بینالمللی شدن آموزش عالی در ایران تلاشی نو بهمنظور ایجاد تعامل و تبادلات بیشتر در حوزه علم و با جامعه علمی دنیاست. در این جستار پیامدهای منحصر بودن زبان آموزش علم در ایران در راستای بینالمللی شدن مورد مداقه قرار گرفت. بدین منظور با 24 صاحبنظر و مطلع کلیدی در حوزه آموزش عالی و از بین ذینفعان این عرصه در چهار سطح ذیل مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای انجام پذیرفت: مدیران دانشگاهها، مطلعان کلیدی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری. پس از مراجعه به خبرههای موضوع و مصاحبه عمیق اکتشافی با نمونههای هدفمند که به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند و رسیدن به سطح اشباع، دادههای بهدست آمده، به روش تحلیل محتوا کدگذاری شد و مقولات اصلی و زیرمقولات بدست آمد و مورد اعتباریابی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که پیامدهای منحصر بودن زبان آموزش علم در دو بخش پیامدهای مثبت و منفی شامل 5 مقوله اصلی و 32 زیر مقوله است.
محمدپور، احمد. (1389). ضد روش: منطق و طرح در روش شناسی کیفی. تهران: جامعه شناسان.
هومن، حیدر علی. (1385). راهنمای عملی پژوهش های کیفی. تهران: سمت.
Altbach, P., Reisberg, L., & Rumbley, L. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. A Report Prepared for the UNESCO 2009 World Conference on Higher Educatuion. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cutural Organization.
Bamgbose, A. (2001). World Englishes and Globalisation. World Englishes, 20(3), 357.
Brenn-White, M., & Faethe, E. (2013). English-Taught Master's Programs in Europe: A 2013 Update. New York: Institute of International Education.
British Council. (2014). English as a medium of instruction-a growing global phenomenon: phase1. Retrieved from www.britishcouncil.org/education/ihe
Doiz, A., Lasagabaster, D., & Sierra, J. (2013a). Enlgish-Medium Instruction at Universities: Global Challenges: Multilingual Matters.
Doiz, A., Lasagabaster, D., & Sierra, J. (2013b). Globalisation, internationalisation, multilingualism and linguistic strains in higher education. Studies in Higher Education, 38(9), 1407–1421. doi:10.1080/03075079.2011.642349
Erkan Arkin, I. (2013). English-medium Instruction in Higher Education: A Case Study in a Turkish University Context (Ph.D.). Gazimaguse, North Cyprus.
Graddol, D. (1997). The Future of English: A guide to forcasting the popularity of the English language in the 21st century: The English Company (UK) Ltd.
Hénard, F., Diamond, L., & Roseveare, D. (2012). Approaches to Internationalisation and Their Implications for Strategic Managegment and Institutional Practice. New York: OECD Higher Education Programme.
Jahani Asl, M. N. (2007). A Democratic Alternative Education System for Iran: An Historical and Critical Education (M.A. Thesis). Simon Fraser University, Vancouver, Canada. Retrieved from http://ir.lib.sfu.ca/handle/1892/9305
Kirkpatrick, A. (2011a). Internationalization or Englishization: Medium of Instruction in Today's Universities.
Kirkpatrick, A. (2011b). Internationalization or Englishization? Medium of Instruction in Today’s Universities. Centre for Governance and Citizenship Working Paper Series 2011/003. Hong Kong: Institute of Education.
Knagg, J. (Ed.) 2013. EMI within a Global Context- Towards a British Council Perspective: British Council.
Knight, J. (2008). Higher Education in Turmoil: The Changing World of Internationalization. Rotterdam: Sense Publishers.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. American Journal of Evaluation, 15(2), 179–192. doi:10.1177/109821409401500207
Paige & Michael, R. (2005). Internationalization of Higher Education: Performance Assessment and Indicators. Retrieved from http://www.cshe.nagoya-u.ac.jp/publications/journal/no5/08.pdf
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (Fourth edition). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
Sehoole, C., & Wit, H. de. (2014). The Regionalisation, Internationalisation, and Globalisation of African Higher Education. International Journal of African Higher Education, 1(1), 217–241. doi:10.6017/ijahe.v1i1.5648