palette
بررسی تاثیرپذیری یادگیری سازمانی از رضایت شغلی براساس متغیرهای شغلی و سازمانی بررسی موردی: کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان
حمید ملکی, محمد فقیهی, مرضیه حامدی

چکیده

سازمان­ها در تلاش برای افزایش سطح یادگیری سازمانی کارکنان، پیوسته به­دنبال راهکارهایی هستند تا ضمن ارتقاء بهره­وری آموزشی و سازمانی، از تاثیرات عوامل مخرب بر نیروی انسانی خود جلوگیری کنند. هم اکنون فرضیه اصلی این است که رضایت شغلی چگونه می­تواند یادگیری سازمانی را تحت­تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر درصدد است توسط دو تحلیل ANOVA و SEM علاوه بر بررسی تاثیر رضایت شغلی بر یادگیری سازمانی، هرکدام از عناصر مربوطه را به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار دهد. نتایج حاکی است رضایت شغلی به میزان 0.96 واحد بر یادگیری سازمانی موثر است. علاوه بر این در فرضیات فرعی سرپرست با  0.74 واحد بیشترین عامل تاثیرگذار بر رضایت شغلی، همکاران با 0.32 واحد کمترین تعامل تاثیرگذار بر رضایت شغلی، ساختار سازمانی با 0.86 واحد مهم­ترین عامل اثرگذار بر یادگیری سازمانی و سنجش عملکرد با مقدار 0.55 واحد کمترین عامل اثرگذار بر یادگیری سازمانی شناخته شدند. در همین راستا نتیجه­گیری شد، کارکنانی که از شرایط شغلی خود احساس نارضایتی می­کنند به احتمال زیاد از یادگیری سازمانی مناسبی برخوردار نبوده و بهره­وری بالایی را ازخود نشان نمی­دهند.

واژگان کلیدی
رضایت شغلی، یادگیری سازمانی، مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)

منابع و مآخذ مقاله

آذر، عادل (1381). تحلیل مسیر (Path Analysis) و علت‌یابی در علم مدیریت، مجله مجتمع آموزش عالی قم، (15)4، 96-59.

شارع پور، محمود (1380). مدل‌سازی معادله ساختاری (SEM) آشنایی با کاربردهای برنامه لیزرل (Lisrel) در تحقیقات علوم اجتماعی، فصلنامه علوم اجتماعی، 14-13،231- 205.

مومنی، منصور و قیومی، علی فعال (1386). تحلیل‌های آماری با استفاده از Spss، انتشارات کتاب نو، چاپ اول

یعقوبی، مریم (1386). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، انتشارات هنرهای زیبا.

Adriaenssens, l., prins, p. D., vloeberghs, d. (2006). Work experience, work stress and hrm at the university, management revue, 17 (3), 344-363.

Abdollahi, a. Katuli, s. A. Ma’atoofi, a. R. (2011). Learning organization, an inevitable necessity in organizations in the age of knowledge-orientation: evidence from universities of iran, european journal of scientific research, 57(2), 212-222.

Brown, d., sargeant, m. A. (2007). Job satisfaction, organizational commitment, and religious commitment of full-time university employees, journal of research on christian education, 16, 211-241.

Egbule, p. A. (2003). Factors related to job satisfaction of academic staff in nigerian universities, journal of further and higher education, 27 (2), 157-166

Herzberg, f., mausner, b. & b. Snyderman (1959) “the motivation to work (2nd ed.).” New york: john wiley & sons.

Khalifa, m. H. E., truong, q. (2010). The relationship between employeeperceptions of equity and job satisfaction in the egyptian private universities, eurasian journal of business and economics, 3 (5), 135-150.

Lyie, e. R. (2012) learning organisation [al] learning, international journal of business and social science, 3(6),217-221..

Malik, n. I. (2011). Level of job satisfaction among university and college men and women teachers, interdisciplinary journal of contemporary research in business, 3 (3), 750 – 758.

Malik, i. M., u, a. (2011). Role overload, job satisfaction and their effect on layoff survivor s job retention and productivity, interdisciplinary journal of contemporary research in business, 2(11), 427 - 440.

Marquardt, m., 2002. “building the learning organization”, davies-black publication.

Marquardt, m., 1996. “building the learning organization: a systems approach quantum improvement global success”, mcgraw-hill, new york, ny.

Srihawong, j. Srisa-ard, b. (2012), development of the learning organization model:a case of sisaket rajabhat university, european journal of social sciences, 27(2), 233-241.

Mallaiah. T. Y. (2008). Performance management and job satisfaction of university library professionais in karnataka: a study, 28 (9), 39-44.

Wilson, m. Zhang, h. (2010). Job satisfaction in a chinese university foreign languages school: an exploratory case study, international studies in educational administration (isea), 38(3), 99 – 114..


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.