ارتباط بین صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

حمیده رشادت جو, اسماعیل مهاجری

چکیده


به منظور بررسی رابطه بین صداقت علمی دانشجویان با  پیشرفت تحصیلی آنان، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. نمونه آماری مشتمل بر364 نفر بود، که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه صداقت علمی و معدل آخرین ترم گذرانده شده دانشجویان برای پیشرفت تحصیلی استفاده گردیده است. برای بررسی پایایی پرسشنامه صداقت علمی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که 84% بدست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS  و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در قسمت آمار توصیفی داده‌های بدست آمده به صورت جداول و نمودارها، فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ارائه شد و در قسمت آمار استنباطی، از آزمون همبستگی پیرسون و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. همچنین میان دانشجویان دختر و پسر از نظر میزان صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی تفاوت وجود دارد. میان دانشجویان کارشناسی و ارشد از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد اما بین آنها از نظر صداقت علمی تفاوت وجود دارد. میان دانشجویان کارشناسی ترم پایین(سال اول و دوم) و ترم بالا (سال سوم و چهارم) از نظر صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. بین دانشجویان دانشکده فنی و دانشکده مدیریت از نظر میزان پیشرفت تحصیلی و صداقت علمی تفاوت وجود دارد.


واژگان کلیدی


صداقت علمی، پیشرفت تحصیلی

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


تحسن زاده، رمضان. (1385). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر ساوالان.

.سیف، علی اکبر(1390). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.

مهدیان. (1389). بررسی رابطه باورهای حمایت شده از سوی خود، معلمان و دوستان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر کاشمر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. (1984) "میزان نشاط و ارتباط آن با اعتماد نفس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی".

Cemile Celik. (1995) "Perceptions of university students on academic honesty as related to gender, university type and major." Journal of American Business .

E. Hetherington و S.E. Feldman.(1964)"College cheating as a function of subject and situational variables." Journal of Eucational Psychology.

Houston J.P. و T. Ziff. (1976) "Effects of Success and Failure on Creating Behavior." Journal of educational psyhcology.

J.M. Austin. (1999) "Internet Plaigrism Developing Strategies to Curb Students' Dishonesty." The internet and higher education: 21-23 .

K. J. Chapman. (2004) "Academic Integrity in the business school environment." Journal of Marketing Education: 236-249.

McCabe D.L ). 2004) "The relation between student cheating and college fraternity." NASPA Journal.

Sims R.L. (1995)"the severity of academic dishonesty." Psychology in the School.

T.C. Garijalva). 2006) Academic honesty and online courses. College Students Journal.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.