@article { author = {Rezazadeh, Mina and Karami, Morteza and Ahanchian, Mohammadreza}, title = {Analyzing the Existing Status and Identifying the Facing Challenges to Accomplish an Ideal Status for Training Managers in Grand Automobile Industry Companies in Mashhad}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {8}, number = {1}, pages = {43-66}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to analyze the existing status and identifying the facing challenges to accomplish an ideal status for training managers in automobile industry companies in Mashhad. The study was based on case study and with regard to its goal, it was an applied research. The population consisted of 10 grand companies related to the automotive industry in Mashhad. The researcher obtained the data for the study from a sample of 5 companies which were selected by purposeful sampling method. The results indicated that, most companies did not use need assessment as a specific method for training managers. Managers had very limited participation in need assessment and it was not frequent in all the companies, in most companies, there was no particular planning for training; course content was not controlled by specialist staff; and just it was the trainer who decided about the course content. Typically, managers had a very low presence in training programs. Most companies used a conference-based training program. Dominant training method for training managers was lecture and Q-A technique. The results also indicated that the trainer had not adequate capability and usually he/she was not much familiar with the industry. The results indicated that, half of companies used specific methods to evaluate managers while in the other half of the companies, the experiences and qualifications were used to evaluate CEOs. Also, results of the final research question indicated challenges to actualize the ideal situation for training managers. These challenges were shown in two categories for general challenges and technical ones.}, keywords = {Training Managers,needs assessment,Training Design,evaluation}, title_fa = {تحلیل وضعیت موجود و شناسایی چالش‌های پیش روی تحقق وضعیت مطلوب آموزش مدیران در شرکت‌های بزرگ وابسته به صنعت خودروسازی شهر مشهد}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت موجود و شناسایی چالش‌های پیش روی وضعیت مطلوب آموزش مدیران در صنعت خودروسازی با روش بررسی موردی است. اطلاع­رسان­ها، مدیران و کارشناسان آموزش 10 شرکت بزرگ وابسته به صنعت خودروسازی شهر مشهد بوده که 4 شرکت به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردید. راهبردهای مورد استفاده، بررسی و تحلیل اسناد شرکت‌ها در زمینه آموزش مدیران، مصاحبه و پرسش­نامه‌ی محقق‌ساخته بود. جهت تحلیل داده­های کمی از آمار توصیفی (درصد و فراوانی) و داده‌های کیفی از تحلیل ساختاری و تفسیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که در اکثر شرکت‌ها از روش‌های مناسب نیازسنجی آموزش مدیران استفاده نمی‌شود، میزان مشارکت مدیران در نیازسنجی بسیار محدود است و نیازسنجی به‌صورت مستمر انجام می‌گیرد. در اکثر شرکت‌ها برنامه‎ریزی مشخصی برای برگزاری دوره‌های آموزشی وجود ندارد و طراحی آموزشی توسط یک کادر متخصص صورت نمی‌گیرد. مدیران به‌طور معمول خیلی کم در دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند. عمده‌ی شرکت‌ها از شیوه‌ی آموزشی کنفرانس استفاده می‌کنند و روش تدریس غالب در شرکت‌ها برای آموزش مدیران، روش سخنرانی و پرسش و پاسخ است. نتایج به‎دست ‌آمده در ارتباط با چالش‌های پیش­روی تحقق وضعیت مطلوب آموزش مدیران نشان داد که این چالش‌ها در دو مقوله‌ی چالش‌های مشترک شامل، دانش و تخصص، امکانات و تخصیص بودجه کافی به بخش آموزش، دیدگاه مدیر ارشد سازمان، فرهنگ آموزش نزد مدیران و فرهنگ کلی و عمومی سازمان و چالش‌های تخصصی نیازسنجی و ارزشیابی، دانش و تخصص متولیان امر آموزش و ضرورت و اهمیت است، هم‌چنین چالش‌های تخصصی طراحی شامل، مدرس، حضور مدیران در دوره‌های آموزشی، زمان اجرا و واحد آموزش است.}, keywords_fa = {آموزش مدیران,نیازسنجی,طراحی دوره‌های آموزشی,ارزشیابی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98411.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98411_d297c5aef9100f17103af9c4a4a254c4.pdf} }