palette
مطالعه روند پژوهش‌ها در مدیریت با تأکید بر مفهوم رهبری و دلالت‌های آن در مدیریت و رهبری آموزشی: تجزیه‌وتحلیل کتابشناختی

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، مطالعه روند پژوهش‌ها در مدیریت با تأکید بر مفهوم رهبری به‌منظور بهره‌گیری از دلالت‌های آن در مدیریت و رهبری آموزشی بوده است.

مواد و روش ها: پژوهش با استفاده از روش نقشه‌برداری و تجزیه‌وتحلیل کتابشناختی با استفاده از داده‌های موجود در پایگاه داده [1] WOS انجام شد. ساختار و الگوهای اطلاعات مبادله شده درزمینه پژوهش‌های رهبری و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی به‌کاررفته در پژوهش‌ها، با بهره‌گیری از نرم‌افزار  VOSviewer  استخراج و تحلیل شد. جامعه آماری شامل 6540 مقاله بود که اغلب شامل مقالات باکیفیت و با تاثیر بالابودند.

بحث و نتیجه گیری:  نتایج نشان داد تعداد مقالات رهبری از سال 2000 تا 2018 روندی افزایشی داشته است. مقالات بیشتر در قالب مقالات کامل پژوهشی و مقاله کنفرانس ارائه‌شده بود. پر استنادترین نشریات به ترتیب به کشورهای آمریکا، کانادا و انگلستان و به دانشگاه‌های مینه سوتا، ویسکونسین و منچستر تعلق داشت. بیشترین همکاری‌های بین‌المللی در انتشار مقالات را به ترتیب کشورها و پژوهشگران آمریکا، چین، انگلستان و استرالیا انجام داده‌اند. در خزانه کلمات کلیدی به‌کاررفته در پژوهش‌ها، مفهوم رهبری عمدتاً در تعامل  با مفاهیم کارایی، فلسفه، فلسفه علم، اخلاق، دانش، چشم‌انداز، ایده‌ها و نوآوری به‌کاررفته است. از مجموع داده‌های ارائه‌شده می‌توان دریافت که اولاً توجه به مفهوم رهبری در طول زمان افزایش‌یافته است. ثانیاً مفهوم رهبری بیشتر با مفاهیم ذهنی تلفیق یافته است. این امر نشانگر ضرورت توجه به مفاهیم و رویکردهای ذهنی و زبانی در پژوهش‌های مدیریت و رهبری آموزشی است.


[1] . web of science

واژگان کلیدی
تحلیل کتابشناختی، رهبری، رهبری آموزشی، مدیریت.

منابع و مآخذ مقاله

Blasé. J., Blasé.J. & Philips, D. (2010). Handbook of School Improvement. Thousand Oaks, California: Corwin.

Chuang, K.-Y., Chuang, Y.-C., Ho, M., & Ho, Y.-S. (2011). Bibliometric analysis of public health research in Africa: the overall trend and regional comparisons. South African Journal of Science, 107(5-6), 54-59.

Cuccurullo, C., Aria, M., & Sarto, F. (2016). Foundations and trends in performance management: A twenty-five years bibliometric analysis in business and public administration domains, Scientometrics, 108(2), 595–611.

Daghfous, A. (2004). Absorptive capacity and the implementation of knowledge -Insentive Best Practices, SAM Advanced Management Journal, 2(69), 21- 27.

Fu, H.-Z., & Ho, Y.-S. (2015). A bibliometric analysis of the Journal of Membrane Science (1976-2010). The Electronic Library, 33(4), 698-713.

Gümüş, S, Bellibaş, M. S, Gümüşm E. Hallinger, P. (2019) Science mapping research on educational leadership and management in Turkey: a bibliometric review of international publications, school leadership and management, 1(40), 23-44.

Gordon, A. Yukl, G. (2004).The Future of Leadership Research: Challenges and Opportunities, Human Resource Research, 3(18). 359- 365.

Góngora Orjuela, A. (2010). The Importance of Bibliometric Studies. The Orinoquia Case, ORINOQUIA, 14(2), 121-122.

Hildebrand, U. (2017). Performance and talent: essentials of succession planning. Handbook of Human Resources Management.

Hoy, W., & Miskel, C. (2008). Educational administration: Theory, research and practice. New York: McGraw Hill.

Hallinger, P. (2013). Measurement properties of the principal instructional management rating scale: A Meta-Analysis of Reliability Studies, Educational Administration, 2(49), 272-309.

Hallinger, p. & Kovačević. J. (2019). A Bibliometric Review of Research on Educational Administration: Science Mapping the Literature, 1960 to 2018, Review of Educational Research, 3(89), 335-369.

Higgins, J., & Bonne, L. (2011). Configurations of instructional leadership enactments that promote the teaching and learning of mathematics in a New Zealand elementary school. Educational Administration Quarterly, 47(5), 794-825.

King, D. (2002). The changing shape of leadership, Educational Leadership, (59)8, 61–63.

Kim, A. C. H. (2012). Knowledge structure in sport management: Bibliometric and social network 99analyses, (PhD), The Ohio State University, ProQuest Dissertations & Theses Global. (3529825)

Kaparou, M. (2014). Instructional leadership in a Crosscountry comparative context: case studies in English and Greek high performing secondary schools (Doctoral [17] dissertation, University of Warwick.

Khalil, G.M. Gotway Crawford, C.A., (2015). A bibliometric analysis of U.S.-based research on the behavioral risk factor surveillance system, Am. J. Prev. Med (American journal of preventive medicine), 48 (1), 50–57.

Khodabandelou, R., Mehran, G., & Nimehchisalem, V. (2018). A Bibliometric Analysis of 21st Century Research Trends in Early Childhood Education. Revista Publicando, 5(15), 137-163

Mestry, R. (2013). The Innovative Role of the Principal as Instructional Leader: A Prerequisite for High Student Achievement? International Proceedings of Economics Development and Research, 60, 119.

Manaseh, A. M. (2016). Instructional Leadership: The Role of Heads of Schools in Managing the Instructional Programme. International Journal of Educational Leadership and Management, 4(1), 30-47.

Mohseni, H, S., Khodabandelou, R., Mehran, G, Rajabi, F. (2019). An Analytical Study of Professional Development in Preschool Education: An overview of the research carried out over the past 36 years. New Thoughts on Education Faculty of Education and Psychology, Al-Zahra University, 15(1)-1-22

Magaly, G.M., Merigo, J.M., Hugo,B.F (2019). Knowledge management: A global examination based on bibliometric analysis. Technological Forecasting & Social Change, 140. 194–220

Nason, K. K. (2011). The Impact of Principal Instructional Leadership Practices on Student Achievement. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.

Pan, Y., Weng, R., Xu, N., & Chan, K. C. (2018). The role of corporate philanthropy in family firm succession: A social outreach perspective. Journal of Banking & Finance, 88, 423-441.

Rahimi, R., Koseoglu, M. A., Okumus, F., & Liu, J. (2016). Bibliometric studies in tourism. Annals of Tourism Research, 61(2016), 180-198.

Rastehmoghadam, A. (2018) .Four Climates of Educational Management Knowledge, A Historical Approach. Journal of the Foundations of Education, 8(2), 49-65

Smith. P.G. (1956). Philosophic-mindedness in educational administration, Columbus, College of Education, Ohio State University.

Talebian, A. Salavati, Sh. (2016). The Role of pholosophical Mindnest in Educational Innovation Adopting, Education Studies, 9(2), 94-113.

Van Eck, N. J. (2011). Methodological advances in bibliometric mapping of science. (PhD), Erasmus Research Institute of Management (ERIM).

Van Eck, N. J., Waltman, L., Noyons, E. C., & Buter, R. K. (2010). Automatic term identification for bibliometric mapping. Scientometrics, 82(3), 581-596.

Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2013). VOSviewer manual. Leiden: Univeristeit Leiden.

Vošner, H. B., Kokol, P., Bobek, S., Železnik, D., & Završnik, J. (2016). A bibliometric retrospective of the Journal Computers in Human Behavior (1991–2015). Computers in Human Behavior, 65(1), 46-58.

Zare, S. Hossein Gholizadeh, R. & Mahram, B. (2017). The Concept of Educational Leadership Model and Its Scope in the Field of Educational Management, International Congress for Improving Management and the Iranian Educational System, Tehran, Datis Development Conference Center, Retrived in: https: // www. civilica.com/Paper-DMCI01-DMCI01_065.html


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.