بررسي موانع توسعه آموزش الکترونيکي در نظام آموزشي ايران

سیده مریم حسینی لرگانی, رضا میرعرب رضی, سعید رضایی

چکیده


هدف از اين پژوهش، بررسي تحليلي موانع توسعة آموزش الکترونيکي در نظام آموزشي ايران بود. براي اين منظور ابتدا به شناسايي موانع توسعة آموزش الکترونيکي در ايران با استفاده از روش دلفي و سپس به مشخص کردن اولويت آنها و ارائه راهكار پرداخته شد. روش تحقیق از نوع توصيفي ـ پيمايشي و نمونة آماري شامل 46 نفر از متخصصان آموزش الکترونيکي بود. پرسشنامة اين پژوهش، از نوع محقق ساخته و با ضريب پایایی 86/0 مي‌باشد. آزمون‌هاي آماري به کار رفته، علاوه بر روش دلفي، روش مجذور كاي (خي دو)، آزمون فريدمن و ضريب همبستگي كندال مي‌باشند. نتايج پژوهش حاكي از آن است که موانع آموزش الکترونیکی در نظام آموزشي ايران به ترتيب عبارت‌اند از 1) موانع تكنولوژيكي، 2) فرهنگي/ اجتماعي، 3) پداگوژيكي، 4) حقوقي/ اداري، 5) راهبردي و 6) اقتصادي

واژگان کلیدی


نظام آموزشي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونيکي، موانع توسعة آموزش الکترونيکي

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


بهشتي، علی‌رضا. (1383). بررسي نقش آموزش الکترونيکي در حل مشکلات آموزش‌هاي سنتي و استفاده از آن براي همگاني کردن امر تعليم و تربيت در ايران. دومين همايش آموزش الکترونيکي، 20 و 21 دي ماه.

جهانگرد، عليرضا. (1383). آموزش در جهان در حال گذار. مجموعه مقالات دومين همايش آموزش الکترونيکي. تهران: مؤسسة پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی. 20 و 21 دي ماه.

ربیعی، حمیدرضا. (آذر 1381). طرح ملی توسعه مراکز آموزشی مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ویرایش سوم).

رزاقی، سمیرا. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر توسعة دانشگاه مجازی در ایران و تعیین وضعیت استراتژیک آن. پایان نامة کارشناسی ارشد در رشتة مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.

سليم آبادي، ساراسادات. (1385). بررسي موانع توسعة آموزش الکترونيکي در ايران و ارائه راهكارهايي جهت رفع آنها. پايان نامة كارشناسي ارشد در رشتة مديريت فناوري اطلاعات، دانشكدة مديريت، دانشگاه تهران.

سرمد، زهره و حجازي، الهه و بازرگان، عباس. (1384). روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: نشر ني.

فرامرزيان، علي اصغر. (1384). دانشگاه‌هاي اينترنتي‌ و دگرگوني‌‌هاي‌ آموزشي. سايت هم‌انديشي و گفتمان ايران و جامعة اطلاعاتي.

فرهادي، ربابه. (پاييز 1384). آموزش الكترونيكي، پاراديم جديد در عصر اطلاعات، فصلنامة علوم و فناوري اطلاعات. دورة 21، شمارة 1.

Dreyfus H., (2001), "How Far is Distance Learning form Education?" Bulletin of Science Technology Society, vol.21,p:165_174

Littlejohn, A., and Sclater, N. (1997). The virtual university as a conceptual model for faculty change and innovation. Journal of Interactive Learning Environments, Vol. 7, Numbers 2 &3.

Nouri, S. (March 2002). Multimedia and E-Learning in Islamic Republic of Iran: A new direction for productivity promotion and enhancement; published by the Asian Productivity Organization Journal, chiyoda-ku, Tokyo, Japan.

Piskurich, George M. (2003). Preparing learners for e_ learning. Sanfrancisco: Josses- Bass/ Pfeiffer.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.