palette
بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی با سبک مورد عمل آن ها در برخورد با تعارض
مهدی کفاش, محمد قهرمانی

چکیده
در این مقاله به نتایج بررسي رابطه عوامل شخصيتي مديران آموزشي با سبك مديريت تعارض آن ها در برخورد با تعارض پرداخته شده است. روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. به منظور انجام پژوهش از فرم كوتاه پرسشنامه پنج عامل شخصيتي NEO- FFI و پرسشنامه سبك حل تعارض مديران استفاده شده است. برای تعیین سبك حل تعارض مدیران مورد مطالعه از پرسشنامه رابینز استفاده شده است که پنج سبک برخورد با تعارض  شامل تسلط، مدارا، اجتناب، مصالحه و تشريك مساعي می باشد. برای تعیین پایایی، پرسشنامه های مورد نظر توسط 25 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه تکمیل گردید بر آن اساس ضریب آلفای کرانباخ پرسشنامه ابعاد شخصیت72درصد و پرسشنامه قدرت 78 درصد به دست آمد. جامعه آماري پژوهش شامل كليه مديران گروه های آموزشي دانشگاه شهید بهشتی تهران است كه تعداد آن ها 50 نفر می باشد که بر اساس جدول مرگان تعداد 45 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت تجزيه و تحليل داده‌هاي جمع‌آوري شده از آمار توصيفي (فراواني، ميانگين، انحراف استاندارد) و آمار استنباطي (ضریب همبستگی، T تک نمونه ای، تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل رگرسیون) استفاده شده است. يافته‌هاي پژوهش نشان داد كه اولا هیجان پذیری بعد غالب شخصیت مدیران مورد مطالعه و سبک تسلط سبک غالب آن ها در مدیریت تعارض می باشد. ثانیا بین ابعاد شخصیتی به صورت کلی با سبک اجتناب و سبک مدارا رابطه معناداری وجود دارد ثالثا بین بعد هیجان پذیری و سبک مصالحه، برونگرایی و سبک تشریک مساعی، سازگاری و سبک مدارا، انعطاف پذیری و سبک مدارا، مسئولیت پذیری و سبک اجتناب نیز رابطه معناداری برقرار می باشد. بین ابعاد شخصیت و سبک های مدیریت تعارض در سایر مولفه ها رابطه معناداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی
سبک‌هاي حل تعارض، ابعاد شخصيتي، مديران آموزشي

منابع و مآخذ مقاله

ایزدی یزدان آبادی، احمد.) 1382). مدیریت تعارض. تهران: دانشگاه امام حسین

بزرگی، شکرا.... (1377). بررسی تاثیر سابقه مدیریت، سطح تحصیلات و جنسیت مدیران بر روش های حل تعارض در مدارس ابتدایی شهر شیراز. دانشگاه شیراز: پایان نامه کارشناسی ارشد.

پروین، جان. (1381). شخصیت (نظریه و پژوهش). ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: آییژ

رابینز، استیفن پی. (1380). رفتار سازمانی (مفاهیم، نظریه ها، کاربردها). ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: علمی و فرهنگی.

کرمی نیا، رضا. (1379). بررسی رابطه موفقیت شغلی با ویژگی های شخصیتی در مدیران ارشد. دانشگاه تربیت مدرس: پایان نامه کارشناسی ارشد.

کیامهر، جواد. (1381). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نوین (NEO-FFI) و بررسی ساختار عاملی آن (تحلیل تاییدی) در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه‌های تهران. دانشگاه علامه طباطبایی: پایان نامه کارشناسی ارشد.

گروسی فرشی، میر تقی. (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: دانیال.

محقق، مریم. (1379). بررسی رابطه بین شخصیت و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس. دانشگاه تربیت مدرس: پایان نامه کارشناسی ارشد.

ناصری، نازیا سادات. (1379). بررسی ربطه بین سبک مدیریت تعارض مدیران و استرس شغلی کارکنان در بانک های کشاورزی شهر تهران. دانشگاه تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد

Cetin, O. and Ozge. H. (2004). Conflict Management Styles: Comparative study of University and High School Teachers. Journal of American Academy of Business. Cambrige: Vol, 5, p. 325.

Costa, P, T., & Mc Crae. R. (1992). Four ways Five Factors are basic person, Individual. Diff. Vol, 13, No, & 6. pp. 653-665

Crae, M. R.and Costa. R. (1998). The Structure of Wiggins Circumflex and Five Factor Model. Jornal of Personality and Social Psychology. Vol, 56. No, H. p. 585-596

Dalton, M & Wilson, M. (2000). The Relationship of The Five-Factor Model of Personality to Job Performance for a Group of Middle Expatriate Managers. Journal of Cross-cultural psychology. Vol, 31. No. 2, PP. 250-258.

Digman. J. M. (1990). Personality Structure: Emergence of the Five Factor Model. Annu. Rev. Psycho, Number, 4. pp.4

Djurkovice, N and Mc Comack, D. (2006).Neuroticism and Psychosomatic Model of Work Place Bullying. Journal of Management psychology. Vol, 21.No.4, PP.73-88.

Hannabuss, S. (2004).Personality and Management Thinking. Journal of management.Vol, 30. No.1, PP. 149 -160.

Johnson, P. (2003).Conflict and the School Leader Expert or Novice. Journal of Research for Educational Leaders (JREL).Vol, 1, N, 3 PP.23-45.

Joyce, B. & Boles, T. (2002). The Role of Personality in Task and Relationship Conflict. Journal of Personality. Vol, 70. P. 311.

Kinhcki, A,. & Kritner, J. (2003). Organization Behavior, Key lenapis, Skills and best practices(MC Graw Hill).

Kozan, K. (1998). Cultural Influenes on Styles Of Handling Interpersonal Conflicts. In Human Relations.N, 9.p.788.

Kreitner, R, & Kincki, A. ( 2008). Organizational Behavior,6th ed ,PP. 374-375

Lothans, F. (2008). Organizational Behavior, 11th ed (Mc Graw-Hill)

Mcshan, S. & Ann ran Glinow, M. (2005).Organizational Behavior. 3th ed (Mc -Hill) p 388

Robbins, S, P, (1998). Organizational Behavior, prentice-Hall, Inc. P.469

Robbins, S, P, and Decenzo, M, (2002). Organizational Behavior, Practice Hall. P. 277

Robbins. S, P, (2008). Organizational Behavior, 9th ed (Practice Hall),P32

Schermrhorn, J, Hunt, J, & Richard, N. Osborn (2005) Organization Behavior, 9th ed,(John Wily and Sons,INC)


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.