@article { author = {Karami, Morteza and Fardanesh, Hashem and Abbaspour, Abbas and Moallem, Mahnaz}, title = {Comparing effectiveness of systematic and constructive instructional design model in managers training and development}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {9-30}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {Utilization of systematic instructional design models in industrial training has been a standard since the introduction of those models. However this standard has been questioned after the interdiction of constructivist instructional design model. No doubt, the application of efficient instructional design models has a determining effect on productivity of managers training and development. In the present study selecting an appropriate approach to instructional design for managers training and development in organizational context was examined. This could solve many training problems, and improve the efficiency of instructional system in those settings. Kirkpatrick's training evaluation model was used to compare the effectiveness of each program. Findings showed that managers in constructive group had more satisfaction and more positive attitude toward training. Also, training of the constructive group was found to be more effective than that of the systematic one.}, keywords = {instructional design models,Managers Training and Development,Constructive approach,systematic approach}, title_fa = {مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازنده گرا در آموزش مدیران}, abstract_fa = {در عصر تغییرات مداوم تنها یادگیرندگان پایدارند و مابقی خود را برای دنیایی آماده نموده اند که دیگر وجود ندارد." بی شک این جمله، واقعیت زندگی اجتماعی امروز می­باشد و سازمان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این خصوص کاربست مدل های طراحی آموزش مناسب و اثربخش از اهمیت خاصی برخوردار است. در پژوهش حاضر با طراحی آموزشی دوره ای واحد بر اساس دو رویکرد سیستمی و سازنده گرا و اجرای آن برای دو گروه از مدیران  سعی شده تا به مقایسه اثربخشی این رویکردها و شناسایی مدل طراحی آموزشی کارآمد جهت آموزش مدیران پرداخته شود. جهت ارزیابی اثربخشی از مدل کرک پاتریک استفاده گردید بر این اساس چهار متغیر رضایت فراگیران از دوره، نگرش آن ها نسبت به دوره، میزان یادگیری و تغییر رفتار آن ها مورد سنجش قرار گرفته است.دو متغیر اول بیانگر مناسب بودن مدل طراحی و متغیر سوم و چهارم  بیانگر اثربخشی آن می­باشد. نتایج بیانگر آنست که الگوی طراحی آموزشی بر اساس رویکرد سازنده گرایی برای آموزش مدیران مناسب و نسبت به الگوی سیستمی اثربخش تر می باشد.}, keywords_fa = {طراحی آموزشی,آموزش مدیران,رویکرد سیستمی,رویکرد سازنده گرایی,اثربخشی آموزش}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98338.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98338_fc574e8234f4b5ac4469ccf5556f94c9.pdf} } @article { author = {Fathabadi, Jalil and Rezaee, Akbar}, title = {Examining the effects of descriptive-qualitative evaluation approach in achieving cognitive, affective and psycho- motor educational objectives at primary schools}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {31-52}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the effects of descriptive-qualitative evaluation approach on achieving cognitive, affective and psycho- motor educational objectives at primary schools in the Markazi province. Participants were 328 students in the third grade of both new (descriptive-qualitative) and old (traditional) assessment systems at elementary schools. Participants completed five educational achievement tests in cognitive and psycho-motor domains and three questionnaires for affective domain. Data were collected at the end of academic year prior to final exams. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was performed along with post-hoc comparison tests. The results showed significant differences between experimental and control groups in math, science, Persian language and spelling performance. Students' grades in descriptive-qualitative system were higher in comparison with those of traditional group in cognitive domain, such as math, sciences, Persian language and spelling. No significant difference was found between experimental and control group in affective domain.  Significant differences were found between experimental and control groups in terms of psycho-motor domain based on their performance on leaf and trees test as well as garbage stuff test. Students of experimental group displayed better performance in leaf and tree test whereas the control group had a better performance in garbage stuff test. Compared with boys, girls had better performance in educational achievement tests related to cognitive domain. Also, in affective domain girls had more positive attitudes to Persian language whereas  no significant difference was found between  boys and girls in terms of their attitudes toward math and science. Finally, compared with boys, girls had better performance in psycho-motor domain.}, keywords = {educational assessment,descriptive-qualitative evaluation,cognitive,affective and psycho-motor domains}, title_fa = {تأثیر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی-کیفی در تحقق هدف های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دوره ابتدایی در استان مرکزی}, abstract_fa = {هدف پژوهش بررسی تأثیر طرح ارزشیابی توصیفی-کیفی در تحقق هدف های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دوره ابتدایی در استان مرکزی بود. برای انجام این پژوهش تمامی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس مجری طرح ارزشیابی  و به همین تعداد از کلاس‌های مدارس غیر مجری طرح، جمعا" به تعداد 328 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پنج آزمون پیشرفت تحصیلی و سه پرسشنامه برای حیطه عاطفی بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری و در صورت معنی دار بودن اثر از آزمون‌های یک متغیری تحلیل واریانس و برای بررسی تفاوت زیرگروه‌ها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت های معنی‌داری بین گروه های آزمایش و گواه در پیشرفت تحصیلی ریاضی ، علوم تجربی ، زبان فارسی و املاء فارسی وجود دارد. نمرات دانش آموزان تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی در متغیرهای حوزه شناختی از قبیل دانش ریاضی، علوم تجربی، زبان فارسی و املاء بالاتر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس عادی همسان یا معادل با آن هاست. همچنین نتایج مربوط به مقایسه گروه ها در حیطه عاطفی نشان داد که بین گروه های آزمایش و گواه در متغیرهای حوزه عاطفی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. مقایسه گروه ها در حیطه روانی- حرکتی نشان داد که تفاوت های معنی‌داری بین گروه های آزمایش و گواه در آزمون درخت و برگ  و همچنین آزمون اشیای دور ریختنی وجود دارد. مقایسه میانگین نمرات این آزمون ها  نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش یعنی دانش­آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در آزمون درخت و برگ و دانش آموزان مدارس عادی در آزمون اشیای دور ریختنی عملکرد بهتری داشتند. همچنین مقایسه نتایج مربوط به دانش آموزان دختر و پسر نشان داد که دانش آموزان دختر در آزمون های پیشرفت تحصیلی مربوط به حیطه شناختی عملکرد بهتری داشتند، در حوزه عاطفی دانش آموزان دختر نگرش مثبت تری نسبت به زبان فارسی  داشتند و تفاوت آن ها در نگرش نسبت به علوم و ریاضی معنی دار نبود. همچنین عملکرد دانش آموزان دختر در حیطه روانی- حرکتی بهتر از دانش آموزان پسر بود.}, keywords_fa = {سنجش پیشرفت تحصیلی,طرح ارزشیابی توصیفی- کیفی,حیطه های شناختی,عاطفی و روانی- حرکتی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98339.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98339_6eec2a1779d13ff0a2ad15b0a2a92e58.pdf} } @article { author = {Kaffash, Mehdi and Ghahremani, Mohammad}, title = {A survey on the relationship between deans' personality aspects of Shahid Beheshti University in relation to their conflict management styles}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {52-82}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study examines relationship between personality of university department heads and their conflict management styles. For data collection NEO-FFI five-factor personality shortened questionnaire and also managers’ conflict solution styles were completed by a sample of 45 department heads in ShahidBeheshtiUniversity. T-test, ANOVA and multiple regression were used for data analysis. Results indicated that the forcing style was dominant for conflict management.  A significant correlation was found between personality and   avoidance and accommodation style in managing conflict.  No significant relationship was found between personality dimensions and academic rank, job experience and field of study.}, keywords = {Conflict Management Styles,personality,University Department Heads}, title_fa = {بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی با سبک مورد عمل آن ها در برخورد با تعارض}, abstract_fa = {در این مقاله به نتایج بررسی رابطه عوامل شخصیتی مدیران آموزشی با سبک مدیریت تعارض آن ها در برخورد با تعارض پرداخته شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور انجام پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل شخصیتی NEO- FFI و پرسشنامه سبک حل تعارض مدیران استفاده شده است. برای تعیین سبک حل تعارض مدیران مورد مطالعه از پرسشنامه رابینز استفاده شده است که پنج سبک برخورد با تعارض  شامل تسلط، مدارا، اجتناب، مصالحه و تشریک مساعی می باشد. برای تعیین پایایی، پرسشنامه های مورد نظر توسط 25 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه تکمیل گردید بر آن اساس ضریب آلفای کرانباخ پرسشنامه ابعاد شخصیت72درصد و پرسشنامه قدرت 78 درصد به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران است که تعداد آن ها 50 نفر می باشد که بر اساس جدول مرگان تعداد 45 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی، T تک نمونه ای، تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل رگرسیون) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که اولا هیجان پذیری بعد غالب شخصیت مدیران مورد مطالعه و سبک تسلط سبک غالب آن ها در مدیریت تعارض می باشد. ثانیا بین ابعاد شخصیتی به صورت کلی با سبک اجتناب و سبک مدارا رابطه معناداری وجود دارد ثالثا بین بعد هیجان پذیری و سبک مصالحه، برونگرایی و سبک تشریک مساعی، سازگاری و سبک مدارا، انعطاف پذیری و سبک مدارا، مسئولیت پذیری و سبک اجتناب نیز رابطه معناداری برقرار می باشد. بین ابعاد شخصیت و سبک های مدیریت تعارض در سایر مولفه ها رابطه معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {سبک‌های حل تعارض,ابعاد شخصیتی,مدیران آموزشی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98340.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98340_00ab0961ffb74677f20ddecce73f088c.pdf} } @article { author = {Salimi, Ghorbanali and Safari Anaraki, Effat}, title = {An investigation of the relationship between Organizational trust and job satisfaction in hospital nursing staffs of Medical Science University and social security organization of Isfahan}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {83-102}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {This study examines relationship between organizational trust and job satisfaction among nurses working in hospitals affiliated with the MedicalSciencesUniversity and Social Security Organization in Isfahan. Data were collected using two separate questionnaires administered to a randomly selected sample of 111 nurses. Results showed a significant relation between organizational trust and job satisfaction. Also, the means of organizational trust and job satisfaction were found to be significantly different among participants in terms of gender, position, affiliation, work experience and qualifications. No difference was found between married and single participants.}, keywords = {: Organizational Trust,Job Satisfaction,Nurses}, title_fa = {بررسی رابطه بین جو سازمانی کارکنان پرستاری با میزان رضایت شغلیشان در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی کارکنان پرستاری با میزان رضایت شغلی ایشان در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی شهر اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و  جامعه آماری شامل کلیه پرستاران  بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی شهر اصفهان بوده و افراد نمونه شامل 111 نفر از جامعه آماری بود که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.ابزار اندازه­گیری شامل دو پرسشنامه اعتماد سازمانی ساشکین (1996) و پرسشنامه رضایت شغلی لستر (1984) با ضریب پایایی براورد شده  98/. و80/. بوده است. تجزیه و تحلیل یافته­ها از طریق روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته و نتایج زیر حاصل گردیده است: میان میزان رضایت شغلی کارکنان پرستاری با اعتماد سازمانی رابطه وجود داشت. همچنین میانگین نمرات ابعاد امنیت شغلی و نظارت و حقوق و مزایا به ترتیب بیشترین میانگین را در میزان رضایت شغلی پرستاران در رابطه با ابعاد اعتماد داشته اند. بین میانگین نمرات ابعاد اعتماد و رضایت شغلی از نظر پرستاران با توجه به جنسیت آنان،سمت،وابستگی یه دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان تامین اجتماعی، سابقه خدمت و مدرک تحصیلی تفاوت وجود داشته است. درحالیکه بین میانگین نمرات ابعاد اعتماد و رضایت شغلی از نظر پرستاران با توجه به وضعیت تاهل آنان تفاوتی ملاحظه نشد}, keywords_fa = {اعتماد سازمانی,رضایت شغلی,کارکنان پرستاری}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98341.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98341_c134af90dc43215127b36c589073127a.pdf} } @article { author = {Javadipour, Mohammad and Mohammadi, Ramezanali}, title = {Evaluation of supervisors’ performance from viewpoint of school principals and teachers}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {103-127}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The present research, aiming evaluation of Educational Supervisors' performance from principals' and teachers' aspect, was performed in Tehran schools based on Wiles and Bandy model. The research method was fielding surveying. Statistical society of this research consisted of principals and teachers of 19 districts of Tehran including 28536 people. Statistical sample estimated 379 persons by sample volume determination table that were chosen by random bunch sampling. A 42 - item researcher made questionnaire was used for data gathering. Questions' persistence was estimated 89% by Kronbach Alpha computation method. The results were analyzed through descriptive statistics methods such as frequency tables, average percentage, T tests and variance analysis. The results showed that guiding teachers' (Educational Supervisors) performance is weak from principals' and teachers' aspect.  }, keywords = {Supervisors,Performance Appraisal}, title_fa = {ارزیابی عملکرد معلمان راهنما از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران براساس مدل جان وایلز و جوزف باندی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی عملکرد معلمان راهنما از دیدگاه مدیران و معلمان براساس مدل وایلز و باندی در مدارس تهران  انجام شد، روش تحقیق زمینه یابی (پیمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و معلمان مناطق نوزده گانه  شهر تهران به تعداد 28536 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه تعداد 379 نفر برآورد گردید و به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی  انتخاب شد. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته با 42 گویه استفاده شد. پایایی سئوال ها به روش محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 89% محاسبه گردید نتایج با استفاده از روش­های آمار توصیفی چون جداول فراوانی، درصد میانگین و آزمون هایt  و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد معلمان راهنما (راهنمایان آموزشی) از دیدگاه مدیران و معلمان در شش بعد بهسازی و آموزش، رشد حرفه ای، روابط انسانی، ارزشیابی، امور اداری و برنامه های درسی ضعیف می باشد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد راهنمایان آموزشی,از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98342.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98342_f85cb6bf9bc7e91a222b359f638f5f67.pdf} } @article { author = {Momeni Mahmouei, Hossein and Shariatmadari, Ali}, title = {A competency based curriculum model for undergraduate course on primary education}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {128-149}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {thepurpose of this study was the development of a competency based curriculum model for undergraduate course on primary education using field research approach, a stratified random sample including faculty members with relevant expertise, experienced teachers at primary schools, and graduates of the course from universities situated in khorasan, Iran took part in the study . A survey instrument was developed by researcher for data collection. Results indicate that required competenices including, general and specialized khowledge, general  competenices mental ability, and educationl skills, attitudes, and beliefs were found to to be appeooriate by participants.Accordingly a competency based model was developed}, keywords = {competency- competency based curriculum model,primary educatin}, title_fa = {طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در سال تحصیلی 87-86 انجام شده است. روش این تحقیق زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش را سه گروه تشکیل می دهند که عبارتند از: کلیه اعضای هیات علمی و مدرسینی که در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان بزرگ (خراسان شمالی،  رضوی،  جنوبی/ منطقه9 دانشگاه آزاد اسلامی) در سال تحصیلی 87-86 تدریس می نمایند،  معلمان خبره مقطع ابتدایی شهرستان مشهد که توسط اداره کل آموزش و پرورش این شهرستان در سال­های1380تا 1386بعنوان معلم نمونه مقطع ابتدایی در سطح نواحی هفت گانه مشهد معرفی شده اند،  کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه در سال های 1380تا1386. جهت برآورد حجم نمونه در این پژوهش از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان استفاده شده است. به منظور نمونه گیری در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. ابزار تحقیق،  پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج پژوهش های حاضر بیانگر این است که شایستگی های مورد نیاز یعنی دانش های عمومی،  دانش های تخصصی (تربیتی)،  توانایی های عمومی،  توانایی های ذهنی،  مهارت ها و توانایی های تخصصی (تربیتی)،  گرایش ها اعتقادات و نگرش های عمومی، گرایش ها اعتقادات و نگرش های تخصصی (تربیتی) از دیدگاه هر سه گروه مورد تایید قرار گرفت. و بر همین اساس نیز نسبت به طراحی مدل برنامه درسی مبتنی بر شایستگی رشته آموزش ابتدایی در مقطع کارشناسی اقدام گردید.}, keywords_fa = {شایستگی,برنامه درسی مبتنی بر شایستگی,رشته آموزش ابتدایی,آموزش عالی}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98343.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98343_5e51bc3713a745e2c82565d594728470.pdf} } @article { author = {Shahtalebi, Saeed and Pardakhtchi, Mohammad Hasan}, title = {A study of the relationships between emotional intelligence and conflict management styles of the girl’s high school principals}, journal = {Journal of Management and Planning In Educational System}, volume = {2}, number = {2}, pages = {150-167}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2423-5261}, eissn = {2538-6344}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present research was to study the relationships between emotional intelligence and conflict management styles of managers who work in girl’s high schools of Isfahan city of Iran. To do this five dimensions of EI (Self-awareness, Self-regulation, Motivation, Empathy and Social skills) and five styles of conflict management (Competing, Accommodating, Compromising, Collaborating and Avoiding) have examined. Research method was descriptive- correlative. Statistical population included all managers and teachers of high schools of Isfahan whom from was chosen 40 managers and 300 teachers. Research instruments were two questionnaires of conflict management styles of Robbins and Emotional intelligence of Shrink. The collected data was analyzed via descriptive statistics, Pearson correlation, Independent t test, one way ANOVA and Scheffe. The results showed that: There were significant relations between EI and Five styles of conflict management. The relationship between Self-awareness and Competing & Accommodating styles wasn’t significant The relations between Self-awareness and Compromising, Collaborating and Avoiding styles was significant There was not significant relations between Self-regulation and Competing & Accommodating styles at P≤ 0/05 level but The relations between Self- regulation and Compromising, Collaborating and Avoiding styles was significant. The relationship between Motivation and Accommodating, Compromising and Collaborating styles was significant at P≤ 0/05 level, the relations between Competing, and Avoiding styles wasn’t significant. Empathy was positively associated with Competing, Accommodating, Compromising, Collaborating and Avoiding styles. Social skills was positively associated with Competing and Compromising, Accommodating, Collaborating and Avoiding styles at P≤ 0/05 level.}, keywords = {Conflict Management Styles,Emotional intelligence,Managers}, title_fa = {بررسی رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و سبک های مدیریت تعارض مدیران دبیرستان های دخترانه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مؤلفه های هوش هیجانی و سبک های مدیریت تعارض مدیران دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 86- 1385 بوده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش،‌ از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و دبیران نواحی پنج گانة آموزش و پرورش شهر اصفهان می باشد که به ترتیب بالغ بر 141 و 3794 نفر می باشند که از این تعداد،‌ 40 نفر مدیر و 300 نفر دبیر، به شیوه نمونه گیری خوشه ای متناسب به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینک و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض استیفن رابینز بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های آمار توصیفی،‌ از روش های آمار استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون شفه استفاده شد. }, keywords_fa = {سبک های مدیریت تعارض,هوش هیجانی,مدیران}, url = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98344.html}, eprint = {https://mpes.sbu.ac.ir/article_98344_64b57d14738ffe584264e770f1a787dc.pdf} }