پژوهش حاضر بهبررسی عوامل موثر بر توقف فعالیتهای مدارس غیردولتی و ارائه راهکار برای آن پرداخته است. یافتههای کیفی از طریق مصاحبه هدفمند با سه گروه موسسان فعال، موسسان غیرفعال و کارشناسان دفاتر مدارس غیردولتی در 4 منطقه جغرافیائی کشور جمعآوری گردید. تحلیل نتایج مصاحبه باعث تهیه یک مدل معنائی برای ارائه توضیحی بر علل توقف مدارس غیردولتی شده است. براساس مدل و در بدو امر، شرائط علی، زمینهای و مداخلهگر با تاثیر و تاثر متقابل باعث بروز پدیده مدارس رقیب شدهاند. برای مقابله با این شرائط، مصاحبهشوندگان به سه استراتژی متفاوت پذیرش، مقاومت و تسلیم اشاره کردند. در مرحله پایانی نشان داده شد که هریک از این استراتژیها زمینهساز بروز پیامدهای گوناگون ميشوند. یافتههای پژوهش باعث بازسازی معنایی توقف مدارس غیردولتی از طریق ارائه یک هسته اصلی بهنام "بیثباتی نسبی" شده است.
پویان، یدالله. 1376. بررسی و تحلیل مطالعات انجام شده در زمینه مشارکتهای مردمی در آموزش و پرورش مدارس غیرانتفاعی و نمونه مردمی. تهران: وزارت آموزش وپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، گروه پژوهشی راهنمائی، مشاوره و روانشناسی تربیتی
پیامی خانقاه، عبدالله. 1383. مطالعه کارایی درونی مدارس راهنمایی تحصیلی غیرانتفاعی و مقایسه آن با مدارس دولتی در شهر اردبیل. پایاننامه کارشناسی ارشد. اردبیل: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
ثابتی، زهرا. 1386. مقایسه وضعیت آموزشی و مدیریتی مدارس دولتی و غیرانتفاعی استان قم در سال تحصیلی ( 1386- 1385). قم: سازمان آموزش و پرورش قم
جعفری، پریوش. 1389. مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش. تهران: سازمان خصوصی-سازی، مدیریت مطالعات و برنامهریزی
جوادی، مریم. 1385. بررسی رفتار مصرفی خانوارهای ایرانی به منظور تامین مالی آموزش فرزندان خود طی سال های 83- 1370. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، گروه اقتصاد آموزش و پرورش
دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیر دولتی، 1388. گزارش عملکرد مدارس و مراکز غیر دولتی در سال تحصیلی 88- 87. تهران: وزارت آموزش و پرورش
دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیردولتی، 1390. گزارش عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی در سال تحصیلی 90- 89. تهران: وزارت آموزش و پرورش
گلپرور، محسن. 1383. بررسی نگرش افراد جامعه نسبت به مدارس غیرانتفاعی در شهر اصفهان. اصفهان: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، شورای تحقیقات
محمدپور، احمد. 1390. روش تحقيق كيفي. جلد 2، تهران: انتشارات جامعهشناسان
محمدی نائینی، مژگان. 1386. ارزشیابی عملکرد مدارس غیرانتفاعی استان مرکزی در سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سال 85- 1384. اراک: سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی، شورای تحقیقات
مسعودی فر، احمد رضا. 1379. نگرش کارکنان اداری، مدیران و معلمان شهر مشهد نسبت به مدارس غیر انتفاعی و عوامل موثر بر آن. مشهد: اداره کل آموزش و پرورش خراسان، شورای تحقیقات
مصری، کتایون. 1387. بحران ورشکستکی مدارس غیرانتفاعی. بانک مقالات آموزشی و فرهنگی. http://rasatous.ir/wordpress/archives/267
معدن دار آراني، عباس و سركار آراني، محمدرضا. 1388. آموزش و توسعه : مباحث نوين در اقتصاد آموزش. تهران: نشر ني
نژادیان، ولی. 1388. درجهبندی مدارس غیرانتفاعی دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نظری استان لرستان. خرم آباد: سازمان آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت
Allan, G. 2003. A critique of using grounded theory as a research method, Electronic Journal of Business Research Methods, 2 (1): 1-10
Bray, M. 1996. Counting the full cost: Parental and community financing of education in East Asia, Washington D.C: The World Bank in collaboration with UNICEF
Bryson.J.M.1998. Strategic planning for public and nonprofit organizations, San Francisco: Jossy-Bass
Bunar.N. 2012. Parents and teachers on local school markets: Evidence from Sweden, National Center for the Study of Privatization in Education, Available at: http://ncspe.org/readrel.php?set=pub&cat=272
Desai. S. Dubey. A. Vanneman. R. & Banjeri, R. 2008. Private Schooling in India: A New Educational Landscape. Brookings-NCAER India Policy Forum
Harma. J. 2009. Private responses to state failure: the growth in private education and why in Lagos, Nigeria. National Center for the Study of Privatization in Education, Available at: http://ncspe.org/readrel.php?set=pub&cat
Johnson. R. B & Christensen. L.B. 2008. Educational Research: Quantitative, qualitative and mixed approaches, (3rd Ed), Thousand Oaks, CA: Sage Publication Ltd
Patton. M. 2001. Qualitative research & evaluation methods, London: Sage Publication Ltd
Madandar Arani. A & Kakia. L. 2013. Privatization of education in Iran: A comparative model, Conference on Educational Reform and Social Change: East –West Dialogue, Comparative Education Society of Hong Kong Annual Conference, The Chinese University of Hong Kong, 23 Feb