palette
ارزیابی اثربخشی طرح اعتبار ويژه پژوهشی دانشگاهي و ارائه راهکارهای اصلاحی

چکیده

هدف پژوهش توصيفي حاضر كه به شيوه پيمايشي به اجرا درآمده است، بررسي اثربخشی اجرای طرح اعطاي اعتبار ويژه پژوهشی به اعضاي هيات علمي دانشگاه­ها و ارائه راهکارهای اصلاحی است كه بدين منظور پرسشنامه محقق ساخته­اي طراحي و پس از تاييد روايي آن توسط متخصصين در ميان 234 نفر از اعضاي هيات علمي دانشكده­هاي مختلف دانشگاه شهيد بهشتي توزيع گرديد. نتايج تجزيه و تحليل داده­ها حاكي از آن است كه اعطاي طرح اعتبار ويژه پژوهشی طي سال­هاي 87-1384 روند رو به رشدي داشته است و بيشترين و كمترين ميزان برخورداري از اعتبار ويژه پژوهشی به ترتیب در علوم پايه (56 درصد) و هنر (3 درصد) بوده است. هم­چنين يافته­ها حاكي از آن است كه در مجموع 75.4 درصد از اهداف مصوب طرح، تحقق يافته است و شايسته است براي اثربخشي بيشتر طرح اصلاحاتي در فرايندهاي انجام، قوانين و مقررات مالي و شيوه ارزيابي و امتيازدهي فعاليت­هاي پژوهشي صورت گيرد.

واژگان کلیدی
اعتبار ويژه پژوهشی، مدیریت منابع مالی پژوهش، اعتبار ویژه پژوهشی در دانشگاه شهيد بهشتي

منابع و مآخذ مقاله

هارولد. ر. (1376). دائره‌المعارف آموزش عالي. ترجمه هادی شيرازي بهشتي، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي.

نصر، احمدرضا؛ علامت‌ساز، محمدحسين و فكري، جهانگير (1383). بررسي تحليلي آئين‌نامه مديريت گروه‌هاي آموزشي دانشگاه و عوامل موثر بر عملكرد مديران آن. مجله دانشكده علوم اداري و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 16 (1)، صص37-65.

فرمهيني فراهاني، محسن (1372). رابطه تخصص اعضاي هيئت علمي با موضوع مورد تدريس آن‌ها در دانشكده‌هاي علوم تربيتي و علوم پايه. پايان‌نامه كارشناسي ‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبائي.

عزتي، ميترا (1388). ارائه الگوي تاثير تغيير سازوكارهاي تخصيص منابع مالي بر عملكرد آموزشي گروه‌هاي آموزشي دانشگاهي: موردپژوهي دانشگاه تهران. پايان‌نامه دكتري، دانشگاه تهران.

Buttel, F.H.; Martin Kenney, J.K.Jr.; & Douglas, S. (1986). Industry-university relationships and the land-grant system. Agricultura Administration, 23, pp. 47-181.

Friedman, M. & Friedman, R. (1990). Free to choose: A personal statement. London: Pan.

Liefner, I. (2003). Funding, resource allocation and performance in higher education system. Higher Education, 46, pp. 469-489.

Nobel, J.; Arthur, C. & Bertha, L. (1992). Faculty productivity and costs: A multivariate analysis. Evaluation Review, 16(3), p. 288.

Phillimor, F. (1986). Commercializing higher education in the UK: The state, industry and peer review. Ph.D. Thesis, University of Cambridge.

Spathis, C. & Ananiadis, J. (2004). The accountability system and resource allocation reform in a public university. The International Journal of Educational Management, 18 (3), pp. 192- 224.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.