palette
امکان سنجی و راهکارهای بهره گیری پلیس از ظرفیت مدارس برای حمایت از اطفال در معرض خطر

چکیده

هدف:  مدرسه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی نقش بسزایی در تربیت نوجوانان و جوانان دارد. مدارس می توانند در همکاری با پلیس ( در صورت اصلاح لازم در مقررات دادرسی کیفری و به ویژه در صورت تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان ) شرایط مناسبی برای فراهم کردن جایگزین های مناسب تعقیب برای اطفال و نوجوانان ایجاد کنند تا از ورود طفل به نظام رسمی عدالت کیفری تا سر حد امکان پیشگیری شود. همچنین پلیس و مدرسه در تعامل با یکدیگر با استفاده از ظرفیت نهادهایی نظیر انجمن های اولیاء و مربیان می توانند در مورد عدالت ترمیمی به عنوان پاسخ بسیار مناسب تری نسبت به بزهکاری اطفال و نوجوانان فعالانه فعالیت داشته باشند.

روش: در اين مقاله به روش توصیفي –تحلیلي و با مطالعه کتاب ها، مقالات ، ترجمه ها و اقدامات ديگر کشورها در اين زمینه ، به بررسي امکان سنجی و راهکارهای بهره گیری از ظرفیت مدارس برای حمایت از اطفال در معرض خطر پرداخته مي شود.

یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان مي دهد که تعامل مثبت پلیس با مدارس در قالب نقش های گوناگون و ارائه اطلاعات لازم در خصوص قوانین و مقررات مراقبت از خود و پیشگیری از بزه ديدگي، تأثیر مثبت و معناداری بر حمایت از اطفال در معرض خطر و پیشگیری از جرم و بزه دیدگی کودکان دارد.

نتایج: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، لازم است ساز و کارهای مناسب به منظور استفاده پلیس از ظرفیت های مدارس فراهم شود تا پلیس آموزش های لازم را به کودکان ارائه نمايد و از سوی ديگر با تشکیل انجمن ها و جلسات برای والدين و کارکنان مدارس، نکات لازم را در جهت حمايت از کودکان به آنان آموزش دهد، تا از اين طريق بتواند در زمینه پیشگیری از بزه ديدگي کودکان اقدام نمايد.

واژگان کلیدی
عدالت ترمیمی، پلیس، مدارس، اطفال در معرض خطر

منابع و مآخذ مقاله

درویش، ع.(1386). خلاصه مباحث اساسی کارشناسی ارشد حقوق، گرایش حقوق جزا و جرم شناسی، تهران: انتشارات بهنامی، چاپ اول.

رایجیان اصل، م.(1385). «بزه دیدگان؛ حقوق و حمایت هاي بایسته»، مجله پژوهش حقـوق و سیاسـت ، سـال هشتم، شماره 19.

شيري، هوشنگ (1395). آهي، پرویز، نقش پليس در پيشگيري از بزه دیدگي مکرر با تکيه بر اسناد.

غلامی، ح.(1394). عدالت ترمیمی. انتشارات سمت، چاپ پنجم.

لپز، ژرار، ژینا فیلیزولا (1388). بزه دیده و بزه دیده شناسی، ترجمـه روح الـدین کردعلیونـد، احمـد محمـدي. انتشارا ت مجد، چاپ دوم.

نجفی ابرندآبادی، ع. ح. (1388). در پیشگفتار مترجم: تاریخ اندیشه کیفری، ژان پردال. تهران: انتشارات سمت.

نوربها، ر.(1388). مجموعه مقالات حقوق مبنایی در حقوق جزایی و عدالت کیفری. تهران: انتشارات سمت.

Adam, J.m., Scotuzzi, C.a.S. (2013). Violence and Confllict in Schools: Analysis of Proposals based on Restorative Justice in Brazil.

Auger.R.(2000). Back to School, police Review, No. December.

Cipriani, Don, Children’s rights and the minimum age of criminal responsibility: a global perspective, Ashgate Publishing, 2009.

Cowie, H., Smith, P. K. (2001). Violence in school: A perpective from the buk, university of Roehampton TMR research team selected publications.

Finkelhor, D.( 2008). with contributors, Childhood victimization: violence, crime, and abuse in the lives of young people, Oxford University Press.

Jackson, A, (2002). police-school resource officers and students perceptions of

Kimberly, B., Jessica, A. (2010). Implementing Restorative Justice Victim. Offender. Community, A guide for Schools, I llinois Criminal Justice Information Authority, Acting Executive Director.

Lab, S. P., John, T.( 2009). Whitehead, juvenile justice, 21st century criminology, editor, J. Mitchell Miller, SAGE Publications.

Lambert, R. D., McGinty, D. (2002). Law enforcement officers in schools: Landgren, Karin, the Protective Environment: Development Support for Child Protection, Human Rights Quarterly( Vol. 27, Number 1, 2005).

Shaw, M. (2004). police, schools and crime prevention, A preliminary review of current practice, international center for the prevention of crime.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.