palette
مقايسه‌ي عملكرد تحصيلي دانشجويان كارشناسي ارشد استعداد درخشان ، ممتاز با عادي در دانشگاه شهید بهشتی
محمد قهرمانی, نجمه مؤمنی گوجانی

چکیده

مقدمه: با توجه به اینکه در ایران ارائة تسهیلات به استعداد های درخشان و ممتاز مورد توجه قانون گذار بوده است و نهادهای مختلف همچون آموزش عالی ملزم به ارائة تسهیلاتی به استعدادهای درخشان و ممتاز هستند، بررسی عملکرد آنها به عنوان بروندهای سیستم جذب و انتخاب کنونی ضروری به نظر می رسد.

هدف: مطالعة حاضر با هدف مقایسة عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد استعداد درخشان و ممتاز با عادی در سه جزء عملکرد تحصیلی در دورة کارشناسی ارشد یعنی عملکرد آموزشی، عملکرد پژوهشی و ارتقاء علمی صورت گرفته است.

روش : این مطالعه از نوع پس رویدادی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد تأکید قرار گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین معدل اکثر دانشجویان فوق الذکر از طریق معاونت آموزشی و دفتر استعداد درخشان به دست آمد و با استفاده از SPSS  در کنار داده های پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج آزمون T نشان دهندة تفاوت معنی دار عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد استعداد درخشان و ممتاز در مقابل دانشجویان عادی(ورودی کنکور) 1390 است. در زمینة ارتقاء علمی تفاوت معنی داری بین این دو گروه مشاهده نشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان دهندة تفاوت معنی دار معدل دانشجویان استعداد درخشان علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی  با دانشجویان عادی علوم پایه و فنی و مهندسی است. بین معدل دانشجویان ممتاز فنی و مهندسی با دانشجویان عادی علوم انسانی تفاوت معنی داری به دست نیامد. بر عکس در عملکرد پژوهشی تنها بین دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز فنی و مهندسی و علوم انسانی  با دانشجویان عادی علوم انسانی تفاوت معنی داری به دست آمد. و عملکرد دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز فنی و مهندسی و علوم انسانی برتر از دانشجویان عادی علوم انسانی بود. بین عملکرد ارتقاء علمی به تفکیک دانشجویان و دانشکده ها، تفاوت معنی داری به دست نیامد.

بحث و نتیجه گیری: هر چند به صورت کلی در مقایسة دو گروه استعداد درخشان، ممتاز با عادی تفاوت معنی داری بین عملکرد پژوهشی و آموزشی وجود داشت، اما در مقایسة هایی که به تفکیک دانشکده ها صورت گرفت، مشخص شد که در عملکرد پژوهشی هیچ تفاوتی بین دانشجویان استعداد درخشان، ممتاز با عادی دانشگده های فنی و مهندسی و علوم پایه وجود ندارد. همچنین تفاوتی در عملکرد ارتقاء علمی بین همة گروههای دانشجویان مشاهده نشد.

واژگان کلیدی
استعداد درخشان، آموزش عالی، عملکرد تحصیلی، ممتاز.

منابع و مآخذ مقاله

Abdullah Amuqin, Jafar. (1380). Studying the information requirements of graduate students of Tabriz University to information resources and the role of libraries of the university in meeting needs. Master's degree thesis in library and information science. Graduate school, Shiraz University.

- Borland, J. H. (1989). Planning and implementing programs for the gifted. New York: Teachers College Press.

- Changizi Ashtiani, Saeed, Shamsi, Mohsen; Dozham, Somayeh. (1390). Comparison of psychological, individual, family and occupational problems of talented students with normal Arak University of Medical Sciences. Journal of Medical Sciences of Jahrom University. Ninth Course. Educational Special Letter.

- Colangelo, N., Assouline, S., & Gross, M. (Eds.). (2004). A nation deceived: How schools hold back America's brightest students Iowa City, IA: The University of Iowa.

- Dortaj, Fariborz., Musapour, Nematollah. (1384). Evaluation of academic performance of quotas and normal students in Humanities. Case study: Five public universities in Iran. Quarterly journal of research and planning in higher education, No. 37 & 38, 1384.

- Fathi Ashtiani, Ali. Keyvani, Ja'far and others. (1384). The study of mental health and academic achievement among outstanding students, Journal of Psychology. No. 34, Year 9, number 2.

- Feldhusen, J. F., & Jarwan, F. A. (1993). Gifted and talented youth for educational programs. In K. A. Heller, F. J. Monks, & A. H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent (pp. 233–251). New York: Pergamon Press.

- Frasier, M. M., & Passow, A. H. (1994). Towards a new paradigm for identifying talent

potential. Storrs, CT: University of Connecticut, The National Research Center on the

Gifted and Talented

- Freeman, J. (2005). ‘Permission to be gifted: how conceptions of giftedness can change lives’, in R. Sternberg & J. Davidson, Conceptions of Giftedness, Cambridge: Cambridge University Press. (pp 80-97)

- Freeman, J. (1998). Educating the Very Able: Current International Research. London: The Stationery Office.

- Freeman, Joan, Raffan, Johanna, Warwick, Ian (2010), Worldwide provision to develop gifts and talents, An international survey, CfBT Education Trust, Tower Education Group

- Gholizadeh, Ahad. (1383). Government and elite rules. Rahyaft magazine, No. 33.

- Hemati Alamdarlu, Ghorban., Hosein Khanzade, AbasAli., Taher, Mahbube., & Arjmandi, Mohammad Sadegh. (1394). Comparison of learning imaginations and study habits of talented students with normal students. Quarterly journal of Exceptional people, Year 5, No. 18, Summer 1394.

- Independent national newspaper of Iran. (1387). Encyclopedia of higher education. Dated wednesday,2/5/1387, No. 3095.

- Jebraeli, Mohammad. Musavi vaezi, seyed Javad. Mikaili, Peiman. Saadatiyan, Ramin. Aghlmand, Siyamak (1390). reasons of Academic failure of talented students in Urmia University of Medical Sciences. Journal of horizons of medical education development, version 4. number 3.

- - Lesani, mehdi., Esmaili mahani, Hajkhanom. (1395). Study promotion of motivation and education promotion of normal and talented students. 2nd national conference on new research in the field of Education.

- Lubinski, D,Webb, R. M., More lock, M. J.,& Benbow, C. P. (2001). Top 1 in 10,000: A10 year follow-up of the profoundly gifted. Journal of Applied Psychology, 4, 718−729.

- Masse, lin, (2001). Direction of Gifted Education in the First Decade of the 21st Century: A Step Back, Continuity, and New Directions, Journal of Advanced Academics 2001 12: 170.

- Momayezi, Mahdiye. Mazloumi, seyed saeed. Aminipur, Momayezi, Mohammad. (1389). Educational problems of talented Students of Shahid Sadoughi university of medical sciences in Yazd, 2010. Iranian journal of Medical Education.12/1/1391.

- Nazarzade zare, Mohsen; Jamali, Ehsan; vaezi, Mozafarodin. (1394). Comparison of academic performance of Graduate students by the way of entrance to the university (With and without entrance exam). Quarterly Journal of Educational planning studies. (pp 159-179). Fourth course, Number 8, Autumn and Winter1394.

- Office of the National Elite Foundation. (1392). Familiarity with the rules and regulations of the National Elite Foundation of Iran, Public Relations and Information Center, first printing.

- Olszewski-Kubilius, Paula. (2003). Gifted Education Program and Procedures. Handbook of Psychology. Copyright by John Wiley & Sons, Inc.

- Regulation of facility to academic elements for entry into Advanced Courses. Approved by the Talent Advisory Board of the Ministry of Science, Research and Technology of Iran, on /2/31/1386.

- Renzulli, Joseph S. Reis, Sally M. (2009). Is there still a need for gifted education? An examination of current research: Elsevier Inc.

- Robins. Jennifer H, Johnsen, Susan K. (2010). An Explanatory History of Gifted Education: 1940–1960. A Dissertation Approved by the Department of Educational Psychology, Submitted to the Graduate Faculty of Baylor University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.

- Robinson, Ann. Clinkenbeard, Pamela R (2008). Hand book of Giftedness in Children Psychoeducational Theory, Research, and Best Practices, Chapter 2.(Ed.)S.I.P Feiffer.

- Safar Nezhad, zohre., Joibari, leila., Fathi, ladan., Sanagu, Akram., Vakili, MohammadAli. (1393). Comparison of Emotional Intelligence of talented and Non-Talented Students of faculty of Medical Sciences of Golestan University in 1393. Journal of Medical Education Development. Ninth Course. No. 21, Spring 95, pp 61 – 72.

- Soleimani, Rasool, Yousefzadeh, Mohammad Reza, Soleimani, Nafiseh. (1392). Prediction of academic performance of students based on the tutorial brigades of the faculty members of the University of Bu-Ali Sina, Hamedan. Scientific-research Journal of science and technology policy. year 5, number 3, Spring.

- Yakh Forushha, Afsane., Sarchami, Ramin., Mohebi Far, Rafaat., Sakaki, Ali (1388). Study of information infrastructures of talented students of medical sciences of Qazvin University. Quarterly journal of medical education and development of medical sciences and health services of Qazvin University.

- Zebardast, Ozra., Shafiee Tabar, Mahdiye. (1395). Time perspective and academic achievement in talented and normal students- 3rd Iranian conference on psychology & behavioral sciences.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.