بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شاخص‌های توسعه منابع انسانی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

2 دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی به شاخص‌های توسعه منابع انسانی بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع زمینه‌یابی بود. جامعه این پژوهش را تمامی کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی منظم تعداد 120 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه‌ی شاخص‌های توانمندسازی نیروی انسانی بود که دارای روایی صوری مطلوب و ضریب اعتبار بالاتر از 70/0 است. مدل آماری پژوهش حاضر، t تک‌گروهی و t دو گروه مستقل بود. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آگاهی کارشناسان کم‌تر از حد متوسط است؛ هم‌چنین، نگرش آن‌ها به شاخص‌های توسعه‌ی منابع انسانی مثبت بوده و در نهایت عملکرد آن‌ها در انجام شاخص‌های منابع انسانی در حد متوسط است .با توجه به نتایج به‌دست‌ آمده، پیشنهاد می‌گردد جهت افزایش آگاهی و عملکرد کارشناسان آموزشی، اقدامات مناسبی از سوی دست‌اندرکاران و مسئولین صورت گیرد. گزینش و گمارش افراد با در نظر گرفتن انطباق شغلی صورت گیرد و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of Knowledge, Attitude and Performance of Training Experts in Shahid Beheshti University of Medical Sciences on Human Resources Development Indicators

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Mahdizadeh 1
  • Jaleh Taheri 2
1 Assistant Professor of Curriculum Planning, Islamic Azad University, Islamshahr Branch
2 PhD in Educational Psychology, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the knowledge, attitude and performance of training experts in Shahid Beheshti University of Medical Sciences on Human Resources Development Indicators.The present research was a descriptive study. The population in this research consisted of all training experts working in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. 120 participants were selected through systematic random sampling. The measurement tool was Human Resources Empowerment Indicators Questionnaire that had good face validity and its reliability coefficients was above 0.070, too. The statistical models of present research were a single-group t- test and an independent two-group t-test. Research findings indicated that experts’ knowledge was below average. Also, their attitude to human development indicators was positive and their performance in human resources’ indicators was moderate. According to the results, it is proposed that in order to increase the knowledge and performance of training experts, appropriate measures should be taken into account by the organizers and officials, selection and placement of individuals be done with regard to occupational adaptation and classes and workshops have to be held for them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Attitude
  • Performance
  • Training Experts
  • Human Resources
طباطبایی، شهناز (1387). نگرش کارمندان وزارت کار بر اقدامات گزینش و گمارش نیروی انسانی. طرح پژوهشی با نظارت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی.
جزنی، نسرین؛ کامکاری، کامبیز (1387). استفاده از فرایند نظرسنجی مدیران عالی، میانی و متوسط در گزینش و گمارش نیروی انسانی داوطلب وزارت کار. طرح پژوهشی با نظارت معاونت طرح و برنامه وزارت کار.
رحمانی، محمد (1384). ارزیابی عملکرد از دیدگاه سیستمی. دومین کنفرانس مدیریت.
پورصادق، محمد (1381). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: مرکز آموزش نیروی دریایی.
جزنی، نسرین (1387). مدیریت منابع انسانی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
دعائی، حبیب‌الله (1381). مدیریت منابع انسانی: نگرش کاربردی. تهران: نشر نی.
میرسپاسی، ناصر (1380). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: نقش جهان.
مدنی، مسعود (1387).  افزایش آگاهی، محور ارتقاء خلاقیت، توانمندی و توسعه کیفیت منابع انسانی. دومین کنفرانس توانمندسازی انسانی.
Salivan, A. (2008). The effect of human resource development Index in the personal. Journal of Industrial Organizational. Vol 24, 58-63.
Gilley, J., Eggland, S., Marcunich, A. (1992). Principle of Human Resource Development. Nj: Addison- Wesley, Malden-Head: 12-13.
Fitzens, J., & Phillips, J. J. (2001). A new vision for human resources: Defining the human resources function by its results, Vol. 19, Thomson Crisp Learning, p 32-45.
Xiaohui, N., McLean, G. (2007). The Dilemma of Defining International Human Resource Development. Human Resource Development Review, 6 (1), 96-108.
Bieler, R. F., Snowman, J. S. (2000). Psychology applied to teaching (7th ed). Houghton Miffin: International Student Edition.
Nitko, A. J. (2001). Educational assessment and evaluation (3rd ed.). New Jersey: Merrill, Prentice- Hall.
Levinson, J. (2008). Applied of psychology tests in HRD. Mcgrowhill.
Dipboye, R. L. (2005). Structured selection interviews: Why do they work? Why are they underutilized? In N. Anderson & P. Herriot (Eds.), International Handbook of Selection and Assessment (pp. 455-73). Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons.
Cartwrith Roger. (2002). Empowerment. Easton publishing.
Celvin, H. (2010). The Ratio awareness of human resource development Index in the personal. The Journal of Industrial Organizational, Vol 26, 61-73.
Woodwick, A. L. B. (2002). Improving Practitioner Readiness for Strategic Organizational Roles. An Exploratory Study of Strategic Competence and its Role in Human Resource Development Practice, Vanderbilt University, p 135-167.
Barber, G. (2001). Correlates of Job Satisfaction among human Service Workers. Adminstration in Social Work, 10 (1), 25-37.
Jelf, G. S. (2003). A narrative review of employment interview research. Journal of Business and Psychology. 14 (1)