palette
بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران
لیلا شهرابی فراهانی, کیومرث فرحبخش

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش هیجانی دانش­آموزان دختر منطقه 15 تهران است. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه مورد پژوهش عبارت است از کلیه دانش­آموزان دختر منطقه 15 شهر تهران که در سال تحصیلی 91-90 در پایه سوم راهنمایی مشغول به تحصیل بوده­اند. نمونه شامل 100 دانش­آموز می­باشد که به روش نمونه­گیری خوشه­ای، انتخاب شدند. به­منظور گردآوری اطلاعات از پرسش­نامه هوش معنوی ناصری (1386) و پرسش­نامه هوش هیجانی سیبریا شرینک استفاده شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. برای تحلیل آماری داده­های پژوهش از روش­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ...) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. نتایج تحلیل داده­های پژوهش به شرح زیر است: بین هوش معنوی و هوش هیجانی دانش­آموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه خودآگاهی هوش هیجانی دانش­آموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه خودکنترلی هوش هیجانی دانش­آموزان دختر رابطه معناداری وجود ندارد. بین هوش معنوی و مولفه همدلی هوش هیجانی دانش­آموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه خودانگیزی هوش هیجانی دانش­آموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. بین هوش معنوی و مولفه مهارت­های ارتباطی هوش هیجانی دانش­آموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد. 

واژگان کلیدی
: هوش معنوی، هوش هیجانی، مولفه‌های هوش هیجانی

منابع و مآخذ مقاله

اسماعیلی، معصومه (1383). بررسی تاثیر آموزش مولفه‌های هوش هیجانی (آگاهی‌های درون فردی، آگاهی‌های بین فردی، مهارت‌های مقابله‌ای و ...) بر افزایش سلامت روان. رساله دکترای تخصصی (Ph.D.) در رشته مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی.

حسینی واجاری، ک. (1382). بررسی رابطه بین مقابله مذهبی و خوشبختی معنوی با سلامت روان زنان و مردان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

سانتراک، جان. (2003). زمینه روان‌شناسی. ترجمه مهرداد فیروزبخت (1383). تهران: نشر رسا، جلد دوم.

سهرابی، فرامرز. (1387). مبانی هوش معنوی. فصلنامه سلامت روان، شماره 1، صص 14-18.

صید، سعیده. (1388). بررسی رابطه بین مولفه‌های هوش هیجانی مادران با مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش دبستانی منطقه یک شهرستان کرج. پایان‌نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

ضیغمی، لعیا. (1389). رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی در کارکنان سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

محمدتبار، سمیه. (1390). بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت هفت الماس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

منصوری، بهزاد. (1380). هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیبریاشرینک برای دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‌های دولتی مستقر در تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

ناصری، اسماعیل. (1386). بررسی مفهوم و مولفه‌های هوش معنوی و ساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال تحصیلی 1387-1386. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

Amram, J. (2005). Intelligence beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligence to effective business leadership instance of transpersonal psychology.

Amram, J. (2007). The seven Dimension of spiritual intelligence: An ecumenical, grounded theory. San Francisco: Institute of transpersonal psychology, American Psychological Association.

Amram, J. (2009). The contribution of emotional and spiritual intelligence to effective business leadership. Doctoral Dissertation in clinical psychology, Institute of Transpersonal psychology, California, Palo Alto.

Bar-on R. (2006). The Baron model of emotional-intelligence (ESI). Psicothema, 18, p. 1325.

Bastian,V. A., Burns, N. B., Nettelbeck, T. (2005). Emotional intelligence predicts life skills, but not as well as personality and cognitive abilities. Personality and Individual Differences, 39, pp. 1135-1145

Brakett, M. A., Mayer, J. D. & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and it relation to every day behavior. Personality and Individual Differences, 36, pp. 1387-1420.

Caras, C. (2003). Religiosity, spirituality and subjective well-being. Honours candidate certificate, School of psychology, Deakin University.

Chiang, C. (2006). The research of the relationship of personality traits upon emotional intelligence and job satisfaction of the university administration staff for universities of central Taiwan. Madiss, Department of MBA, Taiwan.

Darrik, J & Farrington, D. P. (2004). empathy and offending. Journal of Aggressional Violent Behavior, 95, pp. 441-476.

Derksen, I. Kramer, I. & katzko, M. (2002). Does a self –report measure for emotional intelligence assess something different than general intelligence. Personality and Individual Differences, 32, pp. 37-48.

Eisenberg, N., Gershoff, E. T., Eabes, R. A., Shepavd, S. A. & Murphy, B. C. (2001). Mother emotional expressivity and children behavior problems and social competence mediation children, regulation.

Emmons, R. A. (1999). The psychology of ultimate concern: Motivation and spirituality in personality. New York: The Guilford Press.

Emmons, R. (2000). Are spirituality intelligence Motivation, cognition and the psychology of ultimate concern? The international Journal for Psychology of Religion, 10(1), pp. 3-26.

Gardner, H. (1999). Frames of mind: The theory of multiple intelligence. New York, USA: Basic Books.

Golman. D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.

Golman, D. (2003). Destructive emotions & how we can overcome them. The Bantam Publishing Groups.

Hooven, C. & Gottman, J. (1994). The family as a meta emotion cultures. Journal of Cognition and Emotion, Spring.

Jasbinder, S. (2006). Get your groove back how spiritual intelligence can give you the work and life you reality want foreword by Kvine Robert. Reed Business.

Jucgeniewicz. J. A. (2008). The Influence of social intelligence effective music teaching. As cited in www.proquest.com.

Krishnakumar, S. & Neck, P. C. (2002). The what, why and how of spirituality in the workplace. Journal of Managerial Psychology, 17(4), pp. 154-164.

Lopes, P. N, Salovey, P. & Straus, R. (2003). Emotional intelligence: Personality and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences. 35, pp. 641-658.

Macintyre, B. (2003). Improving the quality of Health. Retrieved from internet: www. Nap.edu.com.

Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Emotional development & emotional intelligence: Implications for educators. New York: Basic Books.

Prestley, J. (2004). Spiritual education: Cultural, religious and social differences: New perspective for the 21 century. Brighton and Portland: OR Rogers, pp. 184-194.

Qualter, P., Phelps, G., & Gardnerk, G. (2006). Beliefin the paranormal coping and emotional intelligence. Personality and individual Differences, 41, pp. 1089-1750.

Salyer, S. D. (2007). An investigation of relationships among work values, personality traits and job satisfaction. Ph.D. Thesis, University of Tennessee, USA.

Sattoff, K. I. (2009). Adapting to supervisor styles: The moderating role of employee emotional intelligence on organizational citizenship behavior. Ph.D. Thesis, College University of Nebraska at Omaha.

Selman, V. S., Jerry, S., & Ruth, C. S. E. (2005). Spiritual intelligence quotient. The International College Teaching Methods & Styles Journal, 1(3), pp. 23-30.

Wiggleworth, C. (2007). Spiritual intelligence and why it matters. Retrieved from internet: www.consciouspursuits.com.

Wolman, R, N. (2001). Thinking with your soul: Spiritual intelligence and why is matter. New York: Harmony Book.

Zohar, D. & Marshal, I. (2000). Spiritual intelligence: The ultimate intelligence. New York, USA: Blooms Bury.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.