palette
تبیین رابطه رفتار تحول‌آفرین مدیر و برون‌دادهای عملکرد شغلی معلمان بر مبنای نظریه هویت اجتماعی (مورد مطالعه مدارس دولتی شهر ایلام)

چکیده

بر مبنای نظریه هویت اجتماعی، هدف مطالعه حاضر آزمون الگوی تبیین‌کننده تأثیر رفتار تحول‌آفرین رهبری بر رفتار خلاق و رفتارهای شهروندی سازمانی است. در این الگو تمایزات فردی و هویت جمعی به‌عنوان مکانیسم‌های هویت اجتماعی که به نوبه خود بازگوکننده نقش ویژگی‌ها و جهت‌گیری‌های اجتماعی افراد در تأثیرگذاری رفتار رهبری تحول‌آفرین بر برون‌دادهای عملکرد شغلی و سازمانی است، بیان شده‌اند. الگوی مفهومی پژوهش در دو سطح فردی و گروهی تدوین شد و با استفاده از داده‌های حاصل از دو نمونه 270 نفری معلمان و 50 نفری مدیران مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام آزمون شد. الگویابی معادلات ساختاری جهت آزمون الگو بکار گرفته شد و نتایج نشان داد که رفتارهای تحول‌آفرین رهبری متمرکز بر گروه و متمرکز بر فرد، اثرات متفاوتی در بروز تمایز فردی و هویت جمعی دارند. یافته حاکی است که تمایز فردی نقش میانجی‌گر در رابطه بین رهبری تحول‌آفرین متمرکز بر گروه و رفتارهای شهروندی سازمانی ایفا می کند، در حالی که هویت جمعی رابطه بین رفتار تحول‌آفرین رهبری و رفتار شهروندی سازمانی نسبت به فرد و گروه را تعدیل می‌نماید. در این پژوهش کاربردهای نظری و عملی برای پژوهش‌های آینده نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند.

 

 

واژگان کلیدی
رهبری تحول‌آفرین، نظریه هویت اجتماعی، تمایز فردی، هویت جمعی، رفتار خلاق، رفتار شهروندی سازمانی

منابع و مآخذ مقاله

تسلیمی، م. س.، بازرگان، ع.، موسی خانی، م.، و الوداری، ح. (1390). تدوين الگوي توسعه رهبري تحول‌آفرين در دانشگاه‌هاي كشور در راستاي تعديل بيگانگي شغلي (مورد مطالعه: دانشگاه پيام‌نور). مجله مدیریت دولتی، 3(8): 38-19.

رضائیان، ع.، اسمعیلی گیوی، ح. ر.، و ابراهیمی، ع. (1388). ارايه الگوي شكل‌گيري رهبري كاريزماتيك در سازمان از ديدگاه مديريت برنامه ريزي راهبردي. مجله مدیریت دولتی، 1(3): 50-35.

زین آبادی، ح. ر. (1390). رهبري تحولي و رفتار شهروندي سازماني در مدرسه: باز آزمون و تغيير يك الگوي آزمون شده در صنعت، مجله مدیریت دولتی، 3(7): 80-63.

قلی پور، آ.، پورعزت، ع. ا.، و محمدی، ف. (1390). تبيين عوامل درون سازماني و برون سازماني مؤثر بر ساخت سازماني هويت در سازمان هاي دولتي. مجله مدیریت دولتی، 3(7): 166-149.

قنبری، س.، و اسکندری، ا. (1393). روابط ساده و تركيبي سبكهاي رهبري تحولي، تبادلي با اثربخشي سازماني در مدارس هيأت امنايي و عادي. دو فصلنامه مديريت و برنامه ريزي در نظام‌هاي آموزشي. دوره 6، شماره 11، پاييز و زمستان 1392: 127-111.

یاسینی، ع.، محمدی، ف.، و یاسینی، ط. (1393). تأثير رهبري توزيع شده بر تعهد سازماني و رضايت شغلي معلمان مدارس ابتدايي كرج (بررسي نقش ميانجيگري متغير خوش بيني تحصيلي معلمان). دو فصلنامه مديريت و برنامه ريزي در نظام‌هاي آموزشي، دوره 6، شماره12 ، بهار و تابستان 1393: 176-146.

Hogg, M. A. (2001). A social identity theory of leadership. Personality and social psychology review, 5(3), 184-200.

Tse, H. H., & Chiu, W. C. (2014). Transformational leadership and job performance: A social identity perspective. Journal of Business Research, 67(1), 2827-2835.

Ashforth, B. E., & Humphrey, R. H. (1993). Emotional labor in service roles: The influence of identity. Academy of Management Review, 18, 88–115.

Avolio, B. J. (1999). Full leadership development: Building the vital forces in organizations. Thousand Oaks, CA: Sage Press.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173–1182.

Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press.

Bass, B. M., Avolio, B. J., Jung, D. J., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. The Journal of Applied Psychology, 88, 207–218.

Bono, J. E., & Judge, T. A. (2003). Self-concordance at work: Toward understanding the motivational effects of transformational leaders. Academy of Management Journal, 17, 5–18. Brewer, M. B., & Gardner, W. L. (1996). Who is this “we”? Levels of collective identity and self representations. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 83–93.

Brickson, S. (2000). The impact of identity orientation on individual and organizational outcomes in demographically diverse settings. Academy of Management Review, 25, 82–101.

Christ, O., van Dick, R., Wagner, U., & Stellmacher, J. (2003). When teachers go to the extra mile: Foci of organizational identification as determinants of different forms of organizational citizenship behavior among school-teachers. The British Journal of Educational Psychology, 73, 239–290.

Cicero, L., & Pierro, A. (2007). Charismatic leadership and organizational outcomes: The mediating role of employees' work-group identification. International Journal of Psychology, 42, 297–306.

Colbert, A. E., Kristof-Brown, A. L., Bradley, B. H., & Barrick, M. R. (2008). CEO transformational leadership: The role of goal importance congruence in top management groups. Academy of Management Journal, 51, 81–96.

Dansereau, F., Alutto, J. A., & Yammarino, F. J. (1984). Theory testing in organizational behavior: The varient approach. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Doosje, B., & Ellemers, N. (1997). Stereotyping under threat: The role of group identification. In R. Spears, P. J. Oakes, N. Ellemers, & S. A. Haslam (Eds.), The social psychology of stereotyping and group life (pp. 257–272). Oxford, UK: Blackwell.

Ellemers, N., Kortekaas, P., & Ouwerkerk, J. (1999). Self categorization, commitment to the group and social self esteem as related but distinct aspects of social identity. European Journal of Social Psychology, 28, 371–398.

George, J. M., & Zhou, J. (2001). When openness to experience and conscientiousness are related to creative behavior: An interactional approach. The Journal of Applied Psychology, 86, 513–524.

Goncalo, J. A., & Staw, B. M. (2006). Individualism–collectivism and group creativity. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 100, 96–109.

Haslam, S. A., Powell, C., & Turner, J. C. (2000). Social identity, self-categorization and work motivation: Rethinking the contribution of the group to positive and sustainable organizational outcomes. Applied Psychology: An International Review, 49, 319–339.

Hogg, M. A., & Terry, D. J. (2000). Social identity and self-categorization processes in organizational contexts. Academy of Management Review, 25, 121–140.

Hornsey, M. J., & Jetten, J. (2004). The individual within the group: Balancing the need to belong with the need to be different. Personality and Social Psychology Bulletin, 8, 248–264.

Wang, H., Law, K. S., Hackett, R. D., Wang, D., & Chen, Z. X. (2005). Leader–member exchange as a mediator of the relationship between transformational leadership and followers' performance and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 48, 420–432.

Wu, J. B., Tsui, A. S., & Kinicki, A. J. (2010). Consequences of differentiated leadership in groups. Academy of Management Journal, 53, 90–106.

Yammarino, F. J. (1990). Individual- and group-directed leader behavior descriptions.Educational and Psychological Measurement, 50, 739–759.

Yasini, A.‌ (2014). ‌Distributed Leadership and Teacher Commitment. Educational administration management and leadership Journal. (in press). XX- XX (2014).


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.