مقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش آموزان مدارس بدون کیف و مدارس دولتی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

2 دانشیار برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

3 استادیار روان‌شناسی کودکان با نیازهای خاص دانشکده عوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش‌آموزان مدارس بدون کیف و دولتی با روش علی- مقایسه‌ای انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم دبستآن های بدون کیف و دولتی شهر اصفهان بودند. بدین منظور 71 نفر از دانش‌آموزان مدارس بدون کیف و 86 نفر از دانش‌آموزان مدارس دولتی پایه سوم و چهارم دبستآن های شهر اصفهان به شیوه‌ی نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی کرین و همکاران (2009) و یک پرسشنامه دموگرافیک استفاده شده است. داده‌های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش‌آموزان مدارس بدون کیف و دولتی در بعد خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. در ابعاد سازماندهی تکلیف و روابط همسالان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین یادگیری اجتماعی- هیجانی دانش‌آموزان مدارس بدون کیف و دولتی بر حسب جنسیت در بعد روابط همسالان تفاوت معناداری وجود دارد. در دیگر ابعاد تفاوت معناداری وجو د نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of the Social-emotional Learning Aspects of Students of Public and no bag Schools

نویسندگان [English]

  • Maryam Sabzevar 1
  • Javad Liaghatdar 2
  • Ahmad Abedi 3
1 Master of Educational Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan
2 Associate Professor of the Curriculum of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan
3 Assistant Professor of Child Psychology with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan
چکیده [English]

This study aimed to compare dimensions of social-emotional learning of students in ordinary and no bag schools.  Using multi-stage cluster sampling a sample of 71 students of no bag schools and 86 students of ordinary schools was selected from among Y3 and Y4 students in Isfahan. The Karin et al. questionnaire of social-emotional learning along with some demographic questions was administered to the sample. MANOVA was used for data analysis. Results showed a significant difference between students of ordinary and no bag schools on self regulation. Also, findings showed significant difference between the two types of schools on peer group relations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social-emotional learning
  • no bag schools
  • self regulation
  • peer group relations
  1. ثمری، علی اکبر؛ طهماسبی، فهیمه (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال نهم، شماره 35و36، صص128-121.
  2. جعفری طوسی، سیده زهرا (1385). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. ص 12-8.
  3. حکیم جوادی، منصور؛ اژه‌ای، جواد (1383). بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان تیز هوش و عادی. فصلنامه روانشناسی، شماره30، صص173-158.
  4. سیادت، علی؛ مولوی، حسین؛ شاوران، حمیدرضا؛ خسروی، حمیدرضا (1386). مقایسه هوش هیجانی دانشجویان مصرف کننده قرص اکستازی و دانشجویان عادی. فصلنامه پژوهش‌های تربیتی و روان شناختی، شماره2، صص104-91.
  5. صدری، اسماعیل؛ اکبرزاده، نسرین؛ پوشنه، کامبیز (1387). تاثیر برنامه آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی بر هوش هیجانی دانش آموزان. پژوهش های روان شناسی، سال یازدهم، شماره 3و4، صص 70-55.
  6. کریم زاده، منصوره؛ اخوان تفتی، مهناز؛ کیامنش، علیرضا؛ اکبرزاده، نسرین (1388). تاثیر آموزش مهارت های هیجانی-اجتماعی در رشد این مهارت ها. مجله علوم رفتاری، شماره 2، صص149-143
  7. یوسفی، فریده (1386). رابطه هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان. مجله روان شناسان ایران، شماره 9، صص14-5.
  8. Caldarella, P. Christensen, L. Kramer, T., J. Kronmiller, K. (2009). Promoting social and emotional learning in second grade students: A study of the strong start curriculum. Early Childhood Educ. N, 37. PP, 51-56.
  9. Caldarella, P. Christensen, L. Kramer, T., J. Kronmiller, K. (2009). Social and emotional learning in the kindergarten classroom evaluation of the strong start curriculum. Early Childhood Educ. N, 37. PP, 303-309.
  10. Chris L. S. Coryn., &Jessaca K. Spybrook., & Stephanie D. H. Evergreen (2009). Development and evaluation of the social- Emotional learning scale. Journal of Psychoeducational Assessment. N, 6. pp, 1-13
  11. Christensen, L., Young, K. R., & Marchant, M. (2007). Behavioral intervention planning: Increasing appropriate behavior of a socially withdrawn student. Education & Treatment of Children. N, 9. PP, 81–103
  12. Cohen, J. (2001). Caring classrooms/intelligent schools: The social emotional education of young children. NEW YORK.
  13. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2003). Safe and sound: an educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning programs. Chicago.
  14. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2008). Background on social and emotional learning. Retrieved July 30.
  15. Doll, B., & Lyon, M. A. (1998). Risk and resilience: Implications for the delivery of educational and mental health services in schools. School Psychology Review. N, 27. PP, 348–363.
  16. Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., et al. (2001). The relations of regulation and emotionality to children’s externalizing and internalizing problem behavior. Child Development. N, 72. PP, 1112–1134.
  17. Elias, M. J. (2006). The connection between academic and social-emotioal lerning. Journal of clinical child psychology. N, 4. pp, 4- 14.
  18. Golman, D. (1994). Emotional Intelligence: Why it matters more than IQ. New York: Bantam Book.
  19. Greenberg, M. T., weissberg, R. P., Obrien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H., & Elias, M. J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American psychologist. N, 58. PP. 466-474.
  20. Gumora. G., & Arsenio, E. (2002). "Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children". Journal of on school psychology. N, 40. PP, 395-413.
  21. Jelen, M. (2008) Examining the effect of a social and emotional learning program on proactive and reactive aggression in children. University of Alberta.
  22. Kauffman, J. M. (2005). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall/Pearson.
  23. Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2001). PATHS in your classroom: Promoting emothonal literacy and alleviating emotional distress. Inj. Cohen (Ed), social- emotional learning and the elementary school child: A Guid For Educators (PP. 140-161). New York: Teacher College Press.
  24. Mestre, J. M., Guil, R., Lopes, P. N., Salovey, P., Gil_ Olarte, P. (2006). Emotional intellingence and social and academic adaptation to school. Psicothema. N, 18. PP, 112-117.
  25. Olson, L. (2008). CapellaUniversiy, Emotional intelligence: Conceptualization psycholojy: Interpersonal process. Londen: N, 12. pp. 279-307
  26. Parker, J. D., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A., Wood. L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: predicting the successful transition from high school to university. Personality and Individual Differences. N, 41. PP, 1329-1336.
  27. Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B., et al. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
  28. Payton, J. W., Wardlaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J., & Weissberg, R. P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behavior in children and youth. Journal of School Health. N, 70. PP, 179–185.
  29. Pellitteri, J., Stern, R, Shelton, C., Muller-Ackerman, B. (2006). Emotionally intelligent school counseling. New Jersey lawrence Erlbaum.
  30. Rones, M., & Hoagwood, K. (2000). School-based mental health services: A research review. Clinical Child and Family Psychology Review. N, 3. PP, 223–241.
  31. Salovey, P., Mayer. J. D., & Caruso, D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence. Handbook of positive Psychology. N, 3PP. 159-171. Oxford: Oxford University Press.
  32. Trautwein, U., Koller, O., Schmitz, B., & Baumert, j. (2002). "Do homework assingments enhance achievment? A multilevel analysis in 7 garde mathematics" contemporary educational psychohogy. N, 27. PP. 26-50.
  33. Ulutas, I. Omeroglu, E. (2007). The effects of an emotionl intelligence education program on the emotionl intelligence of children. Social behavior and personality. N, 35. PP, 1365-1372.
  34. Walker, H. M., Ramsey, E., & Gresham, F. M. (2004). Antisocial behavior in school: Evidence-based practices (2nd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
  35. Zins, J. E. & Elias, M. J. (2006). Social and Emotional learning. ING. Bear& K. Mink (Eds) , childeran needs III: development, prevention, and intervention. Bethesda, MD: NASP. N, 9. PP, 28-41
  36. Zins, J. E., Weissberg, R. D., Wang, M. C. & Walbrey, H. J. (2004). Building academic succes on social and emotional learning: What dose the research say? New York: Teachers' College Press.
  37. Zins. A. E. Bloodworth. M. R, Wissberg. R. P, Walberg. H. J. (2004). The Scientific Base Linking Social and Emotional Learning to School Success. Chapter 1. copyright 2004 by teachers college, Columbia University.