بررسی میزان انطباق محتوای کتاب شیمی سال اول دبیرستان با اصول انتخاب و سازماندهی محتوا

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

یکی از مراحل اساسی در طراحی و تنظیم برنامه‌های درسی انتخاب و سازماندهی محتوا است. مهم ‌ترین بخش از محتوا، مواد درسی مختلفی است که در قالب موضوعات متعدد در کتاب های درسی جمع‌آوری و به دانش‌آموزان ارایه می‌شود. از آنجا که کتاب درسی در نظام آموزشی ما به شکل واحد برای کل کشور تدوین می‌شود، در نتیجه از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش به بررسی میزان انطباق کتاب شیمی سال اول دبیرستان با اصول انتخاب وسازماندهی محتوای کتاب درسی تغییر یافته شیمی از دیدگاه دبیران شیمی استان تهران پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران شیمی سال اول دبیرستان استان تهران به تعداد2203نفر می‌باشد که در سال تحصیلی 83-82 مشغول به تدریس بوده‌اند. حجم نمونه 327 واحد آماری (دبیر) محاسبه شد و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌بندی شده بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی می‌باشد. برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای حاوی 36 سؤال طراحی و میان واحدهای آماری نمونه توزیع شده است.به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از فنون آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و نمودار) استفاده شد و آمار استنباطی به آزمون کااسکؤر(خی دو) اختصاص داشته است. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که محتوای کتاب متناسب با اهداف مصوب تهیه و تدوین گشته است و با توانایی ذهنی، علایق و نیازهای فراگیران پایه اول دبیرستان و موضوعات و نیازهای مهم جامعه تناسب داشته است همچنین درسازماندهی محتوای کتاب شیمی سال اول اصول کلی انتخاب وسازماندهی محتوی (توالی، تداوم، وحدت) رعایت شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of selection and organization of chemistry text book for grade one

نویسندگان [English]

  • Mohsen Talebzadeh 1
  • Arash Kheirikhah 2
  • Fourogh Dehghani 2
1 Faculty member of Shahid Beheshti University
2 Master student of Shahid Beheshti University
چکیده [English]

one of the most important steps in planning and preparation of curriculum plans is selection and organization of the content .The important part of the content is different subjects’ matters which shall be collected in numerous subjects and in books and present to the students. Since in Iranian Education system, text book prepared in credit basis for entire country thus shall be considered as an important fact. In the present research, we focus on the contents of Chemistry text book 1 from the view points of Tehran Chemistry Teachers. The main object is to attain the application rate of course planning principles in selection and organization of the books contents. Statistical society includes chemistry teachers in grade nine of high school in Tehran province who were teaching chemistry in the school year 2003-2004. Sample capacity is 171 statistical credits (teachers) and sampling method is classified clustering. The research regarding its applied goal and from view point of descriptive method is performed on field research basis. For collection of data, a questionnaire including 36 questions were used for distribution between statistical units. Also library studies were used in this research. The present research studied the book contents with present five researching questions.For analysis of data, descriptive statistical techniques were used and descriptive statistics also dedicated to chi- square test. The results are as follows:The content of Chemistry Book 1 is suitably prepared with expected goals, mental abilities and learners interest of the grade nine students. The book content in high rate has been present while consider the needs of the society and have considerable application in daily life and experience. The rate of application teaching - learning suitable strategies and general principles of  organization in the content of book is in mean rate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education Book Chemistry - content - selection of contentorganization (sequence
  • continuity integrati
  1. آقازاده،ناصر،(1376).برسی محتوای کتاب های علوم سال اول دبیرستان نظام جدید باتوجه به اصول برنامه ریزی درسی ازنظردبیران ودانش آموزان شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
  2. تایلر، رالف.(1381). اصول اساسی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی. ترجمه علی تقی پورظهیر، علی. تهران: انتشارات سمت.
  3. حر، رضوان (1376). بررسی میزان رعایت اصول و معیارهای انتخاب و تنظیم محتوای کتاب شیمی سال اول نظام جدید متوسطه از دیدگاه دبیران شیمی و دانش‌آموزان شهر اصفهان در سال تحصیلی 77-76 پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد،تهران: دانشگاه تربیت‌معلم.
  4. سرمد، زهره و همکاران (1380). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری،تهران: انتشارات آگاه.
  5. سیلور، جی‌گالن و همکاران (1378). برنامه‌ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه غلامرضا خوی‌نژاد،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
  6. کلاین، ام.اف (1381). الگوهای طراحی برنامه‌درسی. ترجمه محمود مهر محمدی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
  7. گروه شیمی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب های درسی (1379). راهنمای برنامه درس شیمی دوره متوسطه. تهران:سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
  8. موسی‌پور، نعمت‌اله (1382). مبانی برنامه‌ریزی آموزش متوسطه،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
  9. میرلوحی، سیدحسین (1378). در جستحوی معیارهایی برای انتخاب محتوا. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 30 صفحات 39-37.
  10. میرزابیگی،علی(1380).برنامه ریزی درسی وطرح درس،تهران:انتشارات سیطرون.
  11. موحدین،طاهره(1381).نیازها و موانع آموزش شیمی پایه اول دبیرستان از دیدگاه دبیران شیمی استان تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاداسلامی تهران.