امکان‌سنجی به‌کارگیری نظام گرانت در آموزش و بهسازی مدیران آموزش

کورش فتحی واجارگاه, اباصلت خراسانی, طلعت دیبا واجاری, هومن دوستی حاجی آبادی

چکیده


هدف این پژوهش امکان­سنجی به­کارگیری نظام گرانت (اعتبار ویژه) در امر آموزش و بهسازی مدیران بود. این پژوهش از نوع پژوهش­های آمیخته است. برای گردآوری اطلاعات، هم از ابزارهای روش پژوهش کمی (پرسشنامه) و هم از ابزارهای روش پژوهش کیفی (مصاحبه) استفاده شد. در این مطالعه پیامدها، چالش­ها، قوت­ها و ضعف­ها، تهدیدات و فرصت­های حاصل از به­کارگیری این نظام از دیدگاه مدیران و متخصصان دانشگاهی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مؤید موفقیت این الگو در اعتلای سطح توانمندی  سازمانی است.

واژگان کلیدی


نظام گرانت، امکان‌سنجی، آموزش و بهسازی، مدیریت پژوهش

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


بازرگان، عباس (1387). مقدمه‌اي بر روش‌هاي تحقيق كيفي و آميخته؛ رويكردهاي متداول در علوم رفتاري، تهران، نشر ديدار.

فتحی واجارگاه، کورش (1389). مقدمه‌اي بر مديريت پژوهش در سازمان‌ها. تهران.

قورچيان، نادرقلي و شريعتي، سعادت. (1388) نگاهي نوين به نظام مديريت پژوهشي در آموزش عالي مجله رهيافت. شماره 44، بهار و تابستان (1388 ).

قهرمانی، محمد و همکاران (1389). ارزیابی اثربخشی اجرای طرح اعتبار ویژه در دانشگاه شهید بهشتی و ارائه راهکارهای اصلاحی. معاونت پژوهشی و فناوری.

کمالی راد، اسماعیل (1382). بررسي راه‌هاي افزايش روحيه علمي و پژوهشي در بين معلمان استان بوشهر، سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر (شوراي تحقيقات آموزش و پرورش استان بوشهر).

محقق، حسین (1385). جایگاه پژوهش در برنامه چهارم توسعه، قابل دسترس در:

دیگر منابع استفاده شده به صورت غیر مستقیم

آراسته،حمیدرضا (1380). مدیریت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: چالش‌ها و کاستی‌ها. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی (21-22):41-70.

ابطحي، حسين (1368). آموزش و بهسازي منابع انساني، مؤسسه مطالعات و برنامه‌ريزي آموزشي.

پرداختچي، محمدحسن (1383). "علت وجودي مراكز ارزيابي و بهسازي منابع انساني: شناخت و پرورش قابليت‌هاي مديريتي"، فصلنامه مديريت و توسعه، دوره ششم، شماره 23، صص، 33-8 .

حاجي كريمي، عباسعلي و رنگريز، حسن (1379). مديريت منابع انساني، تهران، نشر بازرگاني.

دانپورت. اچ، تامس. پروساک، لارنس، (1379). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. تهران: نشر ساپکو: ص، 39.

دلاور، علی (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد: ص، 48.

رنگريز، حسن و عظيمي، نازگل (1387). منابع انساني در هزاره سوم، تهران، شركت چاپ و نشر بازرگاني.

سام خانيان، محمد ربيع (1387). برنامه‌ريزي آموزش منابع انساني: مباني و فرآيندها، تهران، انتشارات جاودانه.

سلطانی، منوچهر (1389). مربیگری در مدیریت، چاپ اول، تهران، انتشارات یادواره کتاب.

صدري، سيد صدرالدين (1383). نظام آموزش كاركنان دولت: مباني، اصول، راهبردها و الگوي طراحي، تهران، انتشارات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور.

صدري، سيد صدرالدين و پاكدل، رحمت‌اله (1383). آموزش پودماني: مباني نظري و الگوي عملي طراحي و تدوين پودمان‌هاي آموزشي مشاغل (راهنماي عمل)، تهران، انتشارات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور.

عباس‌زادگان، سيد محمد و ترك‌زاده، جعفر (1379). نيازسنجي آموزشي در سازمان‌ها، تهران، شركت سهامي انتشار.

عباس‌زاده شهری، عباس. رجبلو، روشنک (1388). مدیریت دانش محور و کاربرد آن در شرکت‌های اکتشاف و تولید. مجله اکتشاف و تولید. شماره 61.

فتحي واجارگاه، كورش (1376). درآمدي به برنامه‌ريزي آموزش ضمن خدمت كاركنان، تهران، انتشارات سرآمد كاوش.

مضطرزاده، فتح‌الله (1378). موقعيت تحقيقاتي ايران و مقايسه آن در كشورهاي در حال توسعه، گزارش سال (1378) به شوراي امنيت ملي.

مهدوي، محمدنقي (1376). تحقيق و توسعه، سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران، پژوهشكده مطالعات و تحقيقات تكنولوژي، آبان، ص، 12

نادری، عزت‌الله (1383). سیف نراقی، مریم. روش‌های تحقیق در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی). تهران: نشر بدر: ص، 39.

والتون، جان (1384). پرورش راهبردي منابع انساني، جلد اول، ترجمه ناصر ميرسپاسي و داريوش غلام زاده، تهران، انتشارات انجمن مديريت منابع انساني ايران.

ظهوری، قاسم (1378). كاربرد روش‌هاي تحقيق علوم اجتماعي در مديريت، تهران، نشر میر.

Auckland University (2002), Individual Development Planning: A guide for Staff and Managers

Anderson, J. and Parton, K.A. (1983) Technique for Guiding the Allocation Resources among Rural Research Projects: state of art. Prometheus, 1(1). 181-201

Astley, J. and Wake-Dyster, W. (2001), "Evidence-based priority setting." Australian Health Review, Vol. 24 No.2, pp. 32-9.

Barrow, R. & Milburn, G (1990). Critical Dictionary of Educational concepts. Harvester publishing

Bary, M. (1996) Decentralization of Education. CA: World Bank.

Baur, H. 2001. The Logical Framework. In Planning Agricultural Research: A Sourcebook. Wallingford:

Baker, T.E. (1984) Can educational research inform educational practice? Yes! Phi Delta Kappa, pp. 453-455.

Beevers, Kathy & Rea, Andrew. (2010) Learning and Development Practice, Chartered Institute of Personnel and Development.

Brinkerhoff, R., Brethower, D., Hluchyi, T., & Ridings Nowakowski, J. (1983). Boston: Kluwer-Nijhoff.

Baker, T.E. (1984). Can educational research inform educational practice? Yes! Phi Delta Kappa, pp. 453-455.

Johnson, R. B. and Onwuegbuzie, A. J. (2004)." Mixed Method Research: A Time Has Come ", Journal of Educational Researcher, Vol. 33, No. 7, pp. 14-26.

Chan, J. F. (2010) Training Fundamentals. New York: Pfeiffer Publication

Connell, H. (2004). University Research Management. Paris: OECD Publication. France.

DGCA Proc he Basics of Cost Sharing،Cost Sharing Filling out the Forms.

De Cenzo, D. A.; Robbinson, S. D. (1996). Human Resource Management, New York: John Wiley and Sons Inc.

Edwards, L (2003). Coaching, the latest buzzword or a truly effective management tool, Industrial & Commercial Training, Vol. 35, Issue 7, pp. 298-301.

Gaff. (1975). Toward faculty renewal. San Francisco: Jossey-Bass.

Gajda, R., Tulikangas, R., (2005).Getting the Grant. Association for Supervision and Curriculum Development: Alexandria, Virginia USA

International Coach Federation (2012). From: http://www.coachfederation.org/clients/coaching-faqs/

JOO, Bake (2005). Executive Coaching: A Conceptual Framework from an Integrative Review of Practice and Research, Human Resource Development Review, Vol. 4, No. 4, pp.462-488.

Kampa, Kokesch & Anderson (2001). M. Executive coaching: A comprehensive review of the literature. Consulting Psychology Journal: Practice and Research,Vol. 53,p.p 205-228.

Kerr, Mary. (2006). Funding Systems and Their Effects on Higher Education Systems, COUNTRY STUDY – IRELAND .OECD Publication. France.

Macrae, Rhoda (2010). Coaching and consolidating the practice of Newly Qualified social Workers: A Brief Literature Review. A Report prepared for Social Work Resources, South Lanark shire Council.

Mathis, B. (1982).Faculty development. In H. Mitzel (Ed.), Encyclopedia of Educational Research (pp.646-655). New York: The Free Press.

McNamara, Carter. All About Personal and Professional coaching, available from: http://managementhelp.org/leadingpeople/coaching.htm

Nixon Bruce (1994), "Developing an empowering culture in organization, empowerment in organization", Vol2, No1, pp:14-24

OECD (2007) Funding systems and Higher education systems. OECD

Renard, Laurent (2005). Executive Coaching for professional organizations, PHD thesis, school of humanities, The American university of London.

Saville, Anthony; Master, Nancy. (1989) A survey of Summer Session Operations of Land Grant Universities and Selected Private Universities in the United States.

Shad, Ikramullah (2008). Influence of Organizational Work Environment on Transfer of Training in Banking Sector. PHD thesis in Human Resource Development to Faculty of Advanced Integrated Studies and Research National University of Modern Languages, Islamabad.

Stauffer, Gregory L. (1991) Enhancing Faculty Professional Development Opportunities through the Provision of Faculty Research Funding. Washburn Univ. of Topeka, Kans.

U.S Department of Energy (1999) , Headquarters Individual Development Planning Guide.

U.S Department of commerce (nd), Individual Development Planning.

U.S Department of Defense (nd), The Individual Development Plan: General Guidelines for Charting Your Career.

Wilson Terry (1996), the empowerment manual, USA, Gower.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.