@article { author = {Fathi Vajargah, Kourosh and Maleki, Hamid}, title = {Conceptualizing the Relation between General Educational System and Higher Education in Selected Countries: A Comparing Approach}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {9-33}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {Without a doubt the structure of educational system in a country is one of the most challenges and important issues in decision- making in the field of administration and planning of educational system. The problem of how general educational system and higher education are related is a concept which in Iran has always been a controversial theoretical issue so that on the one hand separation of the two needs logical and defendable reasons and one the other hand occasionally there are voices that ask for the integration of the two. This article tries to portray the current situation regarding the relation between the two systems by drawing on theoretical foundations and comparative studies in different countries and the author would do this without any biases and organizational prejudice or emotional treatment of the issue. Through comparative studies of different countries, a relatively comprehensive picture of the existing relations for future decision- making will be formed.in order to achieve this, through studying the scientific and research documents and sources, the status quo in ten selected countries form fire continent with the use of sampling method which has definite aim, and also with the use of new information, a portrayal of different scenarios will be formed and the results in a focus group  will be accredited.}, keywords = {: structure of educational system,structure of general educational system,structure of higher education,Integration}, title_fa = {مفهوم‌پردازی نسبت میان دو نظام آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی در کشورهای منتخب جهان: رویکردی تطبیقی}, abstract_fa = {بی­گمان ساختار نظام آموزشی در یک کشور یکی از مهم­ترین و چالش­زاترین مباحث تصمیم­گیری در حیطه مدیریت و برنامه­ریزی نظام آموزشی محسوب می­شود. مسئله تناسب یا نحوه ارتباط میان ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالی مقوله­ای است که در کشور ایران همیشه با نوعی قبض و بسط نظری همراه بوده است.  به نحوی که از یک­سو جداسازی این دو مسبوق به دلایل منطقی و قابل دفاع است. و از سوی دیگر گاهی اوقات زمزمه ضرورت ادغام و یکپارچه کردن آن­ها مطرح می­شود. مقاله حاضر برآن بوده است تا به­دور از جهت­گیری­ها و تعصبات سازمانی و یا برخوردهای عاطفی با این مقوله، وضعیت موجود نسبت میان دو نظام را با تاسی از مبانی نظری و نیز مطالعات تطبیقی در کشورهای مختلف جهان در قالب سناریوهای مختلف به تصویر کشد. و سیمایی نسبتاً جامع از این نسبت­ها یا ارتباطات موجود را برای لحاظ کردن در تصمیمات آتی فراهم سازد. در این راستا، ضمن بررسی منابع و مدارک علمی پژوهشی، وضعیت موجود در 10 کشور منتخب از 5 قاره جهان با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و یا استفاده از اطلاعات جدید تبیین شده و ضمن ترسیم سناریوهای مختلف، نتیجه را در قالب یک نشست تخصصی Focus group)) مورد اعتباربخشی قرار داده است.}, keywords_fa = {ساختار نظام آموزشی,ساختارآموزش و پرورش عمومی,ساختار آموزش عالی,ادغام}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98373.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98373_fb1e77ba658a800bdc9ba9f607a0981f.pdf} } @article { author = {Shams Mourkani, Gholamreza and Boostankar, Maryam and Aliyari, Saadat}, title = {A study of the relationship between emotional intelligence and organizational commitment: A case study}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {34-49}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The present study aimed at investigating the relationship between emotional intelligence and organizational commitment of employees at the ShahidBeheshtiUniversity. Research method was descriptive and the statistical method was correlative and statistical population consisted of 928 persons from them 273 were selected according to the Morgan Table through stratified random sampling technique. The tools used to collect data were two questionnaires, namely emotional intelligence of Seaber Yashring (1995) and organizational commitment of Mowday, Steers & Porter (1979). Alpha Cronbach test was used to measure reliability of the questionnaires and it was 0.91 and 0.82 for the questionnaires respectively. To analyze the data collected, Pearson correlation coefficient and multi regression were used. Findings showed that there was a positive and significant relationship between the two variables. Research findings also indicated that there was a positive and significant relationship between the self–awareness, empathy, Social skills and motivation with organizational commitment; however, there was not a positive and significant relationship between the self–control and organizational commitment.}, keywords = {Emotional intelligence,organizational commitment,Human Resources,Shahid Beheshti University}, title_fa = {بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی نیروی انسانی: یک مطالعه موردی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به­منظور بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید بهشتی انجام گردید. روش پژوهش توصیفی–همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان در سال 1390 با حجم 928 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان 273 نفر به­عنوان نمونه از طریق روش نمونه­گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یاشرینگ (1995) و تعهد سازمانی موادی، استیرز و پورتر (1979) می‌باشد. اعتبار پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید و برای دو پرسشنامه هوش هیجانی و تعهد سازمانی به ترتیب 91/0 و 82/0 به­دست آمد؛ از 273 پرسشنامه 240 پرسشنامه عودت داده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. هم­چنین بین خودآگاهی، هوشیاری اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و خودانگیزی با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؛ ولی بین خودکنترلی و تعهد سازمانی نیروی انسانی رابطه معناداری یافت نشد.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,تعهد سازمانی,نیروی انسانی,دانشگاه شهید بهشتی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98374.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98374_6c8c06d404c74a5015e0e785c85bd723.pdf} } @article { author = {Yazdi, Seyedeh Monavvar and Zand Karimi, Ghazal}, title = {The Importance of Learning Context: A Comparison of Students Academic Achievement among Different Field of Studies Using Virtual Learning in Leitnerpro Method}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {50-66}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {In this study, electronic education is called e-learning. This study was conducted to investigate the effect of virtual education in leitnerpro.com method among high school students academic achievement. The samples of 712 students were randomly selected among high school students. With regard to educational courses, 432 participants were selected in the experimental group and 280 participants in control group. The tool of the research was Leitnerpro.com site. The method of students’ study was Leitnerpro method (information processing) for 4 month that their achievement results was assessing by their teachers and parents (Tele working) every day. The results f the calculated covariance was significant in 0.01 levels for group variables and was not significant for educational courses. The results of research represent that e-learning in site with the teachers Tele working and parents virtual presence were more effective in experimental group than control group and equally effective on high school students’ academic achievements’ educational courses.  }, keywords = {academic achievement,e-learning,Leitnerpro.com,Tele Working,Virtual Education}, title_fa = {اهمیت محتوای یادگیری: مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته‌های تحصیلی مختلف با استفاده از آموزش از راه دور به روش لایتنر پرو*}, abstract_fa = {در این پژوهش، به آموزش­های الکترونیکی، یادگیری مجازی گفته می­شود. این پژوهش جهت بررسی اثر آموزش مجازی به­روش لایتنر پرو دات کام بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی صورت گرفت. نمونه 712 نفر از بین دانش­آموزان مقطع متوسطه به­طور تصادفی انتخاب شدند. با توجه به رشته­های تحصیلی، 432 نفر در گروه آزمایش و 280 نفر در گروه کنترل به­طور تصادفی قرار گرفتند. ابزار پژوهش سایت کمک آموزشی لایتنر پرو دات کام بود. به مدت 4 ماه روش مطالعه دانش­آموزان، یادگیری مجازی به­روش لایتنر پرو (پردازش اطلاعات) بود که پیشرفت تحصیلی آن­ها هر روز توسط دبیران و والدین (دورکاری) بررسی می­شد. نتایج کوواریانس محاسبه شده در سطح 01/0 برای متغیر گروه­های پژوهش معنی­دار و برای متغیرهای رشته­های تحصیلی معنی­دار نبود. یافته‌های پژوهش نشان دادند، روش یادگیری مجازی همراه با دور کاری معلم و حضور مجازی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیر بیشتری داشته و در پیشرفت تحصیلی رشته­های مختلف به یک میزان موثر بوده است.}, keywords_fa = {آموزش مجازی,پیشرفت تحصیلی,دور کاری,لایتنر پرو,یادگیری مجازی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98375.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98375_0bf5d0c1400e387cc82faab0b9f841e5.pdf} } @article { author = {Shobeiri, Seyed Mohammad and Sarmadi, Mohammadreza and Parhizgar, Leila}, title = {Study of the Principles of the Content organizing i.e. Sequence, Continuity, Integration in Compilation of the Major Concepts and Components of the Environmental Education in Content of Elementary from the Viewpoint of their Teachers in Tehran in Order to Offer Appropriate Solutions for it}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {67-81}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This research has been conducted with the aim of study on the content organizing i.e. sequence, continuity, integration in compilation of the content which is consisted of major concepts and components of the environmental education in elementary school courses from the viewpoint of their teachers in Tehran in order to offer   appropriate solutions for it. The research methodology of descriptive (survey) method has been used for the data collection and the research objective has been applicable. The statistical society of research consists of all the elementary school teachers of Tehran in number of 13009 people. The sample size has been estimated based on the Morgan's Table for 375 people of the elementary school teachers who are selected from the statistical society by the Stratified Random Sampling Method. The questionnaire has been used as the data collection tool which is a researcher-made questionnaire. The aims of this questionnaire are  studying on the  considering three principles of the content organizing i.e. sequence, continuity, integration in compilation of the content which is consisted of these concepts and components   by Alpha coefficient of 93% in a range of 5 degrees on a Likert. In this questionnaire the average degree of this scale has been removed because of the error control trend of center or average. The collected data has been analyzed by inferential and descriptive statistical method such as one-sample t-test. The SPSS17 Statistical Software has been used for calculations. The research findings have indicated that from the viewpoint of the elementary school teachers, three principles of the content organization have been considered in compilation of these concepts and components. }, keywords = {Environmental Education,Elementary School,Sequence,Integration,Continuity}, title_fa = {مطالعه میزان رعایت اصول سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین مفاهیم و مولفه‌های آموزش محیط زیست در محتوای دوره دبستانی از دیدگاه آموزگاران شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب برای آن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت اصول سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین مفاهیم و مولفه­های محیط زیست در محتوای دوره دبستانی از دیدگاه آموزگاران شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب برای آن است. روش پژوهش کاربردی و در بعد کمی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آمـــاری شامل کلیه آموزگاران ابتدایی شهر تهران به تعداد (13009N=) نفر بوده است که حجم نمونه مطابق با جدول مورگـــان (375n=) نفر برآورد گردید که به شیوه تصادفی طبقه­ای از جامعه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه محقق ساخته با هدف مطالعه رعایت سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین محتوای مشتمل بر این مفاهیم و مولفه­ها با ضریب آلفای 93/0 در طیف پنج درجه­ای لیکرت (در این پرسشنامه درجه متوسط این مقیاس به علت کنترل خطای گرایش به مرکز یا میانگین حذف شده است) بوده است. داده­های گردآوری شده به کمک روش­های آمار توصیفی و استنباطی هم­چون آزمون تی تک­نمونه­ای مورد تحلیل قرار گرفته است. برای انجام محاسبات از نرم­افزار آماری SPSS17 استفاده شده است. نتایج نشان داد از آزمون تی­تک نمونه­ای حاکی از آن که از دیدگاه آموزگاران سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، وحدت و مداومت) در تدوین مفاهیم و مولفه­های آموزش محیط زیست محتوای دوره دبستانی رعایت شده است.}, keywords_fa = {آموزش محیط زیست,دوره دبستانی,وحدت,توالی,مداومت}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98376.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98376_4f48a6f312de1ffd3baef0478c5f5e43.pdf} } @article { author = {Khajeey, Saeed and Nazemi, Maliheh}, title = {The Study of EFQM Model’s Efficiency of Secondary and High schools Quality Assessment from Teachers and Managers’ Viewpoints}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {82-110}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study sought to evaluate the EFQM model’s efficiency of secondary and high schools quality assessment from the teachers and managers’ viewpoints. Regarding the participants and research questions, the study enjoyed a measuring method along with pragmatic aims. The research design was cross-sectional time-wise implementing a questionnaire as its tool. A pool of 304 teachers and school managers from the urban city of Varamin in TehranProvince volunteered to participate in the study, 28 of whom were school managers and 276 others were teachers from private secondary and high schools. The researcher performed a census approach for the managers, and stratified random selection for the teachers. The ultimate number of selected managers and teachers for the study turned out to be 28 and 162, respectively, based on KEREJI and Morgan table. In the data analyses section, besides using descriptive statistical analyses, some analogical analyses such as one-group t-test, independent two-group t-test, and ANCOVA were practiced in the study, too. By comparing statistically the obtained results with the results of other similar studies, it was concluded, then, that EFQM model, while being efficient in industrial organizations and successful in several European and Asian universities, can also be beneficially applied for Iranian schools. Finally, since customers’ satisfaction in private schools is a competitively maintained end, these schools are academically more inclined to adopt cutting-edge approaches to teaching compared with that of public schools.}, keywords = {EFQM,European Foundation for Quality Management,private secondary and high schools,school managers,Teachers}, title_fa = {بررسی کارآمدی مدل EFQM در ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی دوره راهنمایی و متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران آن‌ها}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی مدل EFQM در ارزیابی مدارس غیردولتی دوره راهنمایی و متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران آن­ها تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی، و بر حسب هدف، کاربردی و از نظر زمان، مطالعه مقطعی و تکنیک مورد استفاده مطالعه مقطعی، به کمک پرسشنامه می­باشد.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران مدارس غیردولتی دوره متوسطه و راهنمایی شهرستان ورامین می­باشد. تعداد کل جامعه 304 نفر می­باشد که از این تعداد 28 نفر را مدیران و 276 نفر را دبیران مدارس غیردولتی دوره راهنمایی و متوسطه تشکیل می­دهند. در پژوهش حاضر، محقق در انتخاب مدیران از روش سرشماری کامل و در انتخاب دبیران، از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای سود جسته است. بنابراین تعداد مدیران، 28 نفر و تعداد دبیران با استناد به جدول کرجسی و مورگان برابر با 162 نفر محاسبه گردید. به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها، علاوه بر استفاده از شاخص­های آمار توصیفی، از روش­های آمار استنباطی نظیر آزمون t تک­گروهه، t دوگروهه مستقل و تحلیل واریانس همبسته استفاده شده است. مهم­ترین یافته این پژوهش و تطبیق آن با سایر پژوهش­ها نشان می­دهد که مدل EFQM همان­طور که در سازمان­های صنعتی کارآمد بوده و در چندین دانشگاه در سرتاسر اروپا و آسیا با موفقیت به اجرا درآمده است در سطح مدارس نیز می­تواند جهت ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار گیرد. مدارس غیردولتی به­دلیل اهمیت جلب رضایت مشتری در کلیه فرآیندهای سازمانی، ناگزیر از دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن در زمینه­های مختلف می­باشند و همین امر موجب می­گردد تا آن­ها اقبال وسیع­تری در جهت اتخاذ رویکردهای نوین نسبت به مدارس دولتی نشان دهند. }, keywords_fa = {مدل‌های تعالی سازمانی,دوره راهنمایی و متوسطه,مدیران مدرسه و معلمان}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98377.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98377_83246a6c681baea501ddb5242ec7a48f.pdf} } @article { author = {Shebak, Maryam}, title = {The Effective Elements on the Quality Improvement of long Term (persue studies) in- service courses for Primary Teachers}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {111-142}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The Effective Elements on the Quality Improvement of long Term (persue studies) in- service courses for Primary Teachers. Thus, the following research tends to specify the effective factors that help in the improvement of long term OJT classes from the view point of teachers, managers, instructors, and experts. The researcher seeks to assure the following questions: 1-What effective factors contribute to the improvement of long term OJT courses? 2-What indicators do each one of factors has? 3-What are the differences among the views of teachers, managers, instructors and experts regarding the factors and their indicators? To carry out this research a sample of 600 teachers, managers, instructors and experts were randomly selected. A questionnaire consisting of 86 items were developed and distributed among the sample. About 537 questionnaires were completed and analyzed. The Cora Bach's Alpha coefficient that was for a collection of 86 items as equal to 986. To analyze the data, the one -way variance analysis was used in order to answer the third question. The present research method is developed in term of objective and quantities in view of data and cross-sectional from quality point of view. The sufficient amount of sampling (KMO) as equal to 0.971 and the significance of Kroit Barlett characteristics indicated the availability to a good condition to implement one-way variance analysis. Based on an analytical approach for the main rotating components by using Varimax method and given matrix, Scray's diagram and the percentage of appointed variance, only 6 factors out of 86 series of it were extracted. These six factors altogether cover totally 61.4% of the whole variances of variable the first factor of which shares 21 questions. The special value accounts for 39.587% of total variance that belong to variables. A simple structure of factors has produced these results. The first factor of with its 21 clauses represents the effects that budget and time have, with a mean value of 39.587. The second factor with its 22 clauses the training contents with mean value of 4.780. The third factor with mean value of 3.174.The forth factor with its 15 clauses the stimulation and effort of a student with a mean value of 1.911. The fifth factor with 10 clauses the training environment with a mean value of 1.701 and the six factors with its three clauses the management and leadership of training courses with a mean value of 1.659. Lastly, one-way variance test was used in this study to compare the opinions expressed by the four groups who participated in it. The result showed that there is a significant differences between opinions expressed by third group (the teachers) and those expressed by first and forth group (teachers and experts). The total average of third more than average of all other groups.}, keywords = {in – service,in,service teachers,long term in,service (persue studies),Effective Elements}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش‌های ضمن خدمت بلندمدت (ادامه تحصیل): مورد معلمان ابتدایی استان تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مشخص کردن عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش­های ضمن خدمت بلندمدت و میزان تاثیر این عوامل از دیدگاه معلمین، مدیران، مدرسان و متخصصان است. در پژوهش حاضر محقق در پی پاسخ به سئوالات زیر است: الف. عوامل موثر بر بهبود کیفیت دوره­های ضمن خدمت بلندمدت کدام‌اند؟ ب. هریک از این عوامل مرکب از چه شاخص­هایی است؟ ج. چه تفاوتی بین نگرش­های معلمان، مدیران، مدرسان و متخصصان درخصوص عوامل و شاخص­ها وجود دارد؟ نمونه پژوهش، 600 نفر از معلمان، مدیران، مدرسان و متخصصان بود که به روش نمونه­گیری تصادفی، طبقه­ای متناسب با حجم جامعه انتخاب و پرسشنامه­ای شامل 86 سئوال بر روی آن­ها اجرا گردید. از این گروه تعداد 537 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. بعد از گردآوری داده­ها همبستگی هر ماده با نمرۀ کل محاسبه گردید و تمام سوال­ها دارای همبستگی بالا معنادار بوده و ضریب آلفای کرانباخ برای مجموعه 86 ماده­ای برابر با 986/0 گردید. برای بررسی داده­های تحقیق از روش، تحقیق عاملی و جهت جوابگویی به سوال سوم از تحلیل واریانس یک­راهه استفاده گردید. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف، توسعه­ای از نظر داده­ها کمی و از نظر ماهیت زمینه­یابی مقطعی است. مقدار کفایت نمونه­برداری (KMO) برابر971/ 0و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بوده است. بر پایۀ روش تحلیل مولفه­های اصلی و چرخشی به شیوه واریماکس با توجه به ماتریس عاملی، نمودار اسکری و درصد واریانس تعیین شده از مجموعه 86 سئوال 6 عامل استخراج گردید. این 6 عامل بر روی هم 4/61 درصد کل واریانس متغیرها را پوشش می­دهد که سهم عامل یکم با 21 سئوال و ارزش ویژه در حدود 587/39 درصد کل واریانس متغیرها را توجیه می­کند. یافته­ها نشان دادند که عوامل موثر در کیفیت دوره­های آموزش ضمن خدمت بلندمدت به ترتیب اولویت عبارتنداز: بودجــه و زمـان، محتوای آموزشی، تجربه و تسلط علمی مدرس، انگیزه و تلاش دانشجو، محیط آموزشی، مدیریت و رهبری دوره. هم­چنین مقایسۀ نظرات چهار گروه شرکت­کننده در پژوهش نشان داد که بین نظرات مدرسان با گروه­های معلمان و متخصصان تفاوت معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {آموزش ضمن خدمت,ضمن خدمت معلمان,ضمن خدمت بلندمدت (ادامه تحصیل),عوامل موثر}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98378.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98378_234cbc944cd6ce94665eb91448e65596.pdf} } @article { author = {Javadipour, Mohammad and Kazempour, Sedigheh}, title = {Survey of Barriers on Efficient Use of Information and Communications Technology in Student Research at Master Level in Shahid Beheshti University}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {5}, number = {2}, pages = {143-163}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present paper is to examine barriers on efficient use of information and communications technology in student research at master level in Shahid Beheshti University. For this purpose, instituational, technical, economic, personal and educational barriers were examined. The statistical population of the study is 133 including master students at the Faculty of education science and psychology at Shahid Beheshti.on based of MORGAN table. From among statistical population98 person were determined as the sample of study by random selection. The standard questionnaire method was adopted for collection of data for this study; the questions were based on likert measure. In order to analyze data statistically, in this research descriptive statistics indexes such as frequency and computing mean and standard deviation and inferential statistics methods such as single sample t, independent t, and Friedman test, has been used. The results indicate personal and infrastructure barriers on efficient use  of  communications technology in student researchs have mediate(average )effect and economic and cultural –educational barriers have lower than mediate effect. But findings of Friedman test (Question 5 R) show that in lack of the efficient use of information and communication technology has on student research, technological -infrastructural barriers have the most effect and cultural– educational barriers have the least impact. The results of t test for independent groups show that female students belive to the impact of technical - infrastructure barriers, economic barriers and educational- cultural barriers in the efficient use of ICT in student research but the male students have less belief.}, keywords = {ICT,barriers,higher educations,students’ researches}, title_fa = {بررسی موانع به‌کارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقیقات دانشجویی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی}, abstract_fa = {این مقاله با هدف بررسی موانع بکارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقیقات دانشجویی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است. بدین منظور چهار مانع زیرساختی_فنی، اقتصادی، فردی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی_پیمایشی بوده و جامعه آماری آن نیز دانشجویان علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد (133N=) دانشگاه شهید بهشتی بودند که بر اساس جدول مورگان، (98   (N=نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بر مبنای طیف لیکرت 5 درجه­ای (خیلی کم - کم - متوسط - زیاد - خیلی زیاد) بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده­های این پژوهش، از شاخص­های آمار توصیفی مانند فراوانی و محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و از روش­های آمار استنباطی مانند t تک نمونه­ای، t مستقل و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که میزان موانع فردی موانع فنی- زیرساختی در بکارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقیقات دانشجویی در سطح متوسط و تأثیر موانع اقتصادی و موانع فرهنگی - آموزشی در سطح کمتر از متوسط بوده است. اما در مجموع نتایج آزمون فریدمن (سوال 5 تحقیق) نشان داد که موانع فنی - زیرساختی بیشترین و موانع فرهنگی - آموزشی کمترین تأثیر را در عدم بکارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقیقات دانشجویی دارد. هم­چنین، نتایج آزمون t گروه­های مستقل نشان می­دهد، که دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر، به تأثیر موانع فنی – زیرساختی، موانع اقتصادی و موانع فرهنگی-آموزشی در بکارگیری کارآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقیقات دانشجویی بیشتر اعتقاد دارند.}, keywords_fa = {}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98379.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98379_49ace80b367631829dd7bf1b0840510a.pdf} }