@article { author = {Arefi, Mahbobeh and Talebzadeh Nobarian, Mohsen and Mahammadi Chemardani, Hashem}, title = {Educational Needs Assessment of secondary School Teachers from Viewpoint of Teachers and Administrators}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {46-66}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study addressed two research questions: (1) what are general educational needs of secondary school teachers from the viewpoint of teachers and administrators? (2) Are there any differences between the viewpoint of teachers and administrators? The research method was descriptive and Delphi method was used to collect data required for needs assessment. Results indicated that the priority of needs as viewed by was as follows: 1) familiarity with methods and techniques of teaching; 2) Familiarity with classroom management; 3) skills to use educational multi-media; 4) Increased information and scientific knowledge on subject matters; 5) Familiarity with methods of evaluation and assessment of student learning. With regard to second question, the findings indicated that there was no difference between viewpoint of teachers and that of administrators.}, keywords = {Educational needs assessment,general knowledge of teachers,general skills of teachers}, title_fa = {نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه از دیدگاه دبیران و مدیران}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق پاسخ به دو سئوال پژوهشی ذیل بود: 1ـ نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران کدامند؟ 2ـ آیا بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت وجود دارد؟ روش تحقیق توصیفی با استفاده از یکی از فنون نیاز سنجی تحت عنوان فن دلفی، شرح وظایف دبیران و اهداف دوره‌های آموزش ضمن خدمت آن‌ها، اطلاعات جمع آوری و پژوهش حاضر انجام شد. در پاسخ به سئـوال اول تحقـیق، نتایـج زیـر بدست آمد: 1ـ نمونه‌های تحقیق در اکثر گویه‌ها، اهمیت نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس را در حد زیاد رو به بالا تشخیص دادند. 2ـ نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدراس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران تا اولویت پانزدهم به ترتیب اولویت عبارتند از: 1) آشنایی با روش‌ها و فـنون تدریس، 2) آشنایی با فنون اداره و مدیریت کلاس درس، 3) آشنایی با نحوه استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی، 4) افزایش سطح معلومات و دانش علمی در زمینه موضوعات درسی، 5) آشنایی با نحوه ارزشیابی و سنجش یادگیری دانش‌آموزان 6) آشنایی با چگونگی تشخیص تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی آنان 7) آشنایی با اصول و شیوه‌های تعلیم و تربیت اسلامی، 8) آشنایی با روش‌های ایجاد عادت صحیح مطالعه و تحقیق در دانش‌آموزان، 9) آشنایی بانحوه طراحی انواع آزمون‌ها،10) آشنایی با آموزش نماز و احکام ضروری و مرتبط با آن، 11) آشنایی با روش‌های جذب دانش‌آموزان به نمـاز، 12) آشنایی با روش‌های پرورش اخلاقـی دانش‌آموزان، 13) آشنایی با روخـوانی قرآن مجـید، 14) آشنایی با طرح درس و 15) آشنایی بـا تربیت قرآنی و راهکارهای آن. در پاسخ به سئوال دوم تحقیق، نتیجه زیر بدست آمد: بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت معنی داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {نیازسنجی آموزشی,آگاهی‌های عمومی دبیران,مهارت‌های عمومی دبیران}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100588.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100588_a72163937944efdcfcb6e85bfe261c8e.pdf} }