الگویی برای افزایش بهره‌وری پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

اکبر فرجی ارمکی, حمیدرضا آراسته, مقصود فراستخواه

چکیده


هدف پژوهش حاضر ارائه  الگویی برای افزایش بهره­وری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی است. جهت ارائه مدل بهره­وری پژوهشی با بهره­گیری از نظریه مبنایی (GT) با هفت گروه از اطلاع­رسانان کلیدی با استفاده از روش مصاحبه عمیق گفتگو گردید و سپس با طی فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به الگوی بهره­وری پژوهش دست یافت. در الگوی بدست آمده موجبات علی، سطوح مداخله و عوامل، پیامدها و نتایج و هم­چنین عوامل زمینه­ای مورد بحث قرار گرفته است. سپس در بخش مطالعات کمی و میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه براساس مدل نظریه مبنایی حاصل از مصاحبه­ها ساخته شد. محتوای پرسشنامه دربرگیرنده مولفه­هایی شامل عوامل بهره­وری پژوهشی اعضای هیات علمی، تسهیل­گران، پیامدها و زمینه­های بروز بهره­وری پژوهشی است. که در بخش عوامل، در دو قالب درونی و بیرونی 75 عامل، در بخش تسهیل­گران بهره­وری پژوهش 10 مولفه، در بخش نتایج 11 مولفه و نهایتا در بخش عوامل زمینه­ای 6 مولفه لحاظ شد. موجبات علی (درونی و برونی) بهره­­­­­وری پژوهشی در این مقاله یک مدل نهایی معادلات ساختاری از بهره­وری پژوهشی اعضای هیات علمی ارائه می­شود.


واژگان کلیدی


هیات علمی، بهره‌وری پژوهشی

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


ابطحی، حسین و کاظمی، بابک (1379). بهره‌وری. تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

بازرگان، عباس (1387). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.

بیرن بائوم، رابرت (1382). دانشگاه‌ها چگونه کار می‌کنند؟. ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی.

پاریاد، رحمان و همکاران (1383). بررسی موانع ساختاری پژوهش در بین اعضای هیأت علمی گروه‌های آموزشی علوم انسانی دانشگاه‌های اصفهان و منطقه غرب کشور. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.

بک هارد، ریچارد و وندی پریتچارد (1382). مدیریت تحول و بهره‌وری. ترجمه مهدي ایران نژاد پاریزی، تهران: مدیران.

پایا، علی (1384). دانشگاه، تفکر علمی، نوآوری و حیطۀ عمومی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

توفیقی، جعفر و فراستخواه، مقصود (1381). لوازم ساختاری توسعه علمی کشور. فصلنامۀ پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شمارۀ 25.

توفیقی، جعفر و مقصود فراستخواه (1381)، مبانی توسعه علمی در محیط جهانی و موانع تاریخی آن در ایران. مجموعه مقالات چهل و هفتمین نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور.

حمیدی زاده، محمدرضا (1383). بهره‌وری در آموزش عالی. دائره المعارف آموزش عالی. بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.

چلبی، مسعود و معمار، ثریا (1384). بررسی عرضی- ملی عوامل کلان مؤثر بر توسعه علمی. فصلنامه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی، شماره‌های 37 و 38.

ذاکرصالحی، غلامرضا (1383). دانشگاه‌های آینده: بررسی ابعاد تحول در آموزش عالی. مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.

رابینز، استیفن پی. (1378). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

رابینز، استیفن پی. و دیوید ای. دسنزو (1379). مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی و همکاران، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

راولی، دانیل جیمز و همکاران (1382). تغییر راهبردی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی. ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین.

رفیع پور، فرامرز (1383). موانع رشد علمی ایران و راه‌حل‌های آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.

رمزدن، پاول (1380). یادگیری رهبری در آموزش عالی. ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه علوم پایه دامغان.

رمضانی، رضا (1381). مشکلات کنونی دانشگاه‌ها و نظام توسعه علمی کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 25.

سانیال، بیکاس سی. (1379). نوآوری در مدیریت دانشگاهی. ترجمه ویدا میری و عبدالرحیم نوه ابراهیم، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.

عبداللهی، حسین (1387). طراحی مدلی برای سنجش بهره‌وری آموزشی اعضای هیات علمی دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه تهران. رساله دکتری دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران.

علی بیگی، امیرحسین (1386). تحلیل بهره‌وری پژوهشی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه رازی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شمارۀ 46.

فراستخواه، مقصود (1388). ارزیابی کیفیت آموزش عالی ایران: کاربردی از نظریه مبنایی. تهران: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.

فراستخواه، مقصود و كيواني، جعفر (1382). قطب‌هاي علمي: فلسفه، الگوها و كاركردها. همايش قطب‌هاي علمي كشور. تهران توسعه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي.

فرودر، جیمز (1383). بهره‌وری هیات علمی. ترجمه حمیدرضا آراسته، دائره‌المعارف آموزش عالی، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

قانعی‌راد، محمدامین (1385). تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

قدیریان، عباسعلی و اصیلی، غلامرضا (1384). رسالت دولت، دانشگاه و صنعت در توسعه ملی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، شماره‌های 37 و 38.

کنگرانی، مهدی (1385). چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه چهارم توسعه. تهران: انتشارات جمال الحق.

ویلیامز، مک. جی. (1373). دگرگونی در برنامه‌های آموزشی و درسی رشته‌های مهندسی. ترجمه مرتضی خلخالی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 5.

هال، ریچارد اچ. (1381). سازمان. ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش-های فرهنگی.

یمنی دوزی سرخابی، محمد (1380). برنامه‌ریزی توسعه در دانشگاه‌ها. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

Bramwell, A. & Wolf, D.A. (2008). Universities and regional economic development: The entrepreneurial university of waterloo available at: www.sciencedirect.com

Cameron A. & Quinn A. (2000). Diagnosing and changing organizational Culture. New Jersey: Upper Saddle River.

Carayol, M. & Matt, M. (2006). Individual and collective determents of academic scientists-productivity. Information Economics and Policy, vol.18, pp. 55-72

Daigle, R. J & Arnold, V. (2000.) An analysis of the research productivity of AIS faculty. International. Journal of Accounting Information Systems, Vol. 1.

Hansen, J.A. & Lehman, M. (2006). Agent of change: Universities as development hubs. Journal of Cleaner Production, Vol. 1, pp. 820-329.

Kotrlik, J.; Bartlett, j.; Higgings, C.; & Williams, H. (2002). Factors associated with research productivity of agricultural education faculty. 28th Annual National Agricultural Education Research Conference, December, pp. 195-206.

Mowery, D.C. (2001). The changing role of universities in the 21st century USA R & D system. 26th Annual AAAs Colloquium on Science and Technology Policy. Washington, DC.

Wichian, S.N.; Wongwanich, S. & Bowarnkitiwong, S. (2009). Factors affecting research productivity of faculty members in government universities.

William, A. (2002). Factors associated with research productivity of agricultural education faculty. Journal of Agricultural Education, 43 (3).


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.