palette
ساخت و هنجاريابي آزمون پيشرفت تحصيلي (MAT) دانش‌آموزان سال اول دبيرستان
حسن پاشاشریفی, حامد نوری

چکیده

هدف پژوهش حاضر  بررسي توصيفي است و منظور ساخت و هنجاريابي آزمون پيشرفت تحصيلي درس رياضي دانش‌آموزان سال اول دبيرستان انجام شده است. گروه نمونه به تعداد هزار نفر (500 دختر و 500 پسر) دانش‌آموزان سال اول دبيرستان  شهرستان سنندج است. گروه نمونه به شيوه تصادفي انتخاب شده و از نظر متغيرهاي جنسيت و منطقه و  محل تحصيل همتا گرديدند. ابزار مورد استفاده آزمون محقق ساخته چهار  خرده آزمون تحت عنوان آزمون پيشرفت تحصيلي درس رياضي هر كدام 100 سئوال جمعاً با 400 سئوال و با  محتواي چهار خرده آزمون  A ,B ,C ,D با اعتبار 96/0 و 98/0 و 90/0 و 92/0 مي­باشد. آزمون از روايي محتوايي با استفاده از نظر متخصصين و اعتبار ميانگين خرده آزمون­ها با استفاده از فرمول 20 كودر- ريچاردسون حدود 92/0 مي­باشد. سئوال­هاي آزمون­هاي مزبور با حدود 250 الي 300 نفر پيش از اجرا  براي هر خرده آزمون اجرا شده و به روش كلي kelly گروه‌هاي قوي و ضعيف به صورت 27% گروه بالا و 27% گروه پايين  ضريب دشواري و ضريب تميز سئوال­ها تعين گرديده شد و سئوال­هاي نامناسب حذف و سؤال­هاي مناسب جايگزين گرديد. يافته‌ها نشان داد عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان دختر بهتر از  پسران است و همچنين سئوالات آزمون­ها با رعايت هدف­هاي رفتاري و طبقه‌بندي شناختي بلوم سازگار بوده و 22% درصد از سئوالها در سطح آسان با ضريب دشواري P=0/70 و50 درصد سئوالها در سطح متوسط با ضريب دشواري P=0/50 و 18%  درصد سئوالها در سطح دشوار با ضريب دشواري p=0/30 تهيه شده و 10% درصد بقيه در سطح آسان – متوسط تهيه شدند. هنجاريابي(نرم) بر طبق رتبه درصدي با استفاده از نمرات Z و CEEB و AGCT  تهيه گرديد. اين آزمون به عنوان آزمون پيشرفت تحصيلي براي دانش‌آموزان از لحاظ اصول روان‌سنجي و سنجش اندازه‌گيري براي ارزشيابي دانش‌آموزان مناسب مي‌باشد و مي‌تواند مورد استفاده دبيران متوسطه و دانش‌آموزان بعنوان ارزشيابي تشخيصي تكويني و تراكمي مورد استفاده قرار گيرد.

واژگان کلیدی
آزمون پيشرفت تحصيلي، درس رياضي، هنجاريابي(نرم)،

منابع و مآخذ مقاله

اردبيلي، يوسف (1346). اصول علمي تهيه، ‌اجرا و استاندارد كردن تست. تهران: مؤسسه تحقيقات تربيتي دانشسراي عالي تهران.

بابليان، اسماعيل؛ جليلي، ‌ميرزا؛ شهرياري، رضا؛ و مدقالچي، عليرضا (1382). رياضيات سال اول نظام جديد. تهران: دفتر برنامه‌ريزي كتب درسي.

آناستازي (1379). روان‌آزمايي. ترجمه محمد تقي براهني. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.

بست‌، جان (1367). روش‌هاي تحقيق در علوم تربيتي. ترجمه حسن پاشا شريفي، و نرگس طالقاني‌، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

بهرامي‌، هادي‌ (1372). كاربرد و تشخيص آزمون‌هاي فرافكني شخصيت. تهران: انتشارات دانا.

بهفرشاد‌، محمد (1359). روان سنجي. تحول در امتحانات، شماره 17، مردادماه.

پوركاظمي (1368). رياضيات عمومي. تهران: نشر ني، جلد اول.

گنجي، حمزه (1371). تفاوت‌هاي فردي كودكان. تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.

دلاور‌، علي (1370). روش‌هاي آماري در روان‌شناسي و علوم تربيتي. تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.

رمضاني‌، خسرو و غفاري، ابوالفضل (1373). هنجاريابي مقياس عزت‌نفس. پايان‌نامه كارشناسي ارشد روانشناسي، دانشگاه علامه طباطبائي.

سيف، علي اكبر (1371). اندازه‌گيري و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي. تهران: انتشارات آگاه.

شريفي‌، حسن پاشا (1381). اصول روان‌سنجي و روان‌آزمايي. تهران: انتشارات رشد.

هومن‌، حيدرعلي (1378). اندازه‌گيري رواني و تربيتي و فن تهيه تست. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

هومن‌، حيدرعلي (1378). روان‌سنجي كاربردي. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

هومن‌، حيدرعلي (1372). استنباط آماري. تهران: نشر ديبا.

مگنوسون (1370). مباني نظري آزمون‌هاي رواني. ترجمه محمد تقي براهني، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

نادري‌، عزت‌ا... و سيف‌نراقي، مريم (1370). سنجش و اندازه‌گيري و بنيادهاي تحليلي ابزارهاي آن درعلوم تربيتي و روانشناسي. تهران: انتشارات معين.

Alken, L.R. (1964). Psychological testing and assessment.

Rath, L. Pre- Algebra: A problem – solving approach. Charlese Merrill Publications.

Douglas, B. & Richard, K. Mathematics 1 and 2. Charles Merrill Publications.

Thorndike, R.L. & Hagen, E. (1977). Measurement and evaluation in psychology and education. New York: John Wiley.

Educational measurement. Thorndike.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.