ارزيابي عملكرد دانشگاه شهيد بهشتي براساس مدل تعالي سازماني EFQM

غلامرضا شمس مورکانی, محمد قهرمانی, زهرا معارفوند, فاطمه زنگنه

چکیده


پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملكرد دانشگاه شهید بهشتی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM به انجام رسیده تا با مشخّص کردن جایگاه این سازمان در مسیر تعالی، راه رسیدن به قلّه کیفیت را برای آن هموارتر سازد. و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها به صورت آمیخته (کمّی- کیفی) بود. جامعه­ آماری 14743 نفری دانشگاه، با روش تصادفی طبقه­ای تعداد 683 نفر [اعضای هیأت علمی (123)، دانشجویان (375)، مدیران (6) و کارکنان (179)]، براساس جدول مورگان به­عنوان نمونه انتخاب شد. هم­چنين 200 نفر از کارکنان سازمان­هایی که با دانشگاه در ارتباط هستند نیز به­عنوان "افراد جامعه" منظور شدند. در بخش كيفي، 14 نفر از نخبگان آموزشی نیز جهت انجام مصاحبه انتخاب گردیدند. ابزار اندازه­گیری در بخش کمّی شامل سه پرسشنامه محقّق­ساخته برای اعضاي هیأت علمی، مديران و کارکنان، دانشجویان و افراد جامعه و ابزار بخش كيفي، مصاحبه بود. روایی ابزار به تأیید چند نفر از اعضاء هیأت علمی و كارشناسان مربوطه رسید و پس از آزمون اولیه، پایایی پرسشنامه‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98/0، 81/0 و 60/0 محاسبه شد. جهت تحليل داده‌هاي كمّي از شاخص­هاي آمار توصيفي (میانگین، انحراف معیار، توزیع فراوانی و درصد توزیع فراوانی) و آمار استنباطي (t تک نمونه­ای، تحليل واريانس به­روش اندازه­هاي مكرر، آزمون تعقيبي شفه، آزمون فريدمن و منطق امتیازدهی EFQM) استفاده شد و جهت تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه از روش تحلیل محتوا استفاده به­عمل آمد. نتایج حاکی از آن است که بین میزان کاربست معیارهای مختلف مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه شهید بهشتی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج هم­چنين نشان داد که معیار "نتایج جامعه" در دانشگاه شهید بهشتی بالاترین رتبه را داشته و پس از آن به ترتیب معیارهای "نتایج کلیدی عملکرد"، "خطّ مشی و استراتژی"، "شراکت‌ها و منابع"، "نتایج کارکنان"، "رهبری"، "فرایند‌ها"، "نتایج مشتریان"، و "کارکنان" قرار دارند. بر حسب مدل EFQM، دانشگاه شهید بهشتی از 1000 نمره‌، نمره‌ 539.4 کسب کرد.


واژگان کلیدی


ارزیابی، عملكرد، کیفیت، مدل تعالی سازمانی EFQM

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


آخشیک، سمیه و فرج پهلو، عبدالحسین (1389). الگوی تعالی سازمانی و سنجش کیفیت مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های علوم پزشکی: بررسی موردی دانشگاه‌های علوم پزشکی جندی شاپور. مجله مدیریت اطلاعات سلامت، دوره هفتم، شماره دوم، صص 171-161.

اقبال، فرزانه (1386). ارزیابی عملکرد حوزه‌ي منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس مدل تعالی سازمانی EFQM. پایان نامه‌ي کارشناسی ارشد، دانشکده‌ي علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

ایزدی، صمد؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ و قره باغی، محمد مهدی (1387). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران. مجله آموزش عالی ایران، 3، صص58-28.

پناهیان، حسین و پناهیان محمدرضا (1384). طراحی و استقرار مدل تعالی سازمانی بر اساس روش EFQM. نشریه بصیرت، شماره 36، ص 22.

جلوداری ممقانی، بهرام (1383). تعامل مدل EFQM و برنامه‌ي چهارم توسعه‌ي اقتصاد کشور. ماهنامه روش، شماره 88، ص 36.

شمس، غلامرضا و ميرزاپور، سميرا (1390). بررسی میزان کاربست مؤلفه‌هاي مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه‌ها: مطالعه موردي دانشگاه آزاد شهرکرد. چشم انداز مديريت دولتي، 2(5)، صص. 132-115.

عزیزی، مسعود (1381). تعالی سازمانی، قرائتی نوین از مدیریت کیفیت جامع. ماهنامه تدبیر، شماره‌ي 121، ص116.

نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (1388). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی: با تأکید بر علوم تربیتی. تهران: ارسباران.

ولادتی علی‌آباد، امید (1390). بررسی کیفیت فعالیت‌های دانشگاه ارومیه بر اساس معیارهای مدل تعالی عملکرد کیفیت اروپا EFQMاز دیدگاه اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.

Eskildsen, J. K.; Kristensen. K. & Juhi, H.J. (2001). The criterion weights of the EFQM Excellence model. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 18, No. 8, PP. 783-795.

Vorria, E.P. (2009). Criteria requirements of the European business Excellence Model: A suggested approach. The TQM Journal, Vol. 21, No. 2, PP. 116-126.

www. EFQM.org

Yong Kim, D. (2010). European foundation for quality management business Excellence Model. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 27, No. 6, PP. 648-701.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.