palette
تأثير اجرای طرح ارزشيابي توصيفي-كيفي در تحقق هدف هاي شناختي، عاطفي و رواني- حركتي دوره ابتدايي در استان مركزي
جلیل فتح آبادی, اکبر رضایی

چکیده
هدف پژوهش بررسي تأثير طرح ارزشيابي توصيفي-كيفي در تحقق هدف هاي شناختي، عاطفي و رواني- حركتي دوره ابتدايي در استان مركزي بود. براي انجام اين پژوهش تمامي دانش‌آموزان پايه سوم ابتدايي مدارس مجري طرح ارزشيابي  و به همين تعداد از كلاس‌هاي مدارس غير مجري طرح، جمعا" به تعداد 328 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهاي جمع‌آوري اطلاعات شامل پنج آزمون پيشرفت تحصيلي و سه پرسشنامه براي حيطه عاطفي بود. براي تحليل داده ها از روش تحليل واريانس چندمتغيري و در صورت معني دار بودن اثر از آزمون‌هاي يك متغيري تحليل واريانس و براي بررسي تفاوت زيرگروه‌ها از آزمون تعقيبي توكي استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه تفاوت های معني‌داری بین گروه های آزمایش و گواه در پیشرفت تحصیلی ریاضی ، علوم تجربی ، زبان فارسی و املاء فارسی وجود دارد. نمرات دانش آموزان تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی در متغیرهای حوزه شناختی از قبیل دانش ریاضی، علوم تجربی، زبان فارسی و املاء بالاتر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس عادی همسان یا معادل با آن هاست. همچنين نتايج مربوط به مقايسه گروه ها در حيطه عاطفي نشان داد كه بين گروه های آزمایش و گواه در متغيرهاي حوزه عاطفی تفاوت معني‌داري وجود ندارد. مقايسه گروه ها در حيطه رواني- حركتي نشان داد كه تفاوت های معني‌داری بین گروه های آزمایش و گواه در آزمون درخت و برگ  و همچنین آزمون اشیای دور ریختنی وجود دارد. مقایسه میانگین نمرات این آزمون ها  نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش یعنی دانش­آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در آزمون درخت و برگ و دانش آموزان مدارس عادی در آزمون اشیای دور ریختنی عملکرد بهتری داشتند. همچنين مقايسه نتايج مربوط به دانش آموزان دختر و پسر نشان داد كه دانش آموزان دختر در آزمون هاي پيشرفت تحصيلي مربوط به حيطه شناختي عملكرد بهتري داشتند، در حوزه عاطفي دانش آموزان دختر نگرش مثبت تري نسبت به زبان فارسي  داشتند و تفاوت آن ها در نگرش نسبت به علوم و رياضي معني دار نبود. همچنين عملكرد دانش آموزان دختر در حيطه رواني- حركتي بهتر از دانش آموزان پسر بود.
واژگان کلیدی
سنجش پيشرفت تحصيلي، طرح ارزشيابي توصيفي- كيفي، حيطه هاي شناختي، عاطفي و رواني- حركتي

منابع و مآخذ مقاله

احسانی، پرنیان. (1374). اثر انواع پسخوراند بر انگیزه درونی و عملکرد دانش آموزان کلاس پنجم دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

اصابت طبری، ابراهیم. (1382). بررسی میزان تحقق اهداف ارزشیابی مستمر در دوره آموزشی عمومی شهر تهران سال تحصیلی 82- 1381. گزارش پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.

پرویزیان، محمد علی و کاظمی، مریم. (1384). بررسی وضع ارزشیابی های مستمر در دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 82، 86-59.

حسنی، محمد.، و کاظمی، یحیی. (1382). طرح ارزشیابی توصیفی (اهداف، اصول و راهکارها). تهران: آثار معاصر.

حقیقی، فهیمه السادات. (1384). نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 84 – 1383. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.

حیدری، شعبان. (1375). تاثیر ارزشیابی تکوینی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان های نظام جدید منطقه فریدون کنار در سال تحصیلی 75 – 74. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

خوش خلق، ایرج. (1385). گزارش ارزشیابی اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور در سال تحصیلی 85-84 (مرحله سوم). گزارش پژوهشی، پژوهشکده تعلیم و تربیت.

دانشیان، محمدحسن. (1375). بررسی شیوه های رایج ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان یزد. گزارش پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش استان یزد.

رضایی، اکبر. (1385). تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگی های شناختی، عاطفی و روانی ـ حرکتی دانش آموزان پایة سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 85 – 84. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

زمانی، علیرضا. (1379). مقایسه آگاهی از اجرا و آگاهی از نتیجه مطلق، خلاصه ای و دامنه ای بر یادگیری یک مهارت پرتابی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

سپاسی، حسین. (1373). مقایسه تاثیر ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی پایانی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید چمران. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دوره سوم، شماره 1، 50- 39.

سیف، علی اکبر. (1384). سنجش فرایند و فرآورده یادگیری: روش های قدیم و جدید. تهران: نشر دوران.

سيف، علي اكبر. (1379). روان شناسی پرورشی: روان شناسی یادگیری و آموزش (ویراست نو). تهران: انتشارات آگاه.

سيف، علي اكبر. (1382). مفهوم سنجش و تاثیر آن بر روش آموزش معلم و کیفیت یادگیری دانش آموزان. مجموعه مقالات اولین همایش ارزش یابی تحصیلی (212-199). تهران: تزکیه.

سيف، علي اكبر. (1383). اندازه‎گيري، سنجش، و ارزشيابي آموزشي (ويرايش سوم). تهران: نشر دوران.

شادمهر، علی. (1359). تاثیر ارزشیابی مرحله ای، اطلاع از نتایج، رقابت، تقویت در یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد، مدرسه عالی تلویزیون.

شریفی، حسن پاشا. (1381). تدوین و هنجاریابی آزمون های پیشرفت تحصیلی زبان فارسی برای دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 69 و 70 ، 87- 67.

شریفی، حسن پاشا. (1383). سنجش عملکرد در فرایند یاددهی- یادگیری. مجموعه مقالات همایش ملی-مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش(341- 323). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.

شهبازی، سید رحمت اله. (1381). سیر تحول آیین نامه امتحانات از سال 1302 تا 1381 شمسی در نظام آموزش و پرورش ایران دوره آموزش عمومی. گزارش پژوهشی، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی.

کرد، بهمن. (1381). بررسی تاثیر بازخورد در ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 82 – 1381. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

کریمی، عبدالعظیم. (1383). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PIRLS) 2001. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.

کلهر، منوچهر. (1384). بررسی میزان تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در استان قزوین. گزارش پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش استان قزوین.

کیامنش، علیرضا و نوری، رحمان. (1377). یافته های سومین مطالعه بین المللی TIMSS ریاضیات دوره ابتدایی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.

کیامنش، علیرضا. (1377). سنجش عملکرد در سومین مطالعة بین المللی ریاضی و علوم TIMSS چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی. تهران: پژوهشکدة تعلیم و تربیت.

مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. (1382). تهران: انتشارات مدرسه.

محقق معین، محمد حسن. (1382). ارزشیابی اجرای پیش آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی. گزارش پژوهشی، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی، معاونت آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش.

مرتضایی نژاد، عصمت. (1384). بررسی نگرش معلمین و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی توصیفی در پایه های اول و دوم ابتدایی شهر تهران در سال 84 – 83. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری.

موسوي، سيدضياء الدين. (1384). نظرسنجي از اوليا و مجريان طرح ارزشيابي توصيفي براساس اهداف تفصيلي اجراي طرح در سال تحصيلي 83-1384. گزارش پژوهشی. سازمان

یادگارزاده، غلامرضا. (1384). بررسی میزان آگاهی معلمان از روش های ارزشیابی تکوینی و میزان کاربرد آن در کلاس درس، نمونه موردی استان همدان. فصلنامه تعلیم و تربیت، 83 ، 85-62.

Waddell, C. A. (2004). The effect of negotiated written feedback within formative assessment on fourth-grade students motivation and goal orientations. Doctoral Dissertation, University of Missouri – Saint Louis.

Young, E. A. (2000). Enhancing student writing by teaching self-assessment strategies that incorporate the criteria of good writing. Doctoral Dissertation, Rutgers the state U. of N. J. –New Brunswick and U. M. D. N. J.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.