ارزیابی اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحدهای آموزش سازمان‌های دولتی و غیردولتی استان فارس

پرویز ساکتی, فریبا شیروانی, رضا ناصری جهرمی

چکیده


هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحدهای آموزش سازمان­های دولتی و غیردولتی استان فارس است. جامعه آماری شامل معاونین، مدیران اجرایی، مدیران و كاركنان واحد آموزش و مدرسان درون سازمانی سازمان­های دولتی و غیردولتی استان فارس بود. برای جمع­آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق­ساخته اثربخشی سازمانی و كیفیت وظایف واحد آموزش استفاده شد. اعتبار پرسشنامه­ها با استفاده از روش­های تحلیل گویه و تحلیل عامل بررسی و پایایی آن­ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج نشان داد: 1) از دیدگاه معاونین و مدیران اجرایی اثربخشی سازمانی واحد آموزش، و از دیدگاه مدیران و كاركنان واحد آموزش و مدرسان درون سازمانی، كیفیت برنامه­های واحد آموزش؛ هم در سازمان­های دولتی و هم در سازمان­های غیردولتی، در سطح میانگین قرار دارد. 2) اثربخشی سازمانی واحد آموزش و کیفیت وظایف واحد آموزش در سازمان­های دولتی بیشتر از سازمان­های غیردولتی است. 3) بین اثربخشی سازمانی و کیفیت وظایف واحد آموزش رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. 4) بعد سیاست­گذاری آموزشی بیشترین سهم را در پیش­بینی اثربخشی سازمانی واحد آموزش دارد.


واژگان کلیدی


اثربخشی سازمانی، واحد آموزش، سازمان‌های دولتی و غیردولتی

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


ابطحي، سيد حسن (1383). آموزش و بهسازي منابع انساني. تهران: پويند.

پاكدل، رحمت اله (1383). مديريت و راهبري آموزش در سازمان‌ها. تهران: موسسه مديريت.

دعايي، حبيب اله (1385). مدیریت منابع انسانی. مشهد: انتشارات مؤلف.

ساعتچي، محمود (1382). روانشناسي بهره‌وري. تهران: موسسه نثر.

عباس زادگان، محمد و ترك زاده، جعفر (1379). نيازسنجي آموزشي در سازمان‌ها. تهران: پرند.

فصيحي هرندي، محمد. روح الاميني، آزاده، (1387). سلامت سازماني، حلقه مفقوده ادارات دولتي، پک، 187شماره، کرمان.

Brinkerhoff, R. (2005). The success case method: A strategic evaluation approach to increasing the value and effect of training. Advances in Developing Human Resource Journal, vol. 7, no.1.

Brown, K. G., & Gerhardt, M. W. (2009). Formative evaluation: an integrative practice model and case study. Personnel Psychology Journal, vol. 55, no. 4.

Denzin, N. K. (1970). The research act in sociology: A theoretical introduction to sociological methods. London: Butterworth.

Dwyer, R. (2011). Utilizing points of differentiation to enhance competitiveness and growth: some thoughts for consideration. Performance Measurement and Metrics Journal, vol. 5, no. 2.

George, A. (2007). Train and Develop Your Staff, London: Gower.

Gesler, D. (2010). The next level in employee empowerment. Quality Progress Journal, vol. 38, no. 3.

Hillel, S. (2002). Relationships between organizational properties and organizational effectiveness in three types of nonprofit human service organizations. Public Personnel Management Journal, vol. 31, no. 3.

Holly Kay, T. (2010). Training planning skills: Acomparision of case- based and principle- based methods. American Psychologist Journal, vol.41, no. 10.

Jomrog, J., Overholt, N., & Miles, H. (2011). Measuring HR and organizational effectiveness. Employment Relations Journal, vol. 31, no. 23.

Kraft, K. L., & Jouch, L. R. (1996). Assessing organizational effectiveness in the service sector. Journal of Professional Service Marketing, vol. 14, no. 8.

Lawler, E. (2010). From human resource management to organizational effectiveness. Human Resource Management Journal, vol. 44, no. 5.

Lingham, T., Richley, B., & Rezania, D. (2006). An evaluation system for training programs: a case study using a four-phase approach. Career Development International Journal. vol. 11, no.4.

Mann, S., & Robertson, I. T. (1996). What should training evaluations evaluate? Journal of European Industrial Training, vol. 20, no. 9.

Parhizgari, A. M., & Gilbert, R. G. (2004). Measures of organizational effectiveness: private and public sector performance. vol.32, no.3.

Pirinty, S. (2011). An Integration of transformational and instructional leadership. Educational Administration Journal, vol. 8, no. 13.

Ross, J. A. (2010). Cost–utility analysis in educational needs assessment, Evaluation and Program Planning Journal, vol. 31, no. 4.

Roy, U. (2006). Call center Training. Credite Union Magazine, vol. 18, no. 5.

Santos, A., & Stuart, M. (2011). Employee perceptions and their influence on training effectiveness. Human Resource Management Journal. vol. 13, no.1.

Shamima, A. (1999). The emerging measure of effectiveness for human resource management: A co exploratory study with performance appraisal. The Journal of Management Development. vol. 18, no. 6.

Sharon, D. (2010). Employee training: a strategic approach to better return on investment. Journal of Business Strategy, vol. 24, no. 5.

Smith, A. (2010). The development of employer training in Australia. Education & Training Journal, vol. 48, no.4.

Stavrous, E. (2010). The Challenges of human resource management towards organizational effectiveness: A comparative study in southern EU. Journal of European Industrial Training, vol. 29, no.2.

Tung, C. H. (2010). The relation of training practices and organizational performance in small and medium size enterprises. Education & Training Journal, vol. 43, no. 8.

Vyas, L. (2009). Delivering better government: Assessing the effectiveness of public service. Public Personnel Management Journal, vol. 33, no. 3.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.