@article { author = {Ghahramani, Mohammad and Shams Mourkani, Gholamreza and Seif Panahi, Hamed}, title = {The Mediating Role of Dimensions of Psychological Empowerment in Explaining the Relationship between Organizational Learning Mechanisms and Job Satisfaction}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {8}, number = {1}, pages = {67-84}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to analyze the relationship between dimensions of organizational learning and psychological empowerment with job satisfaction. Concerning its purpose, the study is practical and considering the data collection procedure, it is a descriptive correlation study. The population of the study includes all KurdistanUniversity employees (198 people). Based on the Morgan table and taking into account various units of university, a sample of 116 employees was chosen through classified random sampling procedure. The instruments used were the Organizational Learning Questionnaire (Neefe, 2001), Psychological Empowerment Questionnaire (Whetten & Cameron, 1998) and the Job Satisfaction Questionnaire (Minnesota, 1967). Data analysis was carried out through path analysis. The results revealed that all components organizational learning (except for development of employee's competencies and common vision), and all components of psychological empowerment were significantly associated with job satisfaction. Results also showed that three components (sense of autonomy, sense of influence and sense of trust) played mediating role in the relationship between organizational learning mechanisms and job satisfaction.}, keywords = {Organizational Learning,Psychological Empowerment,Job Satisfaction}, title_fa = {مطالعه نقش میانجی مؤلفه‌های توانمندسازی روان‌شناختی در تبیین ارتباط سازوکارهای یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه کردستان}, abstract_fa = {هدف تحلیل روابط بین مؤلفه­های یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی با رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه کردستان به تعداد 198 نفر، که نمونه­ای به حجم 116 نفر از کارکنان به شیوه نمونه­گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش‌نامه یادگیری سازمانی نیفه (2001)، توانمندسازی روان­شناختی وتن و کمرون (1998) و رضایت شغلی مینه­سوتا (1967) بود. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل مسیر نشان داد که تمام مؤلفه­های یادگیری سازمانی به استثنای توسعه شایستگی­های کارکنان و چشم­انداز مشترک و نیز تمام مؤلفه­های توانمندسازی روان‌شناختی ارتباط معنی‌داری با رضایت شغلی داشتند. هم‌چنین سه مؤلفه احساس خودمختاری، احساس تأثیر و احساس اعتماد نقش میانجی را در ارتباط بین سازوکارهای یادگیری سازمانی و رضایت شغلی ایفا می‌کردند.}, keywords_fa = {یـادگیـری سازمـانی,توانمندسـازی روان‌شناختی,رضایت شغلی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98412.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98412_cbc5d2d0cad97178663c4a67c610a058.pdf} }