بازسازی معنایی توقف مدارس غیر دولتی: یک تحلیل زمینه‌ای

عباس معدن دار آرانی

چکیده


پژوهش حاضر به­بررسی عوامل موثر بر توقف فعالیت­های مدارس غیردولتی و ارائه راهکار برای آن پرداخته است. یافته­های کیفی از طریق مصاحبه هدفمند با سه گروه موسسان فعال، موسسان غیرفعال و کارشناسان دفاتر مدارس غیردولتی در 4 منطقه جغرافیائی کشور جمع­آوری گردید. تحلیل نتایج مصاحبه باعث تهیه یک مدل معنائی برای ارائه توضیحی بر علل توقف مدارس غیردولتی شده است. براساس مدل و در بدو امر، شرائط علی، زمینه­ای و مداخله­گر با تاثیر و تاثر متقابل باعث بروز پدیده مدارس رقیب شده­اند. برای مقابله با این شرائط، مصاحبه­شوندگان به سه استراتژی متفاوت پذیرش، مقاومت و  تسلیم اشاره کردند. در مرحله پایانی نشان داده شد که هریک از این استراتژی­ها زمینه­ساز بروز پیامدهای گوناگون مي­شوند. یافته­های پژوهش باعث بازسازی معنایی توقف مدارس غیردولتی از طریق ارائه یک هسته اصلی به­نام "بی­ثباتی نسبی" شده است.


واژگان کلیدی


مدارس غیردولتی، بازسازی معنائی، تحلیل زمینه‌ای

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


پویان، یدالله. 1376. بررسی و تحلیل مطالعات انجام شده در زمینه مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش مدارس غیرانتفاعی و نمونه مردمی. تهران: وزارت آموزش وپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، گروه پژوهشی راهنمائی، مشاوره و روانشناسی تربیتی

پیامی خانقاه، عبدالله. 1383. مطالعه کارایی درونی مدارس راهنمایی تحصیلی غیرانتفاعی و مقایسه آن با مدارس دولتی در شهر اردبیل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. اردبیل: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

ثابتی، زهرا. 1386. مقایسه وضعیت آموزشی و مدیریتی مدارس دولتی و غیرانتفاعی استان قم در سال تحصیلی ( 1386- 1385). قم: سازمان آموزش و پرورش قم

جعفری، پریوش. 1389. مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش. تهران: سازمان خصوصی-سازی، مدیریت مطالعات و برنامه‌ریزی

جوادی، مریم. 1385. بررسی رفتار مصرفی خانوارهای ایرانی به منظور تامین مالی آموزش فرزندان خود طی سال های 83- 1370. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، گروه اقتصاد آموزش و پرورش

دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیر دولتی، 1388. گزارش عملکرد مدارس و مراکز غیر دولتی در سال تحصیلی 88- 87. تهران: وزارت آموزش و پرورش

دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیردولتی، 1390. گزارش عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی در سال تحصیلی 90- 89. تهران: وزارت آموزش و پرورش

گل‌پرور، محسن. 1383. بررسی نگرش افراد جامعه نسبت به مدارس غیرانتفاعی در شهر اصفهان. اصفهان: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، شورای تحقیقات

محمدپور، احمد. 1390. روش تحقيق كيفي. جلد 2، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان

محمدی نائینی، مژگان. 1386. ارزشیابی عملکرد مدارس غیرانتفاعی استان مرکزی در سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سال 85- 1384. اراک: سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی، شورای تحقیقات

مسعودی فر، احمد رضا. 1379. نگرش کارکنان اداری، مدیران و معلمان شهر مشهد نسبت به مدارس غیر انتفاعی و عوامل موثر بر آن. مشهد: اداره کل آموزش و پرورش خراسان، شورای تحقیقات

مصری، کتایون. 1387. بحران ورشکستکی مدارس غیرانتفاعی. بانک مقالات آموزشی و فرهنگی. http://rasatous.ir/wordpress/archives/267

معدن دار آراني، عباس و سركار آراني، محمدرضا. 1388. آموزش و توسعه : مباحث نوين در اقتصاد آموزش. تهران: نشر ني

نژادیان، ولی. 1388. درجه‌بندی مدارس غیرانتفاعی دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نظری استان لرستان. خرم آباد: سازمان آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت

Allan, G. 2003. A critique of using grounded theory as a research method, Electronic Journal of Business Research Methods, 2 (1): 1-10

Bray, M. 1996. Counting the full cost: Parental and community financing of education in East Asia, Washington D.C: The World Bank in collaboration with UNICEF

Bryson.J.M.1998. Strategic planning for public and nonprofit organizations, San Francisco: Jossy-Bass

Bunar.N. 2012. Parents and teachers on local school markets: Evidence from Sweden, National Center for the Study of Privatization in Education, Available at: http://ncspe.org/readrel.php?set=pub&cat=272

Desai. S. Dubey. A. Vanneman. R. & Banjeri, R. 2008. Private Schooling in India: A New Educational Landscape. Brookings-NCAER India Policy Forum

Harma. J. 2009. Private responses to state failure: the growth in private education and why in Lagos, Nigeria. National Center for the Study of Privatization in Education, Available at: http://ncspe.org/readrel.php?set=pub&cat

Johnson. R. B & Christensen. L.B. 2008. Educational Research: Quantitative, qualitative and mixed approaches, (3rd Ed), Thousand Oaks, CA: Sage Publication Ltd

Patton. M. 2001. Qualitative research & evaluation methods, London: Sage Publication Ltd

Madandar Arani. A & Kakia. L. 2013. Privatization of education in Iran: A comparative model, Conference on Educational Reform and Social Change: East –West Dialogue, Comparative Education Society of Hong Kong Annual Conference, The Chinese University of Hong Kong, 23 Feb


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.