palette
رهبری تراز پنج در میان رؤسای دانشکده‌های دانشگاه‌های جامع

چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رهبری دانشگاهی تراز پنج در میان رؤسای دانشکده‌های دانشگاه‌های جامع شهر تهران است که از میان دانشگاه‌های جامع، با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای مرحله‌ای دو دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس 13 رئیس دانشکده و 150 عضو هیات علمی از هر دو دانشگاه، مورد مطالعه قرار گرفته­اند. با توجه به روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و به منظور گرداوری داده‌ها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه اول محقق ساخته جهت بررسی ویژگی‌های رهبری تراز پنج و پرسشنامه دوم، پرسشنامة استاندارد شده رهبری اثربخش دانشگاهی رمزدن جهت بررسی میزان اثربخشی رؤسای دانشگاهی بود. میزان پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرنباخ، به ترتیب 922/0 و 952/ 0 به دست آمد. داده‌های به دست آمده با بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون، t استودنت تک نمونه‌ای،t  استودنت گروه‌های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این بررسی عبارت است از: 1- رؤسای دانشکده‌ها دارای ویژگی‌های رهبران تراز پنج هستند. 2- رؤسای دانشکده‌ها از ویژگی‌های حرفه‌ای رهبران تراز پنج برخوردار نیستند. 3- بین ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای رؤسای تراز پنج دانشکده‌ها رابطه معناداری وجود دارد. 4- از نظر اعضای هیات علمی، رؤسای تراز پنج دانشکده‌ها در مقایسه با رؤسای غیر تراز پنج، رهبران اثربخش­تری هستند.
واژگان کلیدی
رهبری، رهبری دانشگاهی، رهبری تراز پنج، رهبری اثربخش، رهبری اثربخش دانشگاهی

منابع و مآخذ مقاله

آراسته. حميد رضا (1383)، رهبري و مديريت آموزش عالي، دايره المعارف آموزش عالي، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، جلد اول.

اکرامي. محمود (1383)، الگوي رهبري آموزشي در دانشگاه‌هاي دولتي ايران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 29، سال نهم.

پرداختچي. محمد حسن (1381)، چالش‌هاي مديريت در آموزش عالي، ميزگرد چالش‌هاي آموزش عالي ايران. مجموعه مقالات دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي.

رمزدن، پال (1380)، يادگيري رهبري در آموزش عالي، ترجمه عبدالرحيم نوه ابراهيم و همکاران، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي.

رمضانی، نیر (1385)، بررسی قابلیت‌های مدیریتی مدیران در دانشگاه‌های شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

زنگویی، سلیمان (1374)، تفکیک مدیران اثربخش و غیر اثربخش از دیدگاه دبیران و مقایسه برخی از ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها در دبیرستان‌های شهرستان بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

طرقي، جعفر (1384)، بهسازي مديران دانشگاهي براي دانشگاه فردا، اصفهان: کنکاش، چاپ اول.

قهرمانی، محمد (1384)، تدوین الگوی استراتژیک مدیریت آموزش عالی ایران، رساله دکترا، دانشگاه تربیت معلم.

کالينز، جيم (1384 )، بهتر از خوب، ترجمه فضل الله امينی، تهران: انتشارات فرا.

ماکسول، جان (1381)، رهبری، ترجمه فضل الله امينی، تهران: انتشارات فرا، چاپ دوم.

Brungardt, L. Curtis (2003). The new face of leadership: Implications for higher education leadership studies. Fort Hays: Fort Hays state University (Donald Clark Center)

Chamberlain, Loaur (2006). The Lost art of leadership. Woman Today Magazines, www.womentodaymagazine.com

Day, Christopher (2004). The Passion of successful leadership. School Leadership & Management, 24 (4), pp. 425-437.

Dubmer, L.S. et al. (2001). Case study of Characteristics of effective leadership in graduate student collaborative work. Education Journal, Texas Tech. University, 124 (4), pp. 721-726.

Osseo-Asare, E. et al. (2005). Leadership best practices for sustaining quality in UK higher education from the perspective of the EFQM Excellence Model. Quality Assurance in Education, 13 (2), pp. 148-170.

Gordon, G. (2002). The roles of leadership and ownership in building an effective quality culture. Quality in Higher Education, 8 (1), pp. 97-106.

Hoppe, L. S. (2003). Identifying and nurturing potential academic leaders. Identifying and Preparing Academic, No. 124, pp. 15-24.

Martin, Judith L. (1993). Academic deans: An analysis of effective academic leadership at research universities. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, pp. 1-42.

McCarthy, D. & Royes (1987). Organizational model of governance: Academic deans, decision making styles. Journal of Teacher Education, 38 (5), pp. 2-8.

Pounder, S. J. (2001). New leadership and university organizational effectiveness: Exploring the relationship. Leadership and Organization Department Journal, 22 (6), pp. 281- 290.

Taylor, F. (2002). Quality in higher education. Strathclyde University, Center for Academic Practices, 8 (1) www.JimCallins.com

Yielder, T. & Codling, A. (2004). Management and leadership in the contemporary university. Journal of Higher Education Policy and Management, UNITEC Institute of Technology, New Zealand, 26 (3), pp. 315-330.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.