@article { author = {Zare, Hossein and Sarmadi, Mohammadreza and Fardanesh, Hashem and Feizi, Avat}, title = {Effectiveness of Instructional Design Principles Applied to Learning and Retention in Multimedia Learning Environments}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {1}, pages = {9-27}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effectiveness of instructional design principles applied to learning and retention in multimedia learning environments. This is an experimental study with pre-test and post test design. Statistical population consisted of all students majoring at Educational Sciences at BoukanPayameNoorUniversity (N=540). The sample included 180 students (110 male and 70 femal), assigned by simple random sampling to experimental (n=90, 55m, 35f) and control (n=90, 35m, 35f) groups. Instruments: learning and retention were measured by pre test and post test on Statistics.  The formal validity of measures was confirmed by academics with relevant expertise in measurement and statistics. Compliance to instructional design principles was measured by software based on Van Merriënboer and Kester's (2005) 14 instructional design principles was measured. Data were collected by a questionnaire developed by the researcher. Results showed that the application of instructional design principles had a significant impact on increasing learning and retention in experimental group (p  0.01).}, keywords = {instructional design principles,learning,retention,multimedia learning environments}, title_fa = {اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی (14 اصل چندرسانه‌ای ون مرینبور و کستر) بر یادگیری و یادداری در محیط‌های یادگیری چندرسانه‌ای}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اصول طراحی آموزشی بر یادگیری و یادداری در محیط­های یادگیری چندرسانه­ای (مجازی) است. روش پژوهش آزمایشی از نوع طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان با تعداد 540 نفر بود. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مرد و 70 زن) می­باشد که در دو گروه آزمایشی (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) به شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، یادگیری و یادداری از طریق پیش­آزمون و پس­آزمون (محتوای درس آمار) است که روایی صوری آن­ها مورد تأیید متخصصین سنجش و آمار قرار گرفت و رعایت اصول طراحی آموزشی از طریق نرم­افزار مبتنی بر اصول چهارده­گانه طراحی آموزشی ون مرینبور و کستر (2005) که روایی درونی (94/0) و بیرونی (81/0) آن از طریق پرسشنامه 72 سؤالی محقق­ساخته مورد بررسی و اندازه­گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد که رعایت اصول طراحی آموزشی تاثیر قابل توجهی روی افزایش یادگیری و یادداری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل دارد ( 01/0 ≥ P).}, keywords_fa = {اصول طراحی آموزشی,یادگیری,یادداری,محیط‌های یادگیری چندرسانه‌ای}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98366.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98366_a9058de63a2a903ebbd3d54deb8399a2.pdf} }