palette
ميزان مشاركت اعضاي هيأت علمي در برنامه ريزي آموزشي و تصميم گيري واحدهاي دانشگاهي

چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسي ميزان مشاركت اعضاي هيأت علمي واحدهاي دانشگاهي منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامي در برنامه ريزي آموزشي و تصميم گيري است که در هر يك از ابعاد تصميم گيري (آموزشي، اداري، پژوهشي) و با توجه به متغيرهاي جمعيت شناختي بررسي شد. روش تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي است و جامعه آماري تحقيق شامل 1172 نفر از اعضای هيأت علمي دانشگاه‌هاي منطقه 10 و نمونه مورد مطالعه شامل 280 نفر اعضاي هيأت علمي درسال تحصيلي 88-87 بود كه با استفاده از روش نمونه‌گيري طبقه‌ایی تصادفی انتخاب شده‌اند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است كه پايايي آن بر اساس فرمول آلفاي كرانباخ 94% به دست آمد. براي تحليل داده‌هاي تحقيق از مدل‌هاي آماري  تك گروهي، t دو گروه مستقل و تحليل واريانس يك طرفه و در نهايت استفاده از آزمون LSD به مقايسه دو به دو ميانگين‌ها پرداخته شده است. نتايج نشان داد كه بين ميزان مشاركت اعضاي هيأت علمي در برنامه‌ريزي آموزشي و تصميم­گيري­هاي واحدهاي دانشگاهي تفاوت معني‌داري وجود ندارد. همچنين ميزان مشاركت اعضاي هيأت علمي در تصميم‌گيري­هاي آموزشي باعث افزايش تعلق خاطر آن­ها مي‌شود. بين ميزان مشاركت اعضاي هيأت علمي بر اساس متغيرهاي جمعيت شناختي تفاوت معنی­دار مشاهده نگرديد. بين ميزان مشاركت اعضاي هيأت علمي در تصميم­گيري­هاي مربوط به حيطه پژوهشي، آموزشي، فرهنگي و اداري تفاوت معني‌داري وجود ندارد.
واژگان کلیدی
مشارکت، برنامه ریزی، تصمیم گیری، دانشگاه، هیأت علمی

منابع و مآخذ مقاله

صادقي فرد، ناصر (1382). مديريت مشاركتي. تهران: مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران.

فرهنگي، علي اكبر و حسيني. سيدحيدر (1378). رهبري و مديريت در دانشگاه‌ها. فصلنامه دانش و مديريت، سال دوازدهم، شماره 47.

قليچ لی، بهروز (1379). مشاركت در سازمان: موانع و رهنمودها. نشريه تدبير، شماره 105.

گلستان‌ هاشمي، سيدمهدي (1378). نقش مديريت مشاركتي در فرايند توسعه. نشريه تدبير، شماره 97.

پور پيرعلي، زهرا (1382). پايان نامه كارشناسي ارشد، رشته مديريت آموزشي.

شرف، زينب (1386). پايان نامه كارشناسي ارشد، رشته برنامه ريزي درسي.

مصطفوي، فرشته (1382). پايان نامه كارشناسي ارشد، رشته مديريت آموزشي.

مومني مهموئي، حسين (1383). پايان نامه كارشناسي ارشد، رشته برنامه ريزي درسي.

Wilner, E. & Goldex, A. (2005). Planning introductory college courses: influences on course planning among U. S. faculty members as cited in www.springerlink.com

Stark-Joan, S. (2008). Planning introductory college courses: Content-context. Kluwer Academic Publishers, Springer Science Business Media. As cited in www.springerlink.com


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.