palette
تأثیر شرکت در دوره‌های آموزش اقدام پژوهی بر مهارت‌های حرفه‌ای دبیران آموزش و پرورش

چکیده

تحقیق حاضر به منظور بررسی اثرات شرکت در دوره اقدام پژوهی بر افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دبیران منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 87-86 صورت گرفته است. به همین منظور نظرات 224 نفر از معلمان و دبیران شرکت کننده در دوره اقدام پژوهی طی سال‌های 86-83 شاغل در مدارس منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران از طریق پرسشنامه محقق ساخته به صورت اتفاقی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ برابر 87% بدست آمده است. روش پژوهش حاضر توصیفی– کاربردی است و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (محاسبه میانگین، انحراف معیار، درصدها و نسبت‌ها) و آمار استنباطی (آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه) استفاده شده است. مهم­ترین یافته پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اثرات دوره بر افزایش مهارت‌های پرورشی (با میانگین 4/85) و مهارت‌های آموزشی (میانگین 6/84) بسیار مؤثر بوده است و بیشترین تأثیر آموزشی و پرورشی را در بین معلمان با سابقه کاری بین ده تا بیست سال دارد. همچنین معلمانی که در رشته تحصیلی علوم پایه تحصیل کرده­اند، اثربخشی دوره‌ها را نسبت به معلمان سایر رشته‌های تحصیلی (علوم انسانی، فنی و مهندسی و سایر رشته‌ها) بیشتر ارزیابی نموده­اند.

واژگان کلیدی
اقدام پژوهی، آموزش معلمان، ارزیابی آموزش

منابع و مآخذ مقاله

استرینگر، ارنست، تی. (1378). تحقیق عملی راهنمای مجریان تغییر و تحول. ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

استیگلر، جیمز و هیبرت، جیمز (1383). شکاف آموزشی. ترجمه محمدرضا سرکارآرانی و علیرضا مقدم، تهران: انتشارات مدرسه.

پاتریک، جی. و کاستلو، ام. (1385). اقدام پژوهی. ترجمه محمدرضا شادرو، تهران: انتشارات آگاه.

خواجه بهرامی، حسین (1383). شناخت عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به فعالیتهای پژوهشی از دیدگاه معلمان ماهان کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

عموزاده مهدی و رجبی، ‌هادی (1384). شناسایی عوامل موثر بر گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، شهید بهشتی.

متین، نعمت ا... (1383). ضرورت‌ها و نیازهای برنامه معلم پزوهنده. دومین ویژه نامه معلم پژوهنده، شماره 13، آذرماه.

مردیت، گال و همکاران (1383). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران.

Calhoun, Emily (2003). How to use action Research in the self Renewing School. Association for Super Vision and curriculum Development.

Costello, P. J. M. (2006). Action Research in the classroom. London: David Fulton Publishers.

Fullan, M. (2000). Leadership for the twenty – first century: Breaking the bonds of dependency. In the Jossy- Bass (Eds.) Reader on Educational Leadership, San Francisco: Jossey –Bass.

Grundy, S. & Kemmis. S. (1981). Educational action research in Australia: The state of the art (An Overview). Paper Presented at the annual meeting of the Australian Association for Research in Education, pp. 83-97.

Halsall, R. (Eds.) (1998). Teacher Research and School Improvement opening Doors from the Inside. Buckingham: Open University Press.

Hopkins, D. (2002). A teachers Guide to classroom Research. 3rd Ed, Buckingham: Open University press.

Kemmis, S. & McTaggert, R. (1998). The action research planner. Geelong, Victoria, Australia: Deakin University Press.

McNiff, J. & Whitehead. J. (2003). Action Research: Principles and Practice. 2nd Ed., Routledge Falmer.

Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for teacher researcher. Upper Saddle River, NJ.: Merrill/Prentice Hall.

Ohear, A. (1989). Teachers can become qualified in practice. The Guardian, 24 January.

Rose, R. (2002). Teaching as a research-based profession encouraging practitioner research in special education. British Journal of Special Education, 29.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.