palette
بررسی تأثیر استراتژی مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی
غلامرضا شمس مورکانی, عبدالله صادقی

چکیده

روند اوج گیری نقش دانش، نوآوری و فناوری‌های نوین در ایجاد مزیت‌های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمان‌ها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاست‌های راهبردی سازمان‌ها جای گیرد. مدیریت دانش می‌تواند با یکپارچه سازی سرمایه‌های دانش سازمان‌ها در بخش­های مختلف تأثیرگذاری مستقیم بر عملکرد را به همراه داشته باشد. مقاله­ي حاضر از طریق ایجاد یک تئوری مکمل از اقتصادیات، ارتباط بین استراتژی‌های مدیریت دانش (KM) و عملکرد سازمانی را بررسی می‌کند. بخش تجربی کار بر اساس داده‌هایی در زمینه استراتژی‌های مدیریت دانش و عملکرد سازمانی است که از نمونه‌ای مرکب از 131 شرکت ایرانی انتخابی به شیوه تصادفی بدست آمده است. نتایج مبین سه نوع ارتباط بین استراتژی‌های مدیریت دانش است: غیرمکمل، مکمل متقارن غیرانتقادی و مکمل نامتقارن. از ترکیب استراتژی‌های مدیریت دانش از نوع آشکار و ضمنی یک غیرمکمل بدست می‌آید که در نهایت سطوح بالاتری از عملکرد سازمانی را فراهم می‌آورد. تحلیل‌های انجام شده نشان می‌دهد که شرکت‌ها از طریق بکارگیری استراتژی‌های برون­گرا یا درون­گرا، از مدیریت دانش بهره می‌برند. با ترکیب استراتژی‌های ضمنی-درون­گرا و آشکار-برون­گرا مدیریت دانش یک رابطه مکمل بوجود می‌آید که بیانگر تأثیرات هم­افزای استراتژی‌های مدیریت دانش بر روی عملکرد است.

واژگان کلیدی
مدیریت دانش، استراتژی‌های مدیریت دانش، تئوری مکمل، تحلیل رابطه

منابع و مآخذ مقاله

جعفری، مصطفی (1386). اولویت انتخاب بین مدیریت دانش و مهندسی مجدد. ماهنامه تدبیر، شماره 167.

رادینگ، آلن (1381). مدیریت دانش. ترجمه محمد حسین لطیفی، تهران: انتشارات سمت.

رضائیان، علی (1384). نقش مدیریت عالی دانش. نشریه تدبیر، شماره 155.

زرگر، محمود (1382). اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات. تهران: انتشارات بهینه.

شرکت مشاوران توسعه آینده (1385). مدیریت دانش: مفاهیم، تجربیات و پیاده سازی. تابستان.

گانت، ب. (1385). مدیریت دانش در سازمان‌ها: بررسی تأثیر متقابل فناوری فنون و انسان. نشریه علوم اطلاع رسانی، دوره 18، شماره‌های 1 و 2.

Amabile, T., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J. & Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39 (5): 1154–84.

Banker, R.D., Kauffman, R. J. & Morey, R. C. (1990). Measuring gains in operational efficiency from information technology: a study of the Positron deployment at Hardees's Inc. Journal of Management Information Systems, 7 (2): 29–54.

Bierly, P. & Chakrabarti, A. (1996). Generic knowledge strategies in the US Pharmaceutical industry. Strategic Management Journal, 17: 123–35.

Black, S. E. & Lynch, L. M. (2001). How to compete: the impact of workplace practices and information technology on productivity. Review of Economics and Statistics, 83 (3): 434–45.

Bresnahan, T., Brynjolfsson, E. & Lorin, M. H. (2002). Information technology, workplace organization, and the demand for skilled labor: firm-level evidence. Quarterly Journal of Economics, 117 (1): 339–76.

Choi, B. & Lee, H. (2003). An empirical investigation of KM styles and their effect on corporate performance. Information & Management, 40: 403–17.

Cohen, W. M. & Levinthal, D.A. (1990). Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35: 128–52.

Deshpande, R., Jarley, U. & Webster, F. (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. Journal of Marketing, 57: 23–37.

Drew, S. (1997). From knowledge to action: the impact of benchmarking on organizational performance. Long Range Planning, 30 (3): 427–41.

Ebben, J. J. & Johnson, A.C. (2005). Efficiency, flexibility, or both? Evidence linking strategy to performance in small firms. Strategic Management Journal, 26: 1249–59.

Edgeworth, F.Y. (1981). Mathematical psychics: an essay on the application of mathematics to the moral sciences. London: Kegan Paul.

Edwards, J. S. & Handzic, M. & Carlsson, S. & Nissen, M. (2003). Knowledge management research and practice: visions and directions. Knowledge Management Research, 1 (1): 49–60.

Grant, R.M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17 (Winter Special Issue): 109–22.

Han, J. & Kamber, M. (2001). Data mining: concepts and techniques. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann.

Huang, X.; Sinha, K.K. & Dong, Y. (2004). Complementarities between instore and supply chain technologies in retail operations: an empirical analysis. Working Paper.

Jordan, J. & Jones, P. (1997). Assessing your company’s knowledge management style. Long Range Planning, 30 (3): 392–8.

Keskin, H. (2005). The relationships between explicit and tacit oriented KM strategy, and firm performance. Journal of American Academy of Business, 7 (1): 169–75.

Lee, H., Chang, Y. & Choi, B. (1999). Analysis of effects of knowledge management strategies on corporate performance. Korea Intelligent Information Journal, 5 (2): 99–120.

Milgrom, P. & Roberts, J. (1995). Complementarities of fit: strategy, structure, and organizational change. Journal of Accounting and Economics, 19: 179–208.

Nevis, E.C.; Anthony, D.J. & Gould, J.M. (1995). Understanding organizations as learning systems. Sloan Management Review, Winter: 73–85.

Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. New York: Oxford University Press.

Pai, D.C. (2005). Knowledge strategies in Taiwan’s IC design firms. Journal of American Academy of Business, 7 (2): 73–7.

Sadeghi, L. (2005). The multifaceted evolution of Korean technological capabilities and its implications for contemporary policy. Oxford Development Studies, 32 (3): 341–63.

Sarvary, M. (1999). Knowledge management and competition in the consulting industry. California Management Review, 41(2): 95–107.

Schulz, M. & Jobe, L.A. (2001). Codification and tactiness as knowledge management strategies: an empirical exploration. Journal of High Technology Management Research, 12 (1): 139–65.

Swan, J., Newell, S. & Robertson, M. (2000). Limits of IT-driven knowledge management for interactive innovation processes: towards a community-based approach. In: Schriver, B. & Sprague, R.H. (Eds.). Hawaii international conference on system sciences. Los Alamitos, CA, Maui HI: IEEE Computer Society Press.

Zack, M. H. (1999). Managing codified knowledge. Sloan Management Review, 40 (4): 45–58.

Zack, M.H. (1999). Developing a knowledge strategy. California Management Review, 41(3): 125–45.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.