palette
بررسي میزان انطباق محتوای کتاب شیمی سال اول دبیرستان با اصول انتخاب و سازماندهی محتوا
محسن طالب زاده, آرش خیری خواه, فروغ دهقانی

چکیده
يكي از مراحل اساسي در طراحي و تنظيم برنامه‌هاي درسي انتخاب و سازماندهي محتوا است. مهم ‌ترين بخش از محتوا، مواد درسي مختلفي است كه در قالب موضوعات متعدد در كتاب هاي درسي جمع‌آوري و به دانش‌آموزان ارايه مي‌شود. از آنجا كه كتاب درسي در نظام آموزشي ما به شكل واحد براي كل كشور تدوين مي‌شود، در نتيجه از اهميت خاصي برخوردار است. اين پژوهش به بررسي میزان انطباق کتاب شیمی سال اول دبیرستان با اصول انتخاب وسازماندهي محتواي كتاب درسي تغيير يافته شيمي از ديدگاه دبيران شيمي استان تهران پرداخته است. جامعه آماري اين پژوهش كليه دبيران شيمي سال اول دبيرستان استان تهران به تعداد2203نفر مي‌باشد كه در سال تحصيلي 83-82 مشغول به تدريس بوده‌اند. حجم نمونه 327 واحد آماري (دبير) محاسبه شد و روش نمونه‌گيري خوشه‌اي طبقه‌بندي شده بوده است. اين پژوهش با توجه به هدف كاربردي و از لحاظ روش توصيفي مي‌باشد. براي گردآوري داده‌ها پرسشنامه‌اي حاوي 36 سؤال طراحي و ميان واحدهاي آماري نمونه توزيع شده است.به منظور تجزيه و تحليل داده‌ها از فنون آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين، انحراف استاندارد و نمودار) استفاده شد و آمار استنباطي به آزمون كااسكؤر(خي دو) اختصاص داشته است. نتايج بدست آمده بيانگر آن است كه محتواي كتاب متناسب با اهداف مصوب تهيه و تدوين گشته است و با توانايي ذهني، علايق و نيازهاي فراگيران پايه اول دبيرستان و موضوعات و نيازهاي مهم جامعه تناسب داشته است همچنین درسازماندهی محتوای کتاب شیمی سال اول اصول كلي انتخاب وسازماندهي محتوي (توالي، تداوم، وحدت) رعايت شده است.

 

واژگان کلیدی
كتاب شيمي - اول دبيرستان- محتوا - انتخاب محتوا- سازماندهي محتوا (توالي، تداوم، وحدت)

منابع و مآخذ مقاله

آقازاده،ناصر،(1376).برسي محتواي كتاب هاي علوم سال اول دبيرستان نظام جديد باتوجه به اصول برنامه ريزي درسي ازنظردبيران ودانش آموزان شهر تهران،پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم تهران.

تايلر، رالف.(1381). اصول اساسي برنامه‌ريزي درسي و آموزشي. ترجمه علي تقي پورظهير، علي. تهران: انتشارات سمت.

حر، رضوان (1376). بررسي ميزان رعايت اصول و معيارهاي انتخاب و تنظيم محتواي كتاب شيمي سال اول نظام جديد متوسطه از ديدگاه دبيران شيمي و دانش‌آموزان شهر اصفهان در سال تحصيلي 77-76 پايان‌نامه دوره كارشناسي ارشد،تهران: دانشگاه تربيت‌معلم.

سرمد، زهره و همكاران (1380). روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري،تهران: انتشارات آگاه.

سيلور، جي‌گالن و همكاران (1378). برنامه‌ريزي درسي براي تدريس و يادگيري بهتر، ترجمه غلامرضا خوي‌نژاد،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوي.

كلاين، ام.اف (1381). الگوهاي طراحي برنامه‌درسي. ترجمه محمود مهر محمدي، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوي.

گروه شيمي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب هاي درسي (1379). راهنماي برنامه درس شيمي دوره متوسطه. تهران:سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش.

موسي‌پور، نعمت‌اله (1382). مباني برنامه‌ريزي آموزش متوسطه،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوي.

ميرلوحي، سيدحسين (1378). در جستحوي معيارهايي براي انتخاب محتوا. فصلنامه تعليم و تربيت، شماره 30 صفحات 39-37.

ميرزابيگي،علي(1380).برنامه ريزي درسي وطرح درس،تهران:انتشارات سيطرون.

موحدين،طاهره(1381).نيازها و موانع آموزش شيمي پايه اول دبيرستان از ديدگاه دبيران شيمي استان تهران،پايان نامه كارشناسي ارشد،دانشگاه آزاداسلامي تهران.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.