palette
بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شاخص‌های توسعه منابع انسانی
امیرحسین مهدیزاده, ژاله طاهری

چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی به شاخص‌های توسعه منابع انسانی بود. روش پژوهش حاضر، توصيفي از نوع زمینه‌یابی بود. جامعه اين پژوهش را تمامي کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی منظم تعداد 120 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه‌ی شاخص‌های توانمندسازی نیروی انسانی بود که دارای روایی صوری مطلوب و ضریب اعتبار بالاتر از 70/0 است. مدل آماری پژوهش حاضر، t تک‌گروهی و t دو گروه مستقل بود. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آگاهی کارشناسان کم‌تر از حد متوسط است؛ هم‌چنین، نگرش آن‌ها به شاخص‌های توسعه‌ی منابع انسانی مثبت بوده و در نهایت عملکرد آن‌ها در انجام شاخص‌های منابع انسانی در حد متوسط است .با توجه به نتایج به‌دست‌ آمده، پیشنهاد می‌گردد جهت افزایش آگاهی و عملکرد کارشناسان آموزشی، اقدامات مناسبی از سوی دست‌اندرکاران و مسئولین صورت گیرد. گزینش و گمارش افراد با در نظر گرفتن انطباق شغلی صورت گیرد و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار گردد.
واژگان کلیدی
آگاهی، نگرش، عملکرد، کارشناسان آموزشی، منابع انسانی

منابع و مآخذ مقاله

طباطبایی، شهناز (1387). نگرش کارمندان وزارت کار بر اقدامات گزینش و گمارش نیروی انسانی. طرح پژوهشی با نظارت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی.

جزنی، نسرین؛ کامکاری، کامبیز (1387). استفاده از فرایند نظرسنجی مدیران عالی، میانی و متوسط در گزینش و گمارش نیروی انسانی داوطلب وزارت کار. طرح پژوهشی با نظارت معاونت طرح و برنامه وزارت کار.

رحماني، محمد (1384). ارزيابي عملكرد از ديدگاه سيستمي. دومين كنفرانس مديريت.

پورصادق، محمد (1381). مديريت رفتار سازماني. تهران: مركز آموزش نيروي دريايي.

جزنی، نسرین (1387). مدیریت منابع انسانی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

دعائي، حبيب‌الله (1381). مديريت منابع انساني: نگرش كاربردي. تهران: نشر ني.

ميرسپاسي، ناصر (1380). مديريت منابع انساني و روابط كار. تهران: نقش جهان.

مدنی، مسعود (1387). افزایش آگاهی، محور ارتقاء خلاقیت، توانمندی و توسعه کیفیت منابع انسانی. دومین کنفرانس توانمندسازی انسانی.

Salivan, A. (2008). The effect of human resource development Index in the personal. Journal of Industrial Organizational. Vol 24, 58-63.

Gilley, J., Eggland, S., Marcunich, A. (1992). Principle of Human Resource Development. Nj: Addison- Wesley, Malden-Head: 12-13.

Fitzens, J., & Phillips, J. J. (2001). A new vision for human resources: Defining the human resources function by its results, Vol. 19, Thomson Crisp Learning, p 32-45.

Xiaohui, N., McLean, G. (2007). The Dilemma of Defining International Human Resource Development. Human Resource Development Review, 6 (1), 96-108.

Bieler, R. F., Snowman, J. S. (2000). Psychology applied to teaching (7th ed). Houghton Miffin: International Student Edition.

Nitko, A. J. (2001). Educational assessment and evaluation (3rd ed.). New Jersey: Merrill, Prentice- Hall.

Levinson, J. (2008). Applied of psychology tests in HRD. Mcgrowhill.

Dipboye, R. L. (2005). Structured selection interviews: Why do they work? Why are they underutilized? In N. Anderson & P. Herriot (Eds.), International Handbook of Selection and Assessment (pp. 455-73). Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons.

Cartwrith Roger. (2002). Empowerment. Easton publishing.

Celvin, H. (2010). The Ratio awareness of human resource development Index in the personal. The Journal of Industrial Organizational, Vol 26, 61-73.

Woodwick, A. L. B. (2002). Improving Practitioner Readiness for Strategic Organizational Roles. An Exploratory Study of Strategic Competence and its Role in Human Resource Development Practice, Vanderbilt University, p 135-167.

Barber, G. (2001). Correlates of Job Satisfaction among human Service Workers. Adminstration in Social Work, 10 (1), 25-37.

Jelf, G. S. (2003). A narrative review of employment interview research. Journal of Business and Psychology. 14 (1)


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.