %K مشاوران آموزشی %K مقطع متوسطه اول %R 10.48308/mpes.2022.102460 %X هدف: این تحقیق با هدف ارائه مدلی برای ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول انجام شد.مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع اکتشافی و از حیث رویکرد، ترکیبی (کیفی-کمی) بود. در بدو کار در بخش کیفی مبتنی بر اجرای مصاحبه‌های اکتشافی به صورت نیمه‌ساختاریافته با خبرگان، ابعاد و مؤلفه‌ها شناسایی و در بخش کمی با بهره‌گیری از پرسشنامه، نسبت به جمع‌آوری داده‌ها اقدام شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی 14 خبره حوزه مشاوره را شامل می‌گردید که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند (از نوع قضاوتی) انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مشاوران مناطق 19 گانه شهر تهران فعال در مدارس دخترانه و پسرانه در مقطع متوسطه اول (900 مشاور) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، نمونه‌گیری انجام و برای مشخص کردن حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که 269 نفر بدست آمد. با عنایت به دو بخشی بودن تحقیق (کیفی و کمی) لذا روایی و پایایی ابزارهای تحقیق نیز در دو بخش مطرح شد به گونه‌ای که در بخش کیفی برای سنجش روایی داده‌های کیفی از معیارهای قابلیت (گوبا و لینکلن ، 2000) استفاده شد و از منظر 4 معیار؛ اعتبار، انتقال‌پذیری، اطمینان‌پذیری و تأییدپذیری، مورد تأیید قرار گرفت. هم‌چنین برای محاسبه پایایی در این بخش، 4 مصاحبه به‌طور نمونه انتخاب و سپس هر کدام از آن‌ها در فاصله زمانی مشخص دوباره انجام و کدگذاری شدند. سپس کدهای مشخص شده در 2 فاصله زمانی با هم مقایسه شدند. پایایی بازآزمایی مصاحبه‌های انجام شده 81/0 محاسبه گردید که نشان از پایا بودن کدگذاری‌هاست. در بخش کمی برای سنجش روایی از 3 روش؛ روایی محتوا، آزمون روایی همگرا و روایی واگرا و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. هم‌چنین روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، استفاده از روش تحلیل تم و در بخش کمی، اطلاعات موجود در پرسشنامه‌ها کدگذاری و با استفاده از نرم‌افزار‌های آماری اس.پی.اس.اس  و لیزرل.  در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. ضمنا سطح معناداری در تمامی فرضیه‌های تحقیق (α=0/ 05) در نظر گرفته شده است. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های بدست آمده از تحلیل داده‌های کیفی نشان داد که مدل ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاوران آموزشی 4 بعد و 18 مؤلفه را در بر می‌گیرد. به‌طوری که ابعاد مهارت‌های فنی فرد مشاور (مشتمل بر 4 مؤلفه)، ویژگی‌های شخصیتی فرد مشاور (مشتمل بر 6 مؤلفه)، مهارت‌های مدیریتی فرد مشاور (مشتمل بر3 مؤلفه) و نهایتاً مهارت‌های روان‌شناختی فرد مشاور (مشتمل بر 5 مؤلفه) می‌توانند واریانس صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاوران در ارائه خدمات به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول را در سطح اطمینان 95 درصد به خوبی تببین نمایند. ضمن اینکه در میان 4 متغیر مستقل مدل تحقیق، متغیر ویژگی‌های شخصیتی فرد مشاور بیشترین تببین‌کننده واریانس صلاحیت‌های حرفه‌ای مشاوران در ارائه خدمات به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول به مقدار 96/0 و پس از آن متغیر مهارت‌های روان‌شناختی فرد مشاور با 76/0 قرار داشتند.  %U https://mpes.sbu.ac.ir/article_102460_5b8d412dd184d9da809db034ad08a12a.pdf