ارزیابی اثربخشی طرح اعتبار ويژه پژوهشی دانشگاهي و ارائه راهکارهای اصلاحی

محمد قهرمانی, محمود ابوالقاسمی, محبوبه عارفی, محمد آتشک

چکیده


هدف پژوهش توصيفي حاضر كه به شيوه پيمايشي به اجرا درآمده است، بررسي اثربخشی اجرای طرح اعطاي اعتبار ويژه پژوهشی به اعضاي هيات علمي دانشگاه­ها و ارائه راهکارهای اصلاحی است كه بدين منظور پرسشنامه محقق ساخته­اي طراحي و پس از تاييد روايي آن توسط متخصصين در ميان 234 نفر از اعضاي هيات علمي دانشكده­هاي مختلف دانشگاه شهيد بهشتي توزيع گرديد. نتايج تجزيه و تحليل داده­ها حاكي از آن است كه اعطاي طرح اعتبار ويژه پژوهشی طي سال­هاي 87-1384 روند رو به رشدي داشته است و بيشترين و كمترين ميزان برخورداري از اعتبار ويژه پژوهشی به ترتیب در علوم پايه (56 درصد) و هنر (3 درصد) بوده است. هم­چنين يافته­ها حاكي از آن است كه در مجموع 75.4 درصد از اهداف مصوب طرح، تحقق يافته است و شايسته است براي اثربخشي بيشتر طرح اصلاحاتي در فرايندهاي انجام، قوانين و مقررات مالي و شيوه ارزيابي و امتيازدهي فعاليت­هاي پژوهشي صورت گيرد.


واژگان کلیدی


اعتبار ويژه پژوهشی، مدیریت منابع مالی پژوهش، اعتبار ویژه پژوهشی در دانشگاه شهيد بهشتي

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


هارولد. ر. (1376). دائره‌المعارف آموزش عالي. ترجمه هادی شيرازي بهشتي، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي.

نصر، احمدرضا؛ علامت‌ساز، محمدحسين و فكري، جهانگير (1383). بررسي تحليلي آئين‌نامه مديريت گروه‌هاي آموزشي دانشگاه و عوامل موثر بر عملكرد مديران آن. مجله دانشكده علوم اداري و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 16 (1)، صص37-65.

فرمهيني فراهاني، محسن (1372). رابطه تخصص اعضاي هيئت علمي با موضوع مورد تدريس آن‌ها در دانشكده‌هاي علوم تربيتي و علوم پايه. پايان‌نامه كارشناسي ‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبائي.

عزتي، ميترا (1388). ارائه الگوي تاثير تغيير سازوكارهاي تخصيص منابع مالي بر عملكرد آموزشي گروه‌هاي آموزشي دانشگاهي: موردپژوهي دانشگاه تهران. پايان‌نامه دكتري، دانشگاه تهران.

Buttel, F.H.; Martin Kenney, J.K.Jr.; & Douglas, S. (1986). Industry-university relationships and the land-grant system. Agricultura Administration, 23, pp. 47-181.

Friedman, M. & Friedman, R. (1990). Free to choose: A personal statement. London: Pan.

Liefner, I. (2003). Funding, resource allocation and performance in higher education system. Higher Education, 46, pp. 469-489.

Nobel, J.; Arthur, C. & Bertha, L. (1992). Faculty productivity and costs: A multivariate analysis. Evaluation Review, 16(3), p. 288.

Phillimor, F. (1986). Commercializing higher education in the UK: The state, industry and peer review. Ph.D. Thesis, University of Cambridge.

Spathis, C. & Ananiadis, J. (2004). The accountability system and resource allocation reform in a public university. The International Journal of Educational Management, 18 (3), pp. 192- 224.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.