palette
بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر توسعه و تکمیل دانش و یافته‌های قبلی در زمینه بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه است. به عبارت دیگر این پژوهش درپی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه در منطقه 4 شهر تهران رابطه‌ای وجود دارد یا نه؟ سوالات تحقیق با در نظر گرفتن ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی (جامعیت، انعطاف‌پذیری، تعمق) مدیران و همچنین شاخص‌های عملکرد دبیران (انضباط، رفتار مناسب، جدیت، اعتماد، انعطاف، خودجوشی) مورد بررسی قرارگرفت. با استفاده از نمونه­گيري تصادفي طبقه­اي تعداد 97 مدير و 316 دبير به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گيري به ترتيب شامل دو پرسش­نامه ذهنيت فلسفي با 60 گويه و ضريب پايايي 79/0 و پرسش­نامه ارزيابي عملكرد (خودارزيابي) كاركنان سازمان امور اداري و استخدامي با 23 گويه و ضريب پايايي 89/0 براساس طيف 5 ليكرت است. براي تجزيه و تحليل داده­هاي پژوهش و تصميم­گيري در مورد رد يا تاييد فرضيه­هاي تحقيق از روش ضريب همبستگي پیرسون و جهت پیش‌بینی تاثیر هریک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر شاخص‌های عملکرد دبیران از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. يافته­هاي پژوهش نشان داد كه 8/73 درصد مديران داراي ذهنيت فلسفي متوسط می‌باشند. بين ذهنيت فلسفي مديران و عملكرد دبيران با سطح اطمینان 95 درصد و ضریب همبستگی 381/0 رابطه معناداري وجود دارد. همچنین تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد که ذهنیت فلسفی مدیران توانسته 14.5% واریانس متغیر عملکرد دبیران را پیش‌بینی کند و در مجموع 16 درصد از تغییرات عملکرد دبیران توسط ابعاد ذهنیت فلسفی پیش‌بینی می‌شود که بعد انعطاف‌پذیری و جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین تاثیر را بر شاخص‌های عملکرد دبیران دارد. 

واژگان کلیدی
ذهنيت ‌فلسفي، جامعيت، تعمق، انعطاف‌پذيري، عملكرد

منابع و مآخذ مقاله

اسمیت، فیلیپ جی، (1382)، ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، ترجمه بهرنگی، محمدرضا، تهران: کمال تربیت. ص 12-7.

ابطحی، سیدحسین، (1377)، گفتارهایی در مدیریت نیروی منابع انسانی، تهران: قومس. ص 63-61.

ابیلی و موفقی، خدایار و حسن، (382 )، دریچه‌ای بر مفاهیم نوین مدیریتی، تهران: شیوه. ص 11-9.

اسمیت، فیلیپ جی، هولفیش، گوردون، (1371)، تفکرمنطقی، ترجمه شریعتمداری، تهران: سمت. ص 45-42.

بهرنگی، محمدرضا، (1387)، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تهران: بهار. ص 31-29.

بهرنگی، محمدرضا، (377 )، ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، تهران، بهار. ص 47-42.

بهرنگی، محمدرضا، (1382 )، مدیریت آموزشی، تهران، سیر و سیاحت ص. 11-5.

پاشا شریفی و نجفی زند، حسن و جعفر، (1384)، روش‌های آماری درعلوم رفتاری، تهران: سخن. ص 54-50.

دلاور، علی، (1371)، روش‌های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: پیام نور. ص 12-4.

علوی، سید امین اله، (1386)، روان‌شناسی مدیریت و سازمان، تهران: مرکز مدیریت دولتی. ص 10-5.

طالب پور، مهدی، (1384)، تحلیل و تبیین ذهنیت فلسفی مدیران، مربیان و ورزشکاران تیم‌های منتخب دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ص 54-48.

نادری و نراقی، عزت ا ... و مریم، (1387)، روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: ارسباران. ص 23-19.

وایلز، جان، باندی، جوزف. (1385). مدیریت نظارت و راهنمای آموزشی (راهنمای عملی برنامه ریزی آموزشی سال 2004). ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران: کمال تربیت. ص 95-89.

Smith, Philip. G. (1965).” What is philosophy education”? U.S.A.: MCMillan. Webster directionary of the English language. (2003), New York. Pp. 12-18.

Livingston. M ،mcClain. B. R. & despain. B. C. (1995) assessing the consistency between teachers Philoslphies and education goals. education. Vol 116. No.1. p. 25-26.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.