palette
بررسي‌ رابطه‌ بين رضايت اعضاء هيأت‌ علمي‌ از سيستم پژوهشي دانشگاه با انگيزه پژوهشي آنان
محمدرضا کرامتی

چکیده

پژوهش‌ حاضر با هدف‌ بررسي‌ رابطه‌ بين‌ رضايت اعضاء هيأت‌ علمي‌ از سيستم پژوهشي دانشگاه با انگيزه پژوهشي آنان‌ صورت‌ گرفت. روش‌ پژوهش‌ توصيفي‌ ، از نوع‌ همبستگي‌ و جامعه‌ آماري‌ شامل‌ اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌ دانشگاه‌هاي‌ آزاد، تربيت‌ معلم‌ و‌ علوم‌ پزشكي‌ سبزوار بود. از بين 194 نفر عضو هيأت‌ علمي‌ رسمي‌ و پيماني‌ بر اساس‌ فرمول‌ كوكران‌ 122 نفر به عنوان نمونه‌ آماري‌ انتخاب‌ گرديد. پرسشنامه محقق‌ ساخته‌ سنجش‌ رضايت‌ اعضاء هيأت‌ علمي‌ از سيستم پژوهشي دانشگاه ابزار اساسي‌ پژوهش‌ بود. نتايج نشان داد بين‌ رضايت‌ اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌ از سيستم‌ پژوهش‌ دانشگاهي ‌و نگرش‌ آنان‌ به‌ پژوهش‌ (انگيزه‌ كيفي‌)‌ و همچنين فعاليت‌‌ هاي پژوهشي‌ انجام شده توسط اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌‌ (انگيزه‌ كمي)‌ رابطه‌ معني‌ داري وجود دارد. نتايج تحليل‌ رگرسيون‌ چندگانه گام‌ به ‌گام‌ نشان‌ داد امكان‌ استفاده‌ اعضاي‌ هيأت‌ علمي از شبكه‌ اينترنت پيش‌بينی مناسبي براي افزايش‌ نگرش‌ مثبت آنان به‌ پژوهش‌( افزايش انگيزه‌ كيفي)‌ مي‌باشد. تحليل‌ رگرسيون هم چنين‌ نشان‌ داد در دسترس بودن پايان ‌نامه‌ ها و تحقيقات‌ صورت‌ پذيرفته‌ بيشترين‌ سهم را در افزايش فعاليت‌هاي‌ پژوهشي‌ اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌ (انگيزه‌ كمي)‌ دارد. پيشنهاد مي شود تا ساز و كارهائي‌ براي دسترسي اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌ به‌ پايان‌ نامه‌ها و تحقيقات‌ انجام‌ گرفته‌ و مجلات‌ تخصصي‌ فراهم شود،‌ زير ساخت‌هاي‌ شبكه‌ جهاني‌ اينترنت‌ در دانشگاه‌ تقويت گردد و همكاري‌ كارگزاران‌ بخش‌ پژوهشي‌ دانشگاه‌ در تعامل‌ با اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌ افزايش يابد.

واژگان کلیدی
عضو هيأت‌ علمي‌، فعاليت‌ پژوهشي، رضايت ، سيستم پژوهشي، دانشگاه ، انگيزه

منابع و مآخذ مقاله

ارونسون، ا.(1364). روان شناسي اجتماعي، ترجمه حسين شکرکن، اهواز: مرکز انتشارات و چاپ دانشگاه شهيد چمران اهواز

ازكمپ‌. استورات‌. (1369)، روان‌شناسي‌ اجتماعي‌ كاربردي‌ ، مترجم‌: فرهاد ماهر، مشهد، انتشارات‌ آستان‌ قدس‌ رضوي‌.

اسماعيلي،جليل(1380)تاثير آموزش مجازي بر کارايي کارکنان و مديران در سازمان جانبازان انقلاب اسلامي ايران، پايان نامه کارشناسي ارشد ، دانشگاه تربيت مدرس.

الهام پور، فوزيه.( 1378). رابطه نگرش دبيران با عملکرد آموزشي آنان ، مجله روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز، دوره سوم ، سال سي و پنجم، شماره 3و 4 ، صص 88-59.

رابينز، استيفن‌. (1375)، مديريت‌ رفتار سازماني‌ ، مترجم‌: قاسم‌ كبيري‌، تهران‌، انتشارات‌ دانشگاه‌ آزاد.

سفيري‌، خديجه‌. (1377)، جامعه‌شناسي‌ اشتغال‌ زنان‌ ، تبيان‌.

شفيع‌آبادي‌، عبدالله‌. (1375)، نظريه‌هاي‌ راهنمايي‌ و مشاوره‌ شغلي‌ و حرفهاي‌ و نظريه‌هاي‌ انتخاب‌ شغل‌ ، تهران‌، انتشارات‌ رشد.

کريمي، يوسف.(1373) . روان شناسي اجتماعي،تهران: انتشارات بعثت.

مهدوي ، مژگان ، روحي عزيزي، مريم.( 1379). عوامل موثر بر رضايت شغلي کارکنان، نشريه تعاون، شماره 107، 56-51.

ناخدا، مريم، حري،عباس و کرمدوست، نوروزعلي(1384) بررسي عوامل فردي موثر بر کاربرد فن آوري اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه هاي دانشگاه تهران، مجله روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، دوره جديد ، سال 35 ، شماره 1

هرسي‌ پال‌ و كنت‌ بلانچارد. (1381)، مديريت‌ رفتار سازماني‌ و كاربرد منابع‌ انساني‌ ، تهران‌، انتشارات‌ اميركبير، مترجم‌: علي‌ علاقه‌بند.

هومن‌، حيدرعلي‌. (1381)، تهيه‌ و استاندارد ساختن‌ مقياس‌ سنجش‌ رضايت‌ شغلي‌ ، تهران‌، انتشارات‌ مركز مديريت‌ دولتي‌، چاپ‌ اول‌.

ngstrom, Maria. (2005). "Staff Perceptions of Job Satisfaction and Life Technology Support in Dementia Care" Volume 11, Issue 6. 304.

Bradley ,G & Russel ,G.(1997) Computer experience, School Support and Computer Anxieties, Educational Psychology, 7(3).

Brain, M.(2002) How E-Commerce Works,Retrieved on Feb ,22.http:www.Howatuff works.com. Claire S.(2002) Management of Technology, www.Unmake.Edo/www pa/project/sychowski.htm.

Conway, T., S. Mackay, et al. (1994). Strategic planning in higher education: Who are the customers? International Journal of Educational Management, 8(6),29-36.

Davies, B. and Ellison, L. (2003), The New Strategic Direction and Development of the School,Routledge Falmer, London.

De Boer,S,J & Walbeek, MM.(1999) Information Technology in Development Countries, International Journal of Information management, 19.

Fidler, B. (2002), Strategic Management for School Development, Paul Chapman Publishing,London.

Gozzo , R. A.& Dickson,M.W.(1996). Team in Organizations, Recent Research on Performance & Effectiveness, Annual Review of Psychology, 47,307-338.

endrik. (2001 ) . Age,Cohort, and the slump of Job Satisfaction among west – German Workers. Abstract .

Hung Nguyen Quoc,Luu.(2006). Strategic Plans in Higher Education, Online Submission , N/A.

Kettunen,Juha. (2005).“Implementation of strategies in continuing education”, The International Journal of Educational Management, Vol. 19 No. 3, pp. 207-17.

Kettunen, Juha.( 2006).Strategic Planning of Regional Development in Higher Education , Baltic Journal of Management, Vol .1 No. 3 , pp.259-269.

Murray Richard , A . 1999) . Job Satisfaction of Profssional and Paraprofessional Library Staff at the University of North Carolina at Chapel Hill. ( February ) .

eterson, Randall,S., & Behfar, Kristin, Jackson.(2003).The Dynamic Relationship Between Performance Feedback , Trust, and Conflict hn Groups , Organizational Behavior and Human Decision Process, 92, 102-112

Rantz M.J, Scott J, Porter R.( 1996). Employee Motivation: New Perspectives of The Age-old Challenge of Work Motivation. Nurse Forum; 31: 29-46.

Stantos,B & Sussman L. (2000) Improving the return on IT Investment, International Journal of Information management, 20.

Thompson, A .(2002) Actual and Ideal Usage of Information Technology, Ph.D Dissertations, Universities of Texas.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.