palette
مدرسه زندگی باید در پی تربیت کدام شهروند مطلوب باشد؟
کورش فتحی واجارگاه, سوسن کشاورز, عزیزالله تاجیک اسمعیلی, علی اکبر خسروی, طلعت دیبا واجاری, حبیب اله پور صادقی, مریم رحمتی, گیتا زندیه

چکیده

نظام آموزش و پرورش به­طور بالقوه يکي از تعيين­کننده­ترين نهادها در تحقق مفاد سند چشم­انداز توسعه کشور است، اما ايفاي نقش مناسب در اين زمينه مستلزم دارا بودن رهنمودهایی در توسعه نظام آموزش و پرورش کشور است. این نظام در راستاي تحقق سند توسعه کشور مستلزم دارا بودن برداشت مشخص در خصوص انسان مطلوب برای نظام آموزشي مي­باشد. از آن­جایی که آموزش و پرورش به­عنوان محور توسعه پایدار، وظیفة تربیت نیروی انسانی مطلوب و ماهر جهت کار در بازار پرخطر جهانی و تداوم آموزش آن­ها را به­همراه سایر نهادها به­عهده دارد، با تدوین یک سند ملی در مورد توسعه آموزش­ها می­تواند نیروی انسانی کشور را برای ورود به عصر دانایی در چهار بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آماده کند. مهم­ترین مسأله در این پژوهش عبارت است از: بررسی ویژگی­های انسان مطلوب نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله (1404 – 1384). پژوهش حاضر در قالب چهار محور زیر و به­صورت مطالعه اسنادی انجام شده است - مطالعات تطبیقی ­(نظام­های آموزش و پرورش، سازمان­ها و نهادهای بین­المللی و انجمن­های علمی، تخصصی حوزه پژوهش در تربیت) - اسناد و مدارک رسمی توسعه کشور (کلیه وزارتخانه­ها و سازمان­های دولتی) 3) اسناد و مدارک قانونی (کلیه مصوبات مربوط به فرهنگ و آموزش و پرورش توسط مراجع قانونی کشور) - مطالعات آینده­پژوهی (کلیه منابع تدوین شده به زبان فارسی و انگلیسی در حوزه مورد بررسی). به­منظور گردآوری داده­های این تحقیق از فیش­های ثبت داده­ها استفاده شده است. منابع اطلاعاتی مورد استفاده اسناد اداری و دولتی، اسناد پژوهش کتابخانه­ای، منابع مرجع و سایت­های اینترنتی می­باشد. روش پژوهش تحلیلی کیفی می­باشد. بدین منظور تحلیل­های انجام شده در قالب جداول اطلاعاتی و تطبیقی آماده شده­اند. آن­چه که از این مطالعات حاصل شد عبارت است از منشور یا اعلامیه­ای که شکل اولیه ویژگی­های انسان مطلوب را در قالب 10 طبقه اصلی، 60 مفهوم فرعی و  ویژگی عرضه نموده است.

واژگان کلیدی
انسان مطلوب، نظام آموزش و پرورش، سند چشم‌انداز، سند آموزش و پرورش، ویژگی‌های انسان مطلوب

منابع و مآخذ مقاله

الف- منابع فارسي

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

گزارش اروپایی کیفیت آموزشی در مدارس،2000

سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران، 1383

Altrichter، H. and Elliott، J. Images of educational change، Philadelphia: Open University Press.

Altrichter، H. and Elliott، J. Images of educational change، Philadelphia: Open University Press.

Brooks، J.G. Schooling for life relaming the essence of learning، Virginia: ASCD. 2002.

Fukuyama، F. The end of history and the last man، New York، Free Press، 1992.

MacBeath، J. and Mortimore، P. Improving School Effectiveness، Buckingham. Open University Press. 2001.

Mayor، F. The New Pages، UNESCO Publication. 1995.

Mayor، F. The New Pages، UNESCO Publication. 1995.

Patricia، M. and Douglas "Seeking global values and ethics"، commission on Global Governance our Global neighborhood: The Basic Vision Breakthrough News، Global Education Associates. 1995.

Sanders، L. Evaluation of curriculum reform in Slovenia: Toward a Framework، NFFR، 1999.

Nussbaum، P.D. Education in 21th century. Avaliable at: http//: www.nclbtechsummits.org. 2005.

وب‌سایت‌های مورد استفاده:

www.Unesco.org/iiep

dwb.unl.edu/2005

cupropa.cu.int/comm./education/indic/bankon.may 2000

www.galassia.org

www.ceda.it

ro.zrsss.si

www.mathsyeas2000.org

www.acsainc.com.au.2005).


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.