بررسي حوزه منابع انساني (كاركنان) شركت توزيع نيروي برق استان آذربايجان غربي براساس مدل كيفيت بنياد اروپايي (EFQM)

مهدی کفاش, علی حیدری, محمدحسن پرداختچی

چکیده


هدف از پژوهش حاضر بررسي حوزه منابع انساني (كاركنان) شركت توزيع نيروي برق استان آذربايجان غربي براساس مدل كيفيت بنياد اروپايي (EFQM) می‌باشد پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان غربی می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه 70 نفر می‌باشد. جهت پایایی پرسش‌نامه از روش برآورد ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. مقدار بدست آمده 89/0 بود. جهت آزمون سؤالات تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t و تحلیل واریانس یک راهه) استفاده شده است بدین صورت که در سؤالات 1 تا 6 از آزمونt  و سؤالات 7 و 8 تحقیق از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است. ‌نتایج پژوهش حاکی از آن است که امتیاز شاخص‌های برنامه‌ریزی، مدیریت و بهبود منابع انسانی در سطح پایین بوده است. شناسایی، توسعه و حفظ دانش و شایستگی کارکنان در حد متوسط انجام می‌شود. مشارکت کارکنان در مسائل سازمان در حد متوسط ارزیابی شده است. نحوه ارتباط و گفتمان متقابل بین کارکنان و سازمان در سطح پایین ارزیابی شده است. میزان تقدیر و تشویق سازمان از کارکنان در حد بالایی مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به نتایج به‌دست آمده از این پژوهش، مدیران سازمان باید نسبت به شاخص‌های برنامه‌ریزی، مدیریت و بهبود منابع انسانی و نحوه ارتباط متقابل بین سازمان و کارکنان، توجه بیشتری را مبذول دارند.    


واژگان کلیدی


حوزه منابع انسانی و مدل کیفیت بنیاد اروپایی.

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


اميران، حيدر (1383). راهنماي گام به گام سرآمدي سازماني بر اساس مدل‌هايEFQM /INQA. تهران: نشر مؤلف.

الواني، سيد مهدي، و رياحي، بهروز (1382). آموزه‌هايي براي استقرار مديريت كيفيت جامع در بخش عمومي. تهران: انتشارات مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران.

ای، نوا، دیوید (1384). توسعه کارکنان. ترجمه دکتر ناصر پورصادق و سعید علی میرزایی، تهران: انتشارات سارگل.

خلاصه مقالات اولين كنفرانس توسعه منابع انساني (1382)، تهران، ص الف.

داونپورت و پروساک (1379). مديريت دانش. ترجمه حلم سرشت، تهران: انتشارات ساپکو.

رازاني، عبدالمحمد (1381). آشنايي با مدل EFQM. تهران:‌ انتشارات مام.

‌شيمون ال. دولان. و رندان اس. شولر (1384). مديريت امور كاركنان و منابع انساني. ترجمه دكتر محمد صائبي و دكتر محمدعلي طوسي، تهران: انتشارات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي.

شرمرهورن، جان آر. و هانت، جیمزجی (1378).‌ مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، بابایی و سبحان الهی، تهران: ‌انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

عباس زادگان، سيد محمد (1376). مباني اساسي در سازماندهي و رهبري. تهران: ‌شركت سهامي انتشار.

گراهام، اچ. پي. (1377). مديريت منابع انساني. ترجمه دكتر سيد محمد عباس زادگان، تهران: انتشارات سوره.

نجمي، منوچهر (1382). مدل سرآمديEFQM از ايده تا عمل. تهران: انتشارات روناس.

نجمي، منوچهر و همکاران (1382). استراتژی توسعه صنعتی کشور. تهران: انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.

هرسي، پال.؛ کنت، بلانچارد و جانسون، ديويي اي. (1383). مديريت رفتار سازماني. ترجمه قاسم كبيري، تهران: ‌انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي.

وتن ديويد اي‌. و كيم اي.، كمرون (1381). مهارت‌هاي كسب قدرت و اعمال نفوذ. ترجمه محمدعلي بابايي زكليكي، تهران: انتشارات ‌مؤسسه تحقيقات و آموزش مديريت.

وتن، دیوید ای. و کیم اس. کمرون (1381). توانمندسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدی، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

McCarthy,G. & Greatbanks, R. (2006). Impact of EFQM Excellence Model on leadership German and UK organizations. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 23, No. 9, pp. 1068-1091.

Saizarbitoria, H. & Casadesu, M. (2006). A Delphi study on motivation for ISO 9000 and EFQM. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 23, No. 7, pp. 807-827.

Jose, J. (2006). An EFQM model self-assessment exercise at a Spanish university, Journal of Educational Administration, Vol. 44, No. 2, pp. 170-188.

Ernest, Osseo-Asare Jr, A. & Longbottom, D. (2002). The need for education and training in the use of the EFQM model for quality management in UK higher education institutions. Quality Assurance in Education, Vol. 10, No. 1, pp. 26-36.

-Baldwin, L. (2000). Total Quality in Higher Education: The Implications of Internal and External Perceptions. (Dissertations Abstract Ph.D). New Mexico State University, p.102. AAT 3053637.

-Deter, J. R.; Gschro, R. & Gudeck, R. (2003). The Measurement of Quality Management Culture in School: Development and Validation of the SQMC. Journal of Operations Management, Colombia.

-Abdulmalek, K. K. (2000). TGM In Malaysian Higher Education Institutions. UK: Sheffieold Hallam University Press.

-Coat, E. (1993). An Analaysis of Oregon state University’s Total Quality Management Pilot Program. New Direction for Higher Education, No. 83


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.