palette
بررسی رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و سبک های مدیریت تعارض مدیران دبیرستان های دخترانه
سعیده شاه طالبی, محمد حسن پرداختچی

چکیده

هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين مؤلفه هاي هوش هيجاني و سبك هاي مديريت تعارض مديران دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان در سال تحصيلي 86- 1385 بوده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش،‌ از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و دبیران نواحی پنج گانة آموزش و پرورش شهر اصفهان می باشد که به ترتیب بالغ بر 141 و 3794 نفر می باشند که از این تعداد،‌ 40 نفر مدیر و 300 نفر دبیر، به شيوه نمونه گيري خوشه اي متناسب به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه­گيري پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینک و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض استيفن رابینز بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های آمار توصیفی،‌ از روش های آمار استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون شفه استفاده شد.

 

واژگان کلیدی
سبک های مدیریت تعارض، هوش هیجانی، مدیران

منابع و مآخذ مقاله

محمد زاده، عباس و مهروژان آرمن (1375). رفتار سازماني "نگرش اقتضايي". تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

Appelbaum, S. H., Abdollah, C. H., & Shapiro B. T. The self-directed team: A conflict resolution analysis. Team performance management, Vol. 5, No. 2, pp. 219-230.

Bagshaw, M. (1998). Conflict management and mediation: Key leadership skills for the millennium. Industrial and commercial training. Vol 30, No. 6, pp. 206-208.

Boyatzis, R., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in Emotional Intelligence: Insights from the emotional competence inventory. In R. Bar-On & J.D.A. Parker (Eds.), the handbook of emotional intelligence (pp. 343–362): Jossey-Bass.

Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantum Books.

Hedlund, J., Strenberg, R. J. (2000). Too many intelligences? Integrating Social, Emotional and Practical Intelligence. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), the handbook of emotional intelligence: Jossey-Bass.

Jordan, P. J., Ashkanasy, N.M., & Hartel, C. E. J. (2002). Emotional intelligence as a moderator of emotional and behavioral reactions to job insecurity. Academy of Management Review, Vol. 27, pp. 361–372.

Kinicki, A. & Kreitner R. (2003). Organizational Behavior. Mc Graw- Hill, Higher Education. International edition. Eleven ed.

Korbanik, K., Baril, G. L., & Watson, C. (1993). Managers' conflict management style and leadership effectiveness: The moderating effects of gender. Sex Roles, 29, 405–420.

Mc Shane S. L., Glinow, M. A. V. (2003). Organizational Behavior. Irwin: Mc Graw- Hill. Second edition.

Nikolaou, I., & Tsaousis, I. (2002). Emotional Intelligence in the workplace: Exploring its effects on occupational stress and organizational commitment. The international Journal of organizational analysis, Vol. 10, No. 4, pp. 327- 42.

Rahim, M. A., Magner, N. R., & Shapiro, D. L. (2000). Do fairness perceptions influence styles of handling conflict with supervisors: What fairness perceptions, precisely? International Journal of Conflict Management, 11, 9–31.

Rahim, A.M. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict. The international Journal of conflict management, Vol. 13, No. 3, pp. 206-235.

Rahim, A.M., Psenicka. C., Zhao, J. H., Polychroniou, P., Sheng Yu, Ch., Chan, K. A., Susanna, K. W. Y., Alves, M.G., Lee, C.W., Rahman, S., Ferdausy, SH., & Wyk. R. V. (2002). A model of Emotional Intelligence and conflict management strategies: A study in seven countries. The international Journal of organizational Analysis, Vol. 10, No. 4, pp. 302-326.

Rahim, A. M, & Minors, P. (2003). Effects of emotional intelligence on concern for quality and problem solving. Managerial Auditing Journal, Vol. 18. No. 2, pp. 150- 155.

Rahim, A.M. (2004). Leader power, follower’s conflict management strategies and propensity to leave a job: A cross-cultural study. Paper presented at the annual conference of the international association for conflict management, Pittsburgh, P.A. June 15-18.

Robbins, S.P. (2001). Organizational behavior. Prentice Hall.

Stanley, C.A., & Algert N.E. (2007). An Exploratory Study of the Conflict Management Styles of Department Heads in a Research University Setting. Innov High Educ, Vol. 32, pp.49–65.

Stys, Y., & Brown, Sh. (2004). A Review Of Emotional Intelligence Literature And Implications For Corrections. Research Branch Correctional Service Of Canada.

Suliman, A.M. & Al- Shaikh, F. N. (2007). Emotional Intelligence at work: Links to conflict and innovation. Employee Relations, Vol. 20, No. 2, pp. 208- 20.

Sy, T., Tram, S., O’Hara L.A. (2006). Relation of employee and manager emotional intelligence to job satisfaction and performance. Journal of Vocational Behavior, Vol. 68, pp. 461–473


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.