@article { author = {Karimi, Mohammadreza and Youzbashi, Alireza and Shatery, Karim}, title = {Relationship Between Emotional Intelligence And Organizational Citizenship Behavior Orientation}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {7-27}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to investigate relationship between emotional intelligence and organizational citizenship behavior orientation, and also to determine relative contribution of emotional intelligence domains (regulation of emotion, utilization of emotion and appraisal of emotion) in anticipating organizational citizenship behavior orientation. Research method was descriptive-correlative and statistical population consists of 980 high school teachers in Zanjan, 278 of whom were selected randomly according to Morgan´s table, considering the share of each category. To collect data, two questionnaires were used: 1) the Schutte et al. Emotional Intelligence Questionnaire (1998) and 2) Moghimi's organizational citizenship behaviorquestionnaire (2005). Findings showed that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and its domains with organizational citizenship behavior orientation. Likewise, findings showed that domains of emotional intelligence (regulation of emotion, utilization of emotion and appraisal of emotion) predict organizational citizenship behavior orientation.}, keywords = {Organizational Citizenship Behavior,Emotional intelligence,Zanjan,High schools}, title_fa = {رابطه هوش هیجانی با گرایش به رفتار شهروندی سازمانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی سه حیطه هوش هیجانی (تنظیم هیجان‌ها، بهره­وری از هیجان‌هاو ارزیابی هیجان‌ها) معلمان مدارس متوسطه شهر زنجان در پیش­بینی گرایش به رفتار شهروندی سازمانی آنان بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری نیز شامل کلیه معلمان متوسطه مدارس شهر زنجان در سال تحصیلی 87-1386 بوده، که حجم آن‌ها طبق آخرین آمار استان در سال مذکور مجموعاً 980 نفر بوده است که با استفاده از جدول مورگان 278 نفر نمونه برای انجام پژوهش تعیین و با ملاحظه سهم هر طبقه نمونه انتخاب شده اند، بنابراین روش نمونه گیری طبقه­ای تصادفی بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه استاندارد شده رفتار شهروندی سازمانی مقیمی (1384) و هوش هیجانی شاته و همکاران (1998) بوده است. پس از گردآوری داده‌ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری آن‌ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی چون ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و سه حیطه آن با گرایش به رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس متوسطه شهر زنجان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که سه حیطه هوش هیجانی یعنی تنظیم هیجان‌ها، بهره­وری از هیجان‌ها و ارزیابی هیجان­ها، می‌توانند گرایش به رفتار شهروندی سازمانی را در میان معلمان مدارس متوسطه شهر زنجان پیش‌بینی نمایند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,تنظیم هیجان‌ها,بهره‌وری از هیجان‌ها,ارزیابی هیجان‌ها,رفتار شهروندی سازمانی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100586.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100586_d6db38e67d049d6afe377ff48d60ff5a.pdf} } @article { author = {Mirkamali, Seyed Mohammad and Shakeri, Mohsen}, title = {Relationship between participation in managerial decision- making and the maturity level of faculty members}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {28-45}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This research study was aimed at finding relationship between participation in managerial decision- making and the maturity of faculty members. Data were collected using two separate questionnaires on participation in managerial decision-making and maturity level of academic staff. Results revealed a positive relation between participation of faculty members in managerial decision-making and their maturity level. }, keywords = {participation,managerial decision making,maturity,faculty members}, title_fa = {رابطه میان مشارکت اعضاء هیأت علمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی با بلوغ آنان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف مشخص کردن رابطه بین مشارکت[1] اعضاء هیأت علمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی با بلوغ[2] آنان در دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1388 انجام گردید. این پژوهش جزء تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی است. پرسشنامه‌های محقق ساخته مشارکت و بلوغ اعضای هیأت علمی به عنوان ابزار این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین مشارکت اعضاء هیأت علمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و بلوغ آنان رابطه معناداری )209/0 =r؛ 013/0 =P) وجود دارد. [1]. Participation [2]. Maturity}, keywords_fa = {مشارکت,تصمیم‌گیری مدیریتی,بلوغ,اعضای هیأت علمی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100587.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100587_826e69fd246aa0f72faf2a2e2f072085.pdf} } @article { author = {Arefi, Mahbobeh and Talebzadeh Nobarian, Mohsen and Mahammadi Chemardani, Hashem}, title = {Educational Needs Assessment of secondary School Teachers from Viewpoint of Teachers and Administrators}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {46-66}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study addressed two research questions: (1) what are general educational needs of secondary school teachers from the viewpoint of teachers and administrators? (2) Are there any differences between the viewpoint of teachers and administrators? The research method was descriptive and Delphi method was used to collect data required for needs assessment. Results indicated that the priority of needs as viewed by was as follows: 1) familiarity with methods and techniques of teaching; 2) Familiarity with classroom management; 3) skills to use educational multi-media; 4) Increased information and scientific knowledge on subject matters; 5) Familiarity with methods of evaluation and assessment of student learning. With regard to second question, the findings indicated that there was no difference between viewpoint of teachers and that of administrators.}, keywords = {Educational needs assessment,general knowledge of teachers,general skills of teachers}, title_fa = {نیاز سنجی آموزشی دبیران مدارس متوسطه از دیدگاه دبیران و مدیران}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق پاسخ به دو سئوال پژوهشی ذیل بود: 1ـ نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران کدامند؟ 2ـ آیا بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت وجود دارد؟ روش تحقیق توصیفی با استفاده از یکی از فنون نیاز سنجی تحت عنوان فن دلفی، شرح وظایف دبیران و اهداف دوره‌های آموزش ضمن خدمت آن‌ها، اطلاعات جمع آوری و پژوهش حاضر انجام شد. در پاسخ به سئـوال اول تحقـیق، نتایـج زیـر بدست آمد: 1ـ نمونه‌های تحقیق در اکثر گویه‌ها، اهمیت نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس را در حد زیاد رو به بالا تشخیص دادند. 2ـ نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدراس متوسطه شهر بندرعباس از دیدگاه دبیران و مدیران تا اولویت پانزدهم به ترتیب اولویت عبارتند از: 1) آشنایی با روش‌ها و فـنون تدریس، 2) آشنایی با فنون اداره و مدیریت کلاس درس، 3) آشنایی با نحوه استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی، 4) افزایش سطح معلومات و دانش علمی در زمینه موضوعات درسی، 5) آشنایی با نحوه ارزشیابی و سنجش یادگیری دانش‌آموزان 6) آشنایی با چگونگی تشخیص تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت‌های ذهنی آنان 7) آشنایی با اصول و شیوه‌های تعلیم و تربیت اسلامی، 8) آشنایی با روش‌های ایجاد عادت صحیح مطالعه و تحقیق در دانش‌آموزان، 9) آشنایی بانحوه طراحی انواع آزمون‌ها،10) آشنایی با آموزش نماز و احکام ضروری و مرتبط با آن، 11) آشنایی با روش‌های جذب دانش‌آموزان به نمـاز، 12) آشنایی با روش‌های پرورش اخلاقـی دانش‌آموزان، 13) آشنایی با روخـوانی قرآن مجـید، 14) آشنایی با طرح درس و 15) آشنایی بـا تربیت قرآنی و راهکارهای آن. در پاسخ به سئوال دوم تحقیق، نتیجه زیر بدست آمد: بین دیدگاه دبیران و مدیران نسبت به نیازهای آموزشی عمومی دبیران مدارس متوسطه شهر بندرعباس تفاوت معنی داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {نیازسنجی آموزشی,آگاهی‌های عمومی دبیران,مهارت‌های عمومی دبیران}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100588.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100588_a72163937944efdcfcb6e85bfe261c8e.pdf} } @article { author = {Shams Mourkani, Gholamreza and Sadeghi, Abdollah}, title = {Effects of knowledge management strategy on organizational performance}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {67-97}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This paper examined relationship between knowledge management strategies and organizational performance relying on a theory borrowed from economics. The empirical part of the study is based on data on KM strategies and organizational performance collected from a sample of 131 Iranian firms. Results suggested three types of relationship among KM strategies: non-complementary and non-critical symmetric complementary and asymmetrical complementary. Integrating explicit and tacit KM strategies results in a non-complementary one leading to a higher level of organizational performance. Analysis of KM strategies based on KM source showed that companies could benefit from both inward and outward KM strategies. Combining tacit and explicit KM strategies leads to a complementary relationship, which reflects synergistic effects of KM strategies on performance. }, keywords = {Knowledge management strategies,Organizational Performance}, title_fa = {بررسی تأثیر استراتژی مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی}, abstract_fa = {روند اوج گیری نقش دانش، نوآوری و فناوری‌های نوین در ایجاد مزیت‌های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمان‌ها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاست‌های راهبردی سازمان‌ها جای گیرد. مدیریت دانش می‌تواند با یکپارچه سازی سرمایه‌های دانش سازمان‌ها در بخش­های مختلف تأثیرگذاری مستقیم بر عملکرد را به همراه داشته باشد. مقاله­ی حاضر از طریق ایجاد یک تئوری مکمل از اقتصادیات، ارتباط بین استراتژی‌های مدیریت دانش (KM) و عملکرد سازمانی را بررسی می‌کند. بخش تجربی کار بر اساس داده‌هایی در زمینه استراتژی‌های مدیریت دانش و عملکرد سازمانی است که از نمونه‌ای مرکب از 131 شرکت ایرانی انتخابی به شیوه تصادفی بدست آمده است. نتایج مبین سه نوع ارتباط بین استراتژی‌های مدیریت دانش است: غیرمکمل، مکمل متقارن غیرانتقادی و مکمل نامتقارن. از ترکیب استراتژی‌های مدیریت دانش از نوع آشکار و ضمنی یک غیرمکمل بدست می‌آید که در نهایت سطوح بالاتری از عملکرد سازمانی را فراهم می‌آورد. تحلیل‌های انجام شده نشان می‌دهد که شرکت‌ها از طریق بکارگیری استراتژی‌های برون­گرا یا درون­گرا، از مدیریت دانش بهره می‌برند. با ترکیب استراتژی‌های ضمنی-درون­گرا و آشکار-برون­گرا مدیریت دانش یک رابطه مکمل بوجود می‌آید که بیانگر تأثیرات هم­افزای استراتژی‌های مدیریت دانش بر روی عملکرد است.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,استراتژی‌های مدیریت دانش,تئوری مکمل,تحلیل رابطه}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100589.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100589_019ca99c3fe653ceddf3d9977c3c7ca2.pdf} } @article { author = {Feyzi, Tahereh and Emadi, Zahra}, title = {Relationship between organizational citizenship behavior and organizational climate}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {98-115}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of present research was to examine relationship between organizational citizenship behavior (OCB) and organizational climate. A stratified random sample of employees in the Ministry of Science, Research and Technology participated in this study. A five point Likert type scale was used for data collection. Data were analyzed using the Structural Equations Modeling (SEM). Results suggested that organizational citizenship behavior has a significant relationship with organizational climate. Further, the model can assess organizational climate in the population in question.}, keywords = {Organizational Citizenship Behavior,organizational climate}, title_fa = {ارتباط میان رفتار شهروندی سازمانی و جو سازمانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری}, abstract_fa = {رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرانقشی کارکنانی است که در سـازمان فعالیت می‌کنند و در اثر این گونه رفتارها اثربخشی سازمان ارتقاء می‌یابد. جو سازمانی بعنوان ادراکات فرد از سازمانی است که در آن کار می‌کند و احساسی که فرد نسبت به سازمانش دارد و مشخص کننده فضایی است که به سازمان حکمرانی می‌شود و عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی(OCB) و جو سازمانی است. بر این اساس کلیه کارکنان و مدیران حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده­اند. از نظر هدف، تحقیق از نوع بنیادی است و یک تحقیق توصیفی همبستگی از نوع تحلیل ماتریس همبســتگی یا کواریانس است. برای جمع آوری داده‌ها از پایگاه‌های اطلاعاتی نظیر اینترنت، کتابخانه‌ها، مرکز ثبت اسناد علمی (irandoc) و هم به روش میدانی با استفاده از ابزار پرســـشنامه مبتنی بر 10 متغیر در مقیـــاس پنج نمره‌ای لیکرت استفاده شده است. روش نمونه­گیری تصادفی طبقه‌ای است و اطلاعـــات و داده‌های جمع­آوری شـــده با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و لیزرل، از طریق معادلات ساختاری (اس.ای.ام) تحلیل شده اند. نتایج حاصل نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی با جو سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارد و مدل مورد استفاده می‌تواند رفتار شهروندی را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اندازه‌گیری کند. مدل انتخاب شده برای جو سازمانی نیز می‌تواند جو سازمانی را در وزارت مورد نظر اندازه‌گیری کند.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,جو سازمانی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100590.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100590_5025fcd335e801dd4e42dc9912a4e250.pdf} } @article { author = {Kiumarsi, Firoz and Kamkari, Kambiz and Shokrzade, Shohreh}, title = {Needs assessment of faculty members at public universities and the Islamic Azad University}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {116-143}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study explored professional needs of  faculty members  at public universities and the Islamic Azad University(IAU). Data were collected using a  five-point check list.  Results indicated that academics at IAU needed to learn more about  Windows software, conference presentation in English, and principles of effective communications. On the other hand, academics in public universities needed to learn more about academic writing in English, delivering speech in English, planning principles, effective communications, lesson plan preparation, and SPSS.}, keywords = {needs assessment,faculty members,public universities}, title_fa = {نیازسنجی آموزشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد و دولتی و ارائه راهکارهای مطلوب}, abstract_fa = {در این تحقیق به بررسی «نیازسنجی آموزشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد و دولتی و ارائه راهکارهای مطلوب» پرداخته شده و هدف اصلی تحقیق به اولویت‌بندی نیازهای آموزشی در دانشگاه آزاد و دولتی و مقایسه آن‌ها در دو دانشگاه معطوف می‌باشد. طرح تحقیق حاضر توصیفی بوده و از نوع زمینه‌یابی می‌باشد. ابزار مورد استفاده، یک چک­لیست حاوی 41 دوره‌ آموزشی است که در طیف 1 تا 5 اندازه‌گیری می‌شوند. در نهایت، با استفاده از روش لی‌هی جهت اولویت‌بندی نیازها، مدل آماری t تک گروهی جهت بررسی وضعیت موجود دیدگاه نمونه‌ها پرداخته شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد به «آشنایی با نرم افزار Windows، نحوه ارائه شفاهی مقالات انگلیسی به صورت سخنرانی و روش‌های برقراری ارتباط موفق»، در حالی که اعضاء هیئت علمی دانشگاه دولتی به « آموزش زبان انگلیسی، نحوه ارائه شفاهی مقالات انگلیسی به صورت سخنرانی، اصول برنامه‌ریزی، روش‌های برقراری ارتباط موفق، آشنایی با نحوه مقاله نویسی به زبان انگلیسی، روان‌شناسی تحولی، نحوه تدوین طرح درس و آشنایی با نرم‌افزار SPSS»، به‌عنوان مهمترین نیازهای آموزشی تأکید کرده‌اند.}, keywords_fa = {نیازسنجی,نیازسنجی آموزشی,اعضای هئیت علمی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100591.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100591_5549c08c13bee0d632b1aa1c3f6c5ae8.pdf} } @article { author = {Moghimi, Seyed Mohammad and Khanifar, Hossein and Zarvandi, Nafiseh and Jokar, Ahmad and Bayan Memar, Seyed Ahmad and Faraji Armaki, Akbar}, title = {Relation between educational factors and dropout in boy's middle schools}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {3}, number = {1}, pages = {144-160}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study examined relationship between educational factors and dropout in boy's middle schools. A questionnaire was administered to a stratified random sample of middle school students in district 4 of Qom province. Results indicated that there was a relationship between educational factors and dropout of students.  Also there was a relationship between reward and punishment, low attention to individual differences, and inappropriate learning environment with dropout of students.}, keywords = {dropout,educational factors,middle schools,Qom Province}, title_fa = {مطالعه و بررسی رابطه بین عوامل آموزشی و افت تحصیلی در میان دانش‌آموزان پسر آموزشگاه‌های راهنمایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی رابطه بین عوامل آموزشی و افت تحصیلی می‌پردازد. نمونه آماری از میان دانش‌آموزان پسر آموزشگاه­های راهنمایی ناحیه 4 استان قم در سال تحصیلی 88 – 1387 با استفاده از فرمول به دست آمده است. روش نمونه­گیری تصادفی طبقه بندی شده است به این صورت که از میان افراد، نمونه­ها به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار اصلی در این پژوهش، پرسشنامه می­باشد که پایایی و روایی آن تأیید شده است. در این تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های تحقیق استفاده شده است که بدین منظور از نرم­افزارSPSS استفاده شد. نتایج بدست آمده از بررسی فرضیات نشان می‌دهد که میان عوامل آموزشی و افت تحصیلی در میان دانش‌آموزان پسر آموزشگاه‌های راهنمایی ناحیه 4 استان قم رابطه معناداری وجود دارد و نیز میان تشویق و تنبیه، کم توجهی به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و محیط آموزشی نامناسب با افت تحصیلی در میان دانش‌آموزان پسر آموزشگاه‌های راهنمایی ناحیه 4 استان قم رابطه معناداری وجود دارد}, keywords_fa = {افت تحصیلی,آموزش و پرورش,دانش‌آموز,انگیزه}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100592.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_100592_21b0ec5875c0eddf2e8e0b385613a716.pdf} }