palette
کارکردهای مدیریت دانش در دانشگاه ها: مطالعه موردی دانشگاه پیام نور
میرحسین سیدزاده

چکیده

با توجه به شکل‌گیری رويكردهای نوین در مديريت سازمان مركزي دانشگاه پيام نور، توجه ويژه به مديريت دانش در جهت نیل به اهداف اين دانشگاه، ضروري به نظر مي‌رسد. در اين راستا ضمن مرور مباني نظري پژوهش و طراحي مدل مفهومي، مؤلفه‌هاي پژوهش شناسايي و از طريق پيمايش، به ‌وسيله مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور مورد آزمون قرار گرفتند. براي گردآوري داده ‌و اطلاعات از روش مطالعات اکتشافی در تدوین مبانی نظری و روش مصاحبه با استفاده از روش خبره به منظور شناسایی مؤلفه‌ها و متغیرهای پژوهش و استاندارد کردن ابزارهای سنجش و روش پرسشنامه استفاده شده است. برای بررسی پایداری درونی سؤال‌های پرسشنامه از تکنیک سنجش پایایی ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن896/0 بود استفاده شد. جامعه آماري پژوهش600 نفر از مدیران دانشگاه پیام نور و نمونه آماری را 220 نفر تشکیل می‌دادند و از روش نمونه‌گیری تصادفي با استفاده از جدول تصادفی استفاده شده است. نتايج نشان داد كه مديريت دانش مي‌تواند با يكپارچه‌سازي سرمايه‌هاي دانش دانشگاه پيام نور بر دانشجو-مداری، يادگيري سازماني، اعتلاي فرهنگ سازماني، رهبري و تصميم‌‌گيري هوشمندانه، طراحي مجدد فرايندها، توليد دانش جديد، تبديل دانش ضمني به دانش صريح و توجه به دانش افراد و نخبگان و تسهیم دانش، تأثیر مستقیم بگذارد.

واژگان کلیدی
مديريت دانش، فرهنگ سازماني، توليد دانش، يادگيري سازماني، خلاقيت، رهبري هوشمندانه

منابع و مآخذ مقاله

بات، گانت، (1378). مديريت دانش در سازمان‌ها: بررسي تأثير متقابل فنآوري فنون و انسان. نشريه علوم اطلاع‌رساني، دوره 18، شماره 1و2.

جعفري، مصطفي، (1382). اولويت انتخاب بين مديريت دانش و مهندسي مجدد. ماهنامه تدبير، شماره 167.

رادينگ، آلن، (1381). مديريت دانش. ترجمه محمد حسين لطيفي، ج اول، تهران: انتشارات سمت.

رضائيان، علي، (1384). نقش مدير عالي دانش. نشريه تدبير، شماره 155.

زرگر، محمود، (1382). اصول و مفاهيم فنآوري اطلاعات. تهران، انتشارات بهينه.

شركت مشاوران توسعه آينده، (1385). "مديريت دانش: مفاهيم، تجربيات و پياده‌سازي"، تابستان.

Bennet, A. & Bennet, D. (2003). The Parthership between organizational learning and knowledge management.

Bukowitz, W. & Williams, B. (1999). The knowledge management field book, London: Financial Times. London: Prentice Hall.

Carneiro, A. (2001). The role of intelligent resources in knowledge management. Journal of Knowledge Management, 5 (4).

Delong, D. W. & Fahey, L. Diagnosing cultural barriers to knowledge managemen. Academy of Management Executive, 14 (4).

Efrain, T. (2003). Information technoligy for management: Transforming organization in the digital economy. New York: John Willey & Sons.

Gandhi, S. (2004). Knowledge management and refrence services. The Journal of Academic Libaianship, 30 (5).

Halmel, G. (2006). The why, what, and how of management innovation. Harvard Business Review.

Hargadon, A. B. (1998). Firms as knowledge Brokers: Lessons in pursuing continuous innovation. California Management Review, 40 (3).

Havens, C & Knapp, E. (1999). Easing into knowledge management. Strategy &Leadership strategy and Leadership, 127 (2).

Holsapple, C. W. & Toshi, K. D. (2003). A knowledge management ontoligy, in handbook on knowledge management. Germany, Springer-Verlag.

Kalseth, K. (2000). Knowledge managment from a business requires stratege perspective. Journal of FID Review, 1 (3), pp. 37-47.

Lemon M. & Sahota, P. S. (2003). Organizational culture as knowledge repository for increased innovative capacity. London: Pergmon.

Leonard, D. & Sensiper, S. (1998). The role of Tacit knowledge in group innovation. California Management Review, 40 (3).

Leonard, D. & Sensiper, S. (1998). The role of tracit knowledge in group innovation. California Management Review, 40 (3).

Malhoyra, R. (2001). Effective customer relationship management by customer knowledge management. Handbook of customer relationship management.

McKeen, J. & Smith, H. A. (2003). Making it happen: Critical issues in it managemen. New York: Wiley.

Misra, D. C.; Hariharan, R. & Khanjea, M. (2003). Knowledge management framework for government organization. Information System Management.

Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowladg-Greating company: How Japanies companies create the dynamic of innovation. London: Oxford University Press.

Nonaka, I. & Toyama, R. (2004). Knowledge creation as a synthesizing process, in Hitotsubashi on knowledge management. Singapore: John Wiley & Sons.

Okunoye, A. (2003). Knowledge management and Global Diversity: A Frame work to support organizations in developing countries. Finland, Turku: University of Turku.

Probst, G. et.al. (2000). Managing knowledge: Building blocks for success. London.

Ribiere, V. & Sitar, A. S. (2003). Critical role of leadership in nurturing a knowledge management research and practice. New York: Palgrave McMillan.

Senker, J. (1995). Tacit knowledge and models of innovation. Industrial and Corporate Change, 4 (2).

Suzie, A. (2003). Knowledge creation: Hand book on knowledge management. New York, Springer.

Swan, J. (2003). Knowlledge management in action. Handbook on Knowledge Management.

Sway, E. L.; Josefek, Jr. A. (2003). Business process as nexus of knowledge. Handbook on Knowledge Management.

Wah, L. (1999). Making knowledge Stick. Management Review, 88 (5).


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.